دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = ارسطو
تعداد مقالات: 20
بررسی و تحلیلِ گزارش ابن سینا از نظریة مُثُل در کتابِ شفاء
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 مرداد 1403
چکیده
ابنسینا در دو رساله از رسالههای کتاب شفاء به گزارش و توصیف نظریة مثُل روی آورده و سپس به نقد آن میپردازد: مورد نخست فصل دهم از مقالة دوم در رسالة برهان از کتاب شفاء است و مورد بعدی فصل دوم از ... بیشتررتوریک و نسبت آن با سیاست در اندیشه ارسطو
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 222-241
چکیده
رتوریک که در ادبیات فلسفی ما به خطابه برگردانده شده است، بهعنوان یکی از صناعات خمس که اقناعی اما غیریقینی است شناخته میشود و فلسفهورزان آن را بهعنوان صناعتی غیرفلسفی و غیرمعتبر کنار نهادهاند. ... بیشترمطالعه قیاس ارسطویی با نگاهی به رویکردهای استلزامی و استنتاجی
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 20-46
چکیده
منطق ارسطو، قدیمیترین ساختار نظاممند استدلالی، همواره در کانون توجه بوده است. پیرامون قیاس و رابطه فیمابین مقدمات و نتیجه بیش از سایر موضوعات در طول قرنها بحث و جدل شکل گرفته است. در قرن بیستم پس ... بیشترجزئی و کلی در آثار ارسطو
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 384-399
چکیده
دو اصطلاح καθόλου و καθ’ ἕκαστον نخستین بار در آثار ارسطو به معنای کلی و جزئی مطرح شده است. افلاطون غالباً اصطلاح ὅλον را به کار میبرد که به معنای ... بیشترریشههای یونانی و یونانی مآبی زیبایی شناسی دیونوسیوس مجعول
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 480-494
چکیده
متن چکیده شامل: این نوشتار به بررسی منابع یونانی-یونانیمآبی دیونوسیوس در باب زیبایی میپردازد و هدف آن روشن ساختن میزان تأثیرپذیری زیباییشناسی دیونوسیوس از فلسفة افلاطون، ارسطو، فلوطین و پروکلوس ... بیشترتحلیلی بر اتوس اخلاقنگار در هنر ارسطویی
دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 448-476
چکیده
اصطلاح اتوس نخست در قرن ۵ پ.م، در معنای «سرشت»، «عادت» و «عرف»، در شخصیت قهرمانان متجلی شد. این واژه بهتدریج جای خود را در آرای فیلسوفانی همچون افلاطون و ارسطو به توصیهها و دستورات ... بیشترمقایسه تحلیلهای ارسطو و فرگه از «گزاره حملی»
دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 644-669
چکیده
پرسش اصلی پیش روی این مقاله این است که چه تفاوتها یا شباهتهای مهمی میان تحلیلهای ارسطو و فرگه از گزاره حملی وجود دارد؟ بر اساس دیدگاه مشهور و رایج، ارسطو گزاره حملی را به سه جزء موضوع، محمول و رابطه ... بیشتراکراسیا از منظر آلفرد ملی و مقایسه آن با دیدگاه ارسطو
دوره 14، شماره 33 ، بهمن 1399، ، صفحه 80-96
چکیده
اکراسیا یا ضعف اخلاقی، از نظر ارسطو و بسیاری از معاصرین، از جمله آلفرد ملی، به معنای مخالفت عمدی، آگاهانه و ارادی فاعل با بهترین حکم خویش است که به دلیل ضعف اراده و نداشتن کنترل نفس فاعل رخ می دهد. از منظر ... بیشترگسست ماکیاوللی از مبانی فلسفه سیاسی ارسطو
دوره 14، شماره 31 ، مرداد 1399، ، صفحه 333-361
چکیده
در این پژوهش درصدد توضیح این موضوع هستیم که چگونه نیککولو ماکیاوللی، مبانی اندیشه سیاسی کلاسیک را به صورت بنیادین مورد نقد قرار میدهد و در گسست از آن مبانی، راه را برای ایجاد نگرشی جدید به سیاست و همچنین ... بیشترمفهوم و استعاره نزد دریدا
دوره 12، شماره 25 ، بهمن 1397، ، صفحه 79-94
چکیده
