دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = Understanding
تعداد مقالات: 10
“Being that can be understood is language”: A Contemplation on the Implications of Gadamer’s Thesis Concerning Language
دوره 18، شماره 48 ، شهریور 1403، ، صفحه 233-248
چکیده
Hans-Georg Gadamer, in his work Truth and Method, raises a controversial and thought-provoking argument regarding language and its relation to Being. He states that “Being that can be understood is language.” Despite his subsequent efforts in some works following Truth and Method to elucidate what he considers to be self-evident in the meaning of ... بیشترThe Functions of Preunderstandings in ʾAllāmah Ṭabāṭabāʾī’s Hermeneutics
دوره 18، شماره 48 ، شهریور 1403، ، صفحه 339-360
چکیده
Drawing upon the hermeneutic basis that understanding and interpretation of a text is conditioned by the reader’s preunderstanding, this article examines ʾAllamah Ṭabāṭabāʾī’s interpretive preunderstandings. In so doing, the article first, will explore ʾAllamah’s constitutive and non-constitutive preunderstandings. As the foundation ... بیشترDoes Kantianism Imply Some Sort of Conceptual Creationism?
دوره 18، شماره 47 ، مرداد 1403، ، صفحه 49-62
چکیده
I argue in the essay that the conceptualist understanding of the mind-world relation ultimately leads to the kind of view that Panayot Butchvarov calls conceptual or linguistic creationism. According to this view, “there is nothing we have not conceptualized”. In addition to being an antithesis of metaphysical realism, which maintains that there is ... بیشترزبانمندی، صرفِ به بیان درآوردنِ تجربهها نیست؛ (نسبت زبان و فهم نزد گادامر)
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 89-107
چکیده
کانون بحث هرمنوتیک فلسفیِ گادامر مسئله فهم و بهنحو دقیقتر، نحوۀ رخدادِ فهم در مواجهۀ ما با جهان همچون یک «متن» است. گادامر درصدد پدیدارشناسیِ فهم، بیان شرایطِ امکانِ فهم و چگونگیِ رخ دادنِ ... بیشترAn Analysis of the User's Interpretation of the Product; Comparative Study of Experience Design and Reception Hermeneutic
دوره 16، شماره 41 ، دی 1401، ، صفحه 310-323
چکیده
The product resulting from the design process can be depicted as a text carrying the meaning whose readers are its users. Among the prominent theories dealing with the category of the meaning in the text, the reception hermeneutic in epistemology, and the experience approach in design, have been discussed in this research. This study aimed to find out whether ... بیشترکانت و بی معنایی مابعدالطبیعه
دوره 14، شماره 33 ، بهمن 1399، ، صفحه 386-403
چکیده
این قولِ کانت که «فاهمه بدون شهود بیمحتوی است و شهود بدون فاهمه کور است» عبارتی کلیدی در فلسفه اوست. کانت در شرح این عبارت به گونهای سخن گفته است که عدهای از محققان معاصر مانند استراوسن، وارنوک، ... بیشترGadamer’s Ambivalence toward the Enlightenment Project
دوره 6، شماره 11 ، آبان 1391، ، صفحه 53-81
چکیده
This essay explores Gadamer’s ambivalent relationship with modernity. Gadamer is a prominent critic of the Enlightenment project. His criticisms are both theoretical and practical. Theoretically, representationalism is at the center of modern epistemology for Gadamer. Practically, Gadamer sees the demotion of prudence (phronesis) ... بیشترمفهوم بازی نزد گادامر به مثابه بدیلی برای آگاهی زیباشناختی
دوره 5، شماره 9 ، آذر 1390، ، صفحه 17-41
چکیده
بررسی مفهوم «بازی» در عرصة هنر نزد گادامر موضوع اصلی این نوشتار را تشکیل میدهد. در این نوشتار سعی بر این است که نشان دهیم که استفادة گادامر از مفهوم بازی در عرصة هنر و زیباشناسی تا چه حد میتواند ... بیشترامر سوم در احکام تألیفی پیشینی در فلسفة کانت
دوره 3، شماره 214 ، اسفند 1388، ، صفحه 89-104
چکیده
کانت معتقد است در احکام تألیفی، به امر سوم یا واسطهای نیاز است تا محمولی که بیرون از مفهوم موضوع است و بهعبارت دیگر، مندرج در مفهوم موضوع نیست، به نحو مرتبط و ضروری به موضوع حمل کنیم. این مسأله در مورد ... بیشتردر باب انتقادهای وندواد بر کثرت انگاری انتقادی گادامر: چند سوال
دوره 2، شماره 205 ، دی 1387، ، صفحه 1-17