دوره 19 (1404)
دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = معرفتشناسی
تعداد مقالات: 10
اهمیت روش آموزشمحور دانش منطق و معرفتشناسی نوصدرایی برای تعریف اصطلاحات علمی؛ موردپژوهی تعریف اصطلاح «تکنولوژی»
دوره 19، شماره 50 ، فروردین 1404، ، صفحه 437-464
چکیده
هدف: جامعه دانشگاهیان پدیده تکنولوژی با این مسئله مزمن مواجه هستند که از تکنولوژی تعریف دقیق، جامع و واحدی نشده است و حتی برخیشان دستیابی به چنین تعریفی را غیرممکن یا بیفایده دانستهاند. ... بیشترمطالعه تطبیقی مبانی معرفتشناختی نقد متافیزیک در آراء فلسفی کانت و کارناپ
دوره 18، شماره 49 ، آذر 1403، ، صفحه 405-432
چکیده
متافیزیک در تاریخ فلسفه پیشینهای دیرینه دارد. هرچند که به قدمت خود فلسفه نمیرسد، همواره بخشی اساسی از نظامهای فلسفی بوده و بهعنوان فلسفه اولی، یعنی برترین بخش دانش عقلی، شناخته شده است. گاه نیز ... بیشتربررسی نقاط ضعف آموزش فلسفه اسلامی در حیطه آموزش آکادمیک
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 461-482
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی نقاط ضعف آموزش فلسفه اسلامی در مقطع کارشناسی دانشگاهها میپردازد. در این نوشتار با محوریت کتاب نهایهالحکمه، مباحثی از هستیشناسی، انسانشناسی، معرفتشناسی و خداشناسی بیانشده ... بیشتربررسی تطبیقی خاستگاه معرفتشناسی مفاهیم فلسفی از منظر هیوم و علامه طباطبایی
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 179-200
چکیده
بررسی آثار و نوشتههای فلاسفه در خصوص منشاء پیدایش مفاهیم فلسفی و مقدم برآن منشاء مفاهیم و تصورات، گویای شکلگیری و اهمیّت تدریجی و متأثر این مسئله از یکسری اندیشهها در هر دو جهان غرب و اسلام دارد. ... بیشتراثرپذیری کیرکگور از کانت در معرفتشناسی
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 132-152
چکیده
میان کانت و کیرکگور در حوزههای گوناگون شناخت، اخلاق، ایمان و هنر میتوان مطالعهای مقایسهای انجام داد. در این مقاله به مقایسهی آرای این دو فیلسوف در مبحث معرفتشناسی میپردازیم. بنیاد اساسی ... بیشترمقایسه تطبیقی زمینههای فلسفی دو داستان «حیبنیقظان» و «رابینسون کروزو»
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 674-694
چکیده
هدف این پژوهش، مقایسه زمینههای فلسفی موجود در داستان حیبنیقظان و رابینسون کروزو میباشد. روش پژوهش بصورت توصیفی- تحلیلی با بهرهگیری از شیوه تحلیل محتوا همراه با رویکرد استقرایی است. در ... بیشترمبانی فلسفی فلسفه برای کودکان (فبک) از نظر لیپمن: هستیشناسی، انسانشناسی و معرفتشناسی
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 59-77
چکیده
فلسفه برای کودکان(فبک)، برنامهای است که توسط میتو لیپمن و در بستر فلسفه پراگماتیسم و به تاثر از نظریههای روانشناسی جدید به ویژه نظریات ویگوتسکی به ظهور رسیده است. این برنامه، ... بیشتربررسی مسأله صدق در معرفتشناسی دکارت
دوره 15، شماره 34 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 267-283
چکیده
مسأله صدق و نقش آن در معرفتشناسی همواره دغدغه اصلی و موضوعی چالشبرانگیز در عرصه فلسفی بوده است. اغلب مفسران و اندیشمندان تعریف صدق به مطابقت با واقع را پذیرفته و اینگونه اذعان داشتهاند که ملاک ... بیشترتأملی در «فایده و ضرورت» معرفتشناختی بحثهای «منشأ تصورات و مفاهیم»
دوره 14، شماره 33 ، بهمن 1399، ، صفحه 97-114
چکیده
در دوره هیوم و بعد از آن، بهواسطه برخی از آراء و دیدگاههای او این انگاره در ذهن و فکر برخی از اندیشمندان شکل گرفته است که تبیین نحوه پیدایش تصورات و مفاهیم یک راه و بلکه تنها راه برای احراز اعتبار ... بیشترفرضیۀ خداباوری و اصل سادگی از منظر ریچارد سوئینبرن
دوره 14، شماره 31 ، مرداد 1399، ، صفحه 479-500