(university of Tabriz)The Quarterly Journal of Philosophical Investigations
لوگوس هراکلیتوس از منظر پدیدارشناسیِ آغازِ دیگرِ مارتین هایدگر
لوگوس هراکلیتوس از منظر پدیدارشناسیِ آغازِ دیگرِ مارتین هایدگر

محمدحواد صافیان؛ سیدجمال سامع

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 شهریور 1400

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2021.45658.2806

چکیده
  چکیده: بی‌تردید هراکلیتوس و پارمنیدس از منابع فکری دایمی اندیشه‌ی هایدگر هستند. آنچه به این دو جایگاهی ویژه در اندیشه‌ی هایدگر بخشیده است، تلقی خاص هایدگر از حکمت سپیده‌دمانی این دو و نقش تفکر ایشان ...  بیشتر
ریشه‌های یونانی و یونانی مآبی زیبایی شناسی دیونوسیوس مجعول
ریشه‌های یونانی و یونانی مآبی زیبایی شناسی دیونوسیوس مجعول

سید محسن موسوی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 بهمن 1400

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2021.46755.2883

چکیده
  این نوشتار به بررسی منابع یونانی-یونانی‌مآبی دیونوسیوس در باب زیبایی می‌پردازد و هدف آن روشن ساختن میزان تأثیرپذیری زیبایی‌شناسی دیونوسیوس از فلسفة افلاطون، ارسطو،‌ فلوطین و پروکلوس است و سعی می‌شود؛ ...  بیشتر
مطالعه قیاس ارسطویی با نگاهی به رویکردهای استلزامی و استنتاجی
مطالعه قیاس ارسطویی با نگاهی به رویکردهای استلزامی و استنتاجی

حمیده بهمن پور؛ مرتضی حاج حسینی؛ غلامرضا زکیانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 فروردین 1401

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2022.50808.3153

چکیده
  منطق ارسطو، قدیمی‌ترین ساختار نظام‌مند استدلالی، همواره در کانون توجه بوده است. پیرامون قیاس و رابطه فی‌مابین مقدمات و نتیجه بیش از سایر موضوعات در طول قرن‌ها بحث و جدل شکل گرفته است. در قرن بیستم پس ...  بیشتر
بررسی تطبیقی موضوع مابعدالطبیعه نزد ارسطو و اسکوتوس
بررسی تطبیقی موضوع مابعدالطبیعه نزد ارسطو و اسکوتوس

اصغر فتحی عمادابادی؛ علی کرباسی زاده اصفهانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 خرداد 1401

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2021.42825.2708

چکیده
  ارسطو موضوع مابعدالطبیعه را موجود بما هو موجود می داند اما گفته های وی در کتاب متافیزیک به همین موضوع ختم نمی شود . وی موضوعات دیگری را برای مابعدالطبیعه از قبیل جوهر ، جواهر مفارق و علم به علل و مبادی ...  بیشتر
تحلیلی بر اتوس اخلاق‌نگار در هنر ارسطویی
تحلیلی بر اتوس اخلاق‌نگار در هنر ارسطویی

کاملیا طالعی بافقی؛ مریم سلطانی کوهانستانی

دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 448-476

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2021.45644.2804

چکیده
  اصطلاح اتوس نخست در قرن ۵ پ.م، در معنای «سرشت»، «عادت» و «عرف»، در شخصیت قهرمانان متجلی ‌‌شد. این واژه به‌تدریج جای خود را در آرای فیلسوفانی همچون افلاطون و ارسطو به توصیه‌ها‌ و دستورات ...  بیشتر
مقایسه تحلیل‌های ارسطو و فرگه از «گزاره حملی»
مقایسه تحلیل‌های ارسطو و فرگه از «گزاره حملی»

احمد حمداللهی

دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 644-669

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2020.41337.2653

چکیده
  پرسش اصلی پیش روی این مقاله این است که چه تفاوت‌ها یا شباهت‌های مهمی میان تحلیل‌های ارسطو و فرگه از گزاره حملی وجود دارد؟ بر اساس دیدگاه مشهور و رایج، ارسطو گزاره حملی را به سه جزء موضوع، محمول و رابطه ...  بیشتر
اکراسیا از منظر آلفرد ملی و مقایسه آن با دیدگاه ارسطو
اکراسیا از منظر آلفرد ملی و مقایسه آن با دیدگاه ارسطو

محمد تقدیسی؛ زهرا خزاعی؛ محسن جوادی

دوره 14، شماره 33 ، بهمن 1399، ، صفحه 80-96

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2020.40773.2615

چکیده
  اکراسیا یا ضعف اخلاقی، از نظر ارسطو و بسیاری از معاصرین، از جمله آلفرد ملی، به معنای مخالفت عمدی، آگاهانه و ارادی فاعل با بهترین حکم خویش است که به دلیل ضعف اراده و نداشتن کنترل نفس فاعل رخ می دهد. از منظر ...  بیشتر
گسست ماکیاوللی از مبانی فلسفه سیاسی ارسطو
گسست ماکیاوللی از مبانی فلسفه سیاسی ارسطو

محسن باقرزاده مشکی باف؛ مصطفی عابدی؛ محمود صوفیانی

دوره 14، شماره 31 ، مرداد 1399، ، صفحه 333-361

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2019.31867.2233

چکیده
  در این پژوهش درصدد توضیح این موضوع هستیم که چگونه نیککولو ماکیاوللی، مبانی اندیشه سیاسی کلاسیک را به صورت بنیادین مورد نقد قرار می‌دهد و در گسست از آن مبانی، راه را برای ایجاد نگرشی جدید به سیاست و همچنین ...  بیشتر
مفهوم و استعاره نزد دریدا
مفهوم و استعاره نزد دریدا

مهدی پارسا خانقاه

دوره 12، شماره 25 ، بهمن 1397، ، صفحه 79-94

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2019.8011

چکیده
  در این مقاله تفسیر و خوانشی از متن مهم دریدا درباره‌ی استعاره با عنوان «اسطوره شناسی سفید: استعاره در متن فلسفه» ارائه شده است. دریدا در این متن به مواجهه‌ی فلسفه با استعاره به منزله‌ی امری بیرونی نسبت ...  بیشتر
جرح و تعدیل نظریه تعریف ارسطویی در منطق سینوی
جرح و تعدیل نظریه تعریف ارسطویی در منطق سینوی

اکبر فایدئی؛ مسعود امید

دوره 12، شماره 25 ، بهمن 1397، ، صفحه 173-187

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2019.8010

چکیده
  از دیدگاه ارسطو، تعریف منطقی اشیا، نخستین گام برای دست‌یابی به معرفت علمی و برهانی است و شناخت کامل اشیا تنها در سایه شناختن ذات آنها و تعریف حدی امکان‌پذیر است. ابن‌سینا هم که به پیروی از ارسطو، معرفت ...  بیشتر
جایگاه علم‌النفس از منظر ارسطو و ابن سینا
جایگاه علم‌النفس از منظر ارسطو و ابن سینا

سید احمد حسینی

دوره 12، شماره 22 ، خرداد 1397، ، صفحه 29-43

چکیده
  بر اساس تصور رایج از نفس­شناسی ارسطویی، جایگاه علم­النفس در طبیعیات است. نظریه دیگری نیز می­گوید نفس­شناسی ارسطویی دارای دو بخش عمده است به طوری که بخشی باید در طبیعیات و بخش دیگر در الهیات مطالعه ...  بیشتر
ارسطو و نظریه تصمیم (پروهایرسیس)
ارسطو و نظریه تصمیم (پروهایرسیس)

مجید ملایوسفی؛ لیلا شیرخانی

دوره 11، شماره 20 ، شهریور 1396، ، صفحه 249-264

چکیده
  مسئله تصمیم (پروهایرسیس) از جمله مسائل مهم در اندیشه اخلاقی ارسطو است. اصطلاح پروهایرسیس برای نخستین بار به صورت روشمند توسط ارسطو وارد مباحث فلسفی شد. مفاهیمی چون قصد، اراده، هدف، گزینش، گزینش هدفمند، ...  بیشتر
تبیین ناتورالیستیِ رؤیای صادقه: ارسطو و یونگ
تبیین ناتورالیستیِ رؤیای صادقه: ارسطو و یونگ

علی سنایی؛ علیرضا فاضلی

دوره 10، شماره 19 ، آبان 1395، ، صفحه 207-230

چکیده
  تبیین ناتورالیستی از رؤیای صادقه یعنی آنکه این پدیده با صرف نظر از عوامل ماورالطبیعی تبیین شود. ارسطو در طبیعات کوچک و کارل گوستاو یونگ در آثار خود رؤیابینی را با رهیافت ناتورالیستی توضیح داده اند. این ...  بیشتر
پیشگذارده و تناقض: تعریفِ پیشگذارده در آثار منطقی ارسطو
پیشگذارده و تناقض: تعریفِ پیشگذارده در آثار منطقی ارسطو

سید عمار کلانتر؛ مهدی قوام صفری

دوره 10، شماره 19 ، آبان 1395، ، صفحه 327-351

چکیده
  ارسطو در آثار منطقی خود، علاوه بر گزاره، مفهوم پیشگذارده را مطرح می‌کند و در تحلیلات اولی آن را بر اساس ایجاب و سلب تعریف می‌کند. دو مسالۀ مهم دربارۀ پیشگذارده از دیدگاه ارسطو مطرح است: تفسیرِ تعریفِ ...  بیشتر
امکان‌پذیری آکراسیا از منظر سقراط و ارسطو
امکان‌پذیری آکراسیا از منظر سقراط و ارسطو

آروین آذرگین؛ غلامحسین توکلی

دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 1-22

چکیده
  آکراسیا هنگامی رخ می‌دهد که فاعل، در حالی که می‌تواند بهترین را انجام دهد برخلاف حکمِ همه‌جانبه‌نگرِ خویش به بهترین، رفتار کند. این سقراط بود که اولین بار مسئله را مطرح کرد. وی می‌گفت وقوع آکراسیا ...  بیشتر
جایگاه منطق در تقسیم‌بندی علوم ارسطو
جایگاه منطق در تقسیم‌بندی علوم ارسطو

احمدعلی حیدری؛ مهدی هاتف

دوره 6، شماره 10 ، اردیبهشت 1391، ، صفحه 63-96

چکیده
  ارسطو در جاهای مختلف آثارش، به تناسب بحث، علوم را به اقسام و شاخه‌هایی تقسیم می‌نماید. وی اولین کسی است که منطق را تدوین و به عنوان یک علم عرضه نموده است. اما در میان تقسیم بندیهایی که ارسطو از علوم بدست ...  بیشتر
شکوفندگی انسانی از دیدگاه فوت با نظر به آراء ارسطو
شکوفندگی انسانی از دیدگاه فوت با نظر به آراء ارسطو

مجید ملایوسفی؛ حمیده افلاطونی

دوره 5، شماره 9 ، آذر 1390، ، صفحه 161-176

چکیده
  اخلاق فضیلت ارسطویی اخلاقی غایتگرا بود، بدین معنی که هدف از کسب فضایل اخلاقی را دستیابی انسان به سعادت یا اودایمونیا می­دانست. بهترین تعبیری که از اودایمونیا صورت پذیرفته است شکوفندگی انسانی است که ...  بیشتر
بررسی انتقادی گزارش کاپلستون از نظریة مُثل افلاطونی
بررسی انتقادی گزارش کاپلستون از نظریة مُثل افلاطونی

مجید صدرمجلس

دوره 4، شماره 216 ، تیر 1389، ، صفحه 49-80

چکیده
  فردریک کاپلستون، برای اهل فلسفه، چهرة شناخته شده‌ای است و نام وی «یک دوره تاریخ فلسفه» را با یازده جلد تداعی می‌کند که جزو منابع معتبر دانشگاهی است. کاپلستون، فصلی از جلد اول اثر خود را به گزارش ...  بیشتر
افلاطون و تفکیک مثال زیبایی از مفهوم کلی زیبایی در مهمانی
افلاطون و تفکیک مثال زیبایی از مفهوم کلی زیبایی در مهمانی

سید مجید صدرمجلس

دوره 2، شماره 203 ، شهریور 1387، ، صفحه 61-83

چکیده
  از نگاه فیلسوفان و مفسران آثار افلاطون، مُثل اموری کلی است که معرفت ما از آنها به صورت تعریف­های عام عرضه می‌گردد. در رأس آن فیلسوفان، ارسطو جای دارد. وی درآثار خویش، مُثل افلاطونی را تحت نام کلیات معرفی ...  بیشتر