در این مقاله تفسیر و خوانشی از متن مهم دریدا دربارهی استعاره با عنوان «اسطوره شناسی سفید: استعاره در متن فلسفه» ارائه شده است. دریدا در این متن به مواجههی فلسفه با استعاره به منزلهی امری بیرونی نسبت ... بیشترجرح و تعدیل نظریه تعریف ارسطویی در منطق سینوی
دوره 12، شماره 25 ، بهمن 1397، ، صفحه 173-187
چکیده
از دیدگاه ارسطو، تعریف منطقی اشیا، نخستین گام برای دستیابی به معرفت علمی و برهانی است و شناخت کامل اشیا تنها در سایه شناختن ذات آنها و تعریف حدی امکانپذیر است. ابنسینا هم که به پیروی از ارسطو، معرفت ... بیشترجایگاه علم النفس از منظر ارسطو
دوره 12، شماره 22 ، خرداد 1397، ، صفحه 29-44
چکیده
بر اساس تصور رایج از نفسشناسی ارسطویی، جایگاه علمالنفس در طبیعیات است. نظریه دیگری نیز میگوید نفسشناسی ارسطویی دارای دو بخش عمده است به طوری که بخشی باید در طبیعیات و بخش دیگر در الهیات مطالعه ... بیشترارسطو و نظریه تصمیم (پروهایرسیس)
دوره 11، شماره 20 ، شهریور 1396، ، صفحه 249-264
چکیده
مسئله تصمیم (پروهایرسیس) از جمله مسائل مهم در اندیشه اخلاقی ارسطو است. اصطلاح پروهایرسیس برای نخستین بار به صورت روشمند توسط ارسطو وارد مباحث فلسفی شد. مفاهیمی چون قصد، اراده، هدف، گزینش، گزینش هدفمند، ... بیشترتبیین ناتورالیستیِ رؤیای صادقه: ارسطو و یونگ
دوره 10، شماره 19 ، آبان 1395، ، صفحه 207-229
چکیده
تبیین ناتورالیستی از رویای صادقه یعنی آنکه این پدیده با صرف نظر از عوامل ماورالطبیعی تبیین شود. ارسطو در طبیعات کوچک و کارل گوستاو یونگ در آثار خود رؤیابینی را با رهیافت ناتورالیستی توضیح داده اند. این ... بیشترپیشگذارده و تناقض: تعریفِ پیشگذارده در آثار منطقی ارسطو
دوره 10، شماره 19 ، آبان 1395، ، صفحه 327-351
چکیده
ارسطو در آثار منطقی خود، علاوه بر گزاره، مفهوم پیشگذارده را مطرح میکند و در تحلیلات اولی آن را بر اساس ایجاب و سلب تعریف میکند. دو مسالهی مهم دربارهی پیشگذارده از دیدگاه ارسطو مطرح است: تفسیرِ تعریفِ ... بیشترامکانپذیری آکراسیا از منظر سقراط و ارسطو
دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 1-22
چکیده
آکراسیا هنگامی رخ میدهد که فاعل، در حالی که میتواند بهترین را انجام دهد برخلاف حکمِ همهجانبهنگرِ خویش به بهترین، رفتار کند. این سقراط بود که اولین بار مسئله را مطرح کرد. وی میگفت وقوع آکراسیا ... بیشترجایگاه منطق در تقسیمبندی علوم ارسطو
دوره 6، شماره 10 ، اردیبهشت 1391، ، صفحه 63-96
چکیده
ارسطو در جاهای مختلف آثارش، به تناسب بحث، علوم را به اقسام و شاخههایی تقسیم مینماید. وی اولین کسی است که منطق را تدوین و به عنوان یک علم عرضه نموده است. اما در میان تقسیم بندیهایی که ارسطو از علوم بدست ... بیشترشکوفندگی انسانی از دیدگاه فوت با نظر به آراء ارسطو
دوره 5، شماره 9 ، آذر 1390، ، صفحه 161-176
چکیده
اخلاق فضیلت ارسطویی اخلاقی غایتگرا بود، بدین معنی که هدف از کسب فضایل اخلاقی را دستیابی انسان به سعادت یا اودایمونیا میدانست. بهترین تعبیری که از اودایمونیا صورت پذیرفته است شکوفندگی انسانی است که ... بیشتربررسی انتقادی گزارش کاپلستون از نظریة مُثل افلاطونی
دوره 4، شماره 216 ، تیر 1389، ، صفحه 49-80
چکیده
فردریک کاپلستون، برای اهل فلسفه، چهرة شناخته شدهای است و نام وی «یک دوره تاریخ فلسفه» را با یازده جلد تداعی میکند که جزو منابع معتبر دانشگاهی است. کاپلستون، فصلی از جلد اول اثر خود را به گزارش ... بیشترافلاطون و تفکیک مثال زیبایی از مفهوم کلی زیبایی در مهمانی
دوره 2، شماره 203 ، شهریور 1387، ، صفحه 61-83