دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = حقیقت
تعداد مقالات: 11
مناقشه فوکو با هایدگر و دریدا در فهم و تفسیر فلسفه افلاطون
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 آبان 1400
چکیده
این نوشتار با تمرکز بر تفسیر هایدگر از دکترین حقیقت افلاطون و تفسیر دریدا از فارماکون افلاطون، خط تفسیریای را برجسته میکند که در آن افلاطون آغاز فهمی فلسفی است که وجه غیب و پوشیدگی هستی و حقیقت را ... بیشترسوژه در وضعیت های تفریقی (مروری بر مفهوم سوژه در ادوار اندیشۀآلن بدیو با تأکید بر هستی شناسی تفریقی)
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 مرداد 1403
چکیده
مفهوم سوژه برای فیلسوف فرانسوی معاصر، آلن بدیو، بسیار با اهمیت بوده و در آثاری چون نظریۀ سوژه، اخلاق، هستی و رخداد و منطق جهان ها بدان پرداخته می شود. با توجه به سیر اندیشۀ بدیو و بروز تحولات در کلیتِ نگرۀ ... بیشترتبیین معرفتشