دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = معرفتشناسی
تعداد مقالات: 9
مطالعهی تطبیقی مبانی معرفتشناختی نقد متافیزیک در آراء فلسفی کانت و کارناپ، مبانی استعلایی علوم نوین
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 آذر 1403
چکیده
متافیزیک پیشینهایغنی اما نهبهقدمت فلسفهدر تاریخفلسفه داردو همواره بخشمهمیاز نظامهایفلسفی بوده و آنرا فلسفهیاولی یعنی برترینبخش دانشعقلی وحتیگاها معادل فلسفه تلقیکردهاند ... بیشتربررسی نقاط ضعف آموزش فلسفه اسلامی در حیطه آموزش آکادمیک
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 461-482
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی نقاط ضعف آموزش فلسفه اسلامی در مقطع کارشناسی دانشگاهها میپردازد. در این نوشتار با محوریت کتاب نهایهالحکمه، مباحثی از هستیشناسی، انسانشناسی، معرفتشناسی و خداشناسی بیانشده ... بیشتربررسی تطبیقی خاستگاه معرفتشناسی مفاهیم فلسفی از منظر هیوم و علامه طباطبایی
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 179-200
چکیده
بررسی آثار و نوشتههای فلاسفه در خصوص منشاء پیدایش مفاهیم فلسفی و مقدم برآن منشاء مفاهیم و تصورات، گویای شکلگیری و اهمیّت تدریجی و متأثر این مسئله از یکسری اندیشهها در هر دو جهان غرب و اسلام دارد. ... بیشتراثرپذیری کیرکگور از کانت در معرفتشناسی
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 132-152
چکیده
میان کانت و کیرکگور در حوزههای گوناگون شناخت، اخلاق، ایمان و هنر میتوان مطالعهای مقایسهای انجام داد. در این مقاله به مقایسهی آرای این دو فیلسوف در مبحث معرفتشناسی میپردازیم. بنیاد اساسی ... بیشترمقایسه تطبیقی زمینههای فلسفی دو داستان «حیبنیقظان» و «رابینسون کروزو»
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 674-694
چکیده
هدف این پژوهش، مقایسه زمینههای فلسفی موجود در داستان حیبنیقظان و رابینسون کروزو میباشد. روش پژوهش بصورت توصیفی- تحلیلی با بهرهگیری از شیوه تحلیل محتوا همراه با رویکرد استقرایی است. در ... بیشترمبانی فلسفی فلسفه برای کودکان (فبک) از نظر لیپمن: هستیشناسی، انسانشناسی و معرفتشناسی
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 59-77
چکیده
فلسفه برای کودکان(فبک)، برنامهای است که توسط میتو لیپمن و در بستر فلسفه پراگماتیسم و به تاثر از نظریههای روانشناسی جدید به ویژه نظریات ویگوتسکی به ظهور رسیده است. این برنامه، ... بیشتربررسی مسأله صدق در معرفتشناسی دکارت
دوره 15، شماره 34 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 267-283
چکیده
مسأله صدق و نقش آن در معرفتشناسی همواره دغدغه اصلی و موضوعی چالشبرانگیز در عرصه فلسفی بوده است. اغلب مفسران و اندیشمندان تعریف صدق به مطابقت با واقع را پذیرفته و اینگونه اذعان داشتهاند که ملاک ... بیشترتأملی در «فایده و ضرورت» معرفتشناختی بحثهای «منشأ تصورات و مفاهیم»
دوره 14، شماره 33 ، بهمن 1399، ، صفحه 97-114
چکیده
در دوره هیوم و بعد از آن، بهواسطه برخی از آراء و دیدگاههای او این انگاره در ذهن و فکر برخی از اندیشمندان شکل گرفته است که تبیین نحوه پیدایش تصورات و مفاهیم یک راه و بلکه تنها راه برای احراز اعتبار ... بیشترفرضیۀ خداباوری و اصل سادگی از منظر ریچارد سوئینبرن
دوره 14، شماره 31 ، مرداد 1399، ، صفحه 479-500