دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = حقیقت
تعداد مقالات: 12
تمایز انتولوژیکال در اندیشه هایدگر راه حلی برای معمای رابطه میان وجود، موجود و دازاین در کتاب وجود و زمان
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 آبان 1403
چکیده
این مقاله به بررسی سه گزاره ظاهراً متعارض در کتاب وجود و زمان میپردازد که به ارتباط میان موجودات، وجود و دازاین اشاره دارند. این تعارض از آنجا ناشی میشود که هایدگر از یک سو موجودات را مستقل از دازاین ... بیشترمناقشه فوکو با هایدگر و دریدا در فهم و تفسیر فلسفه افلاطون
دوره 18، شماره 49 ، آذر 1403، ، صفحه 219-244
چکیده
این نوشتار با تمرکز بر تفسیر هایدگر از آموزه حقیقت افلاطون و تفسیر دریدا از فارماکون افلاطون، خط تفسیریای را برجسته میکند که در آن افلاطون آغاز فهمی فلسفی است که وجه غیاب و پوشیدگی هستی و حقیقت را ... بیشترسوژه در وضعیتهای تفریقی (تأملی در مفهوم سوژه در ادوار اندیشۀآلن بدیو با تأکید بر هستیشناسی تفریقی)
دوره 18، شماره 49 ، آذر 1403، ، صفحه 245-268
چکیده
مفهوم سوژه برای فیلسوف فرانسوی معاصر، آلن بدیو، بسیار بااهمیت بوده و در آثاری چون نظریۀ سوژه، اخلاق، هستی و رخداد و منطق جهانها بدان پرداخته میشود. با توجه به سیر اندیشۀ بدیو و بروز تحولات در کلیتِ ... بیشترتبیین معرفتشناختی تجربه در اندیشه دکارت
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 634-649
چکیده
چنین مینماید که با توجه به مبانی فکری دکارت، بهسادگی نمیتوان دربارة امکان تجربه در فلسفة او سخن گفت چراکه او در شاهکار فلسفیاش، تأملات در فلسفة اولی، از همان آغاز با طرح شک افراطی بساط عالم حس را ... بیشتربررسی انتقادی نسبت هنر سوررئالیسم با حقیقت با توجه به آراء هایدگر
دوره 15، شماره 35 ، شهریور 1400، ، صفحه 402-420
چکیده
هنر سورئال، هنری است که بر اساس نظریه ناخودآگاه فروید، توسط آندره برتون و لویی آراگون پایهگذاری شد. هنرمندان این سبک هنری در پی آزادسازی ناخودآگاه فردی و خلق کار هنری با توجه به ناخودآگاه و رویا و ... بیشترخوانش الن بدیو از پل قدیس
دوره 14، شماره 30 ، اردیبهشت 1399، ، صفحه 165-183
چکیده
فلسفه و الهیات سیاسی معاصر از جنبههای مختلف به خوانش دوبارهی پل رسول دست زدهاند. اما نزد بدیو این توجه در مواجهه با وضعیت بیمار فلسفهی معاصر و تبدیل شدن آن به سفسطه صورت میگیرد و پل بهعنوان پادفیلسوف، ... بیشترانگیزههای سیاسی تفکر فلسفی رورتی
دوره 14، شماره 30 ، اردیبهشت 1399، ، صفحه 185-205
چکیده
رورتی با به چالشکشیدن کل سنت فلسفی غرب که به عقیده او باعث دوگانهانگاریهای مختلف بیفایده نظری در طول تاریخ فلسفه شده است،درصدد است در بستر"فرهنگ رستگاریبخش ادبی"به ساختارشکنی مسائل مختلف ... بیشترپندارهگرایی ارزشی در فلسفه نیچه (بازنگری تقریری از ندیم حسین)
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، ، صفحه 389-409
چکیده
به نظر نیچه هر فرهنگی و هر شکلی از زندگی در هر سطحی که باشد، در تحلیل نهایی بر اساس قسمی توهم بنیاد شده است، خواه آن فرهنگ فرهنگ سقراطی باشد، یا آپولونی یا تراژیک. در روزگار مدرن نیز ما همچنان برای اینکه ... بیشترتفسیر واسازانة هایدگر از افلاطون در پرتو کتاب آموزة افلاطون در باب حقیقت1
دوره 6، شماره 10 ، اردیبهشت 1391، ، صفحه 159-180
چکیده
تفسیر هایدگر از افلاطون مربوط به دورة دوم اندیشة وی موسوم به چرخش است. او در کتاب آموزة افلاطون در باب حقیقت به تفسیر تمثیل غار افلاطون میپردازد. هایدگر در این کتاب از طریق واسازی سنت مابعدالطبیعی ... بیشترتحلیلی نو از چیستی فلسفۀ تحلیلی
دوره 4، شماره 219 ، آذر 1389، ، صفحه 119-136
چکیده
فلسفۀ تحلیلی[i] (Analytic Philosophy)، به عنوان جنبش فلسفی غالب در دنیای معاصر انگلیسیزبان، برخلاف رقیب خود، فلسفۀ قارهای، در بازشناسی هویت خویش دچار بحران عظیمیشده است. بهطوریکه فیلسوفان ... بیشترحقیقت و عدم در نظر مولوی و هیدگر
دوره 2، شماره 205 ، دی 1387، ، صفحه 107-124
چکیده
در ضمن مطالعاتِ تطبیقی همواره ملاحظه میشود که اکثر افکار و آراء فلاسفه جدید و معاصر، به نحوی پراکنده ولی به صورت روشن در نزد عرفا و بعضی از فلاسفه و دانشمندان ایرانی نیز مطرح شدهاند. ملاحظة این ... بیشترفلسفة سنّتی از نگاه ریچارد رورتی
دوره 1، شماره 202 ، دی 1386، ، صفحه 113-142