دوره 19 (1404)
دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = هیدگر
تعداد مقالات: 10
خودینه بودن به مثابۀ ائودایمونیا: بررسی نسبتِ خود-تعینی، خود-دگرگونی و اضطراب در هستی و زمان هیدگر
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 328-344
چکیده
هیدگر با فهم وجود انسان به مثابۀ دازاین، یعنی موجودی که طرح وجود خود را افکنده و خود را زمانمندانه بار میآورد، موفق میشود تا ازخود- تعینیِ نابازنمودی سخن بگوید. منظور از خود-تعینیِ بازنمودی ... بیشترنسبت میان نظر و عمل در فلسفۀ افلاطون از منظر هیدگر و گادامر
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 399-417
چکیده
هرچند ارسطو نخستین فیلسوفی است که حکمت نظری و حکمت عملی را از یکدیگر تفکیک میکند، اما قبل از او افلاطون نیز به جدایی یا عدم جدایی نظر و عمل توجه کرده است. در نظر افلاطون «فضیلت معرفت است»؛ یعنی خودشناسی ... بیشتربررسی چگونگی مجال یادگیری دادن و تحلیل مراحل و ابعاد آن در الگوی تدریس هیدگر
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 301-316
چکیده
نوشتار حاضر به دنبال بررسی الگوی تدریسِ مارتین هیدگر، بهعنوان یکی از مؤثرترین فیلسوفان اگزیستانسِ قرن بیستم است. هیدگر، فرآیند تدریس را منادی به «مجالِ یادگیریدادن» تعریف میکند و آموختنِ ... بیشترتحول هرمنوتیکی مفهوم پیشینی نزد هیدگر
دوره 14، شماره 33 ، بهمن 1399، ، صفحه 249-267
چکیده
مراد از تحول هرمنوتیکی مفهوم پیشینی، تحلیل بنیادها و زمینههای عبور از رویکرد ریاضی مفهوم پیشینی و پایهگذاری فهم هرمنوتیکی آن در تفکر هیدگر است. بر اساس یک خوانش تفسیری میان این دو گونه مفهوم پیشینی ... بیشترنقش دازین در هنر اندیشیِ هیدگر
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، ، صفحه 45-63
چکیده
هنراندیشی محصول دورۀ دوم اندیشۀ هیدگر است که در آن رویداداندیشی بر هستیشناسی بنیادین سیطره مییابد. در بادی امر به نظر میآید که از نقش ویژۀ دازاین در هنراندیشی کاسته شده است؛ اما به واقع میتوان ... بیشتربررسی مقایسهای مفهوم پدیدار نزد کانت و هیدگر، دلالتها و نتایج هریک
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، ، صفحه 233-246
چکیده
پدیدار نزد کانت امری است که صرفاً از طریق ادراک حسی حاصل شده است و به عبارتی صرفاً معتبر به اعتبار فاعل شناسا است و با وجود نفس الامری هیچ گونه سنخیتی ندارد، زیرا ما از آن رو که شهودی جز شهود حسی نداریم ... بیشترهیدگر و پرسش از بیماری انسانی: چشم اندازی دازینکاوانه
دوره 12، شماره 25 ، بهمن 1397، ، صفحه 43-60
چکیده
این مقاله، پرسش از طبیعت بیماری انسانی نزد هیدگر با تکیه بر رویکرد دازینکاوانه در پژوهشهای روانی مورد بررسی قرار میدهد؛ موضوعی که با وجود اهمیت تاریخی و جایگاه برجسته آن در طرح نقش تحلیل وجود ... بیشترتحلیل خوانش هیدگر از نقد اوّل ایمانوئل کانت
دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 155-175
چکیده
مارتین هیدگر در کتابِ «کانت و مسئلۀ متافیزیک»، با چشمپوشی از تفاسیری که غالباً «نقدِ عقلِ محض» را یک پروژۀ معرفتشناسانه دانستهاند، آن را بهمنزلۀ اثری هستیشناسانه شرح میکند. وی میکوشد ... بیشترتلقی هیدگر از زبان در "هولدرلین و ذات شع'
دوره 4، شماره 219 ، آذر 1389، ، صفحه 1-16
چکیده
هیدگر، متفکر بزرگ آلمانی (که دغدغۀ تفکرش "وجود" و پرسش از حقیقت است)، در سال 1936 در نوشتهای با عنوان "هولدرلین و ذات شعر" به بررسی شعر (پوئیسیس یا خلق نامستوری) که ذات زبان است و ارتباط آن با ساحت قدس میپردازد. ... بیشترحقیقت و عدم در نظر مولوی و هیدگر
دوره 2، شماره 205 ، دی 1387، ، صفحه 107-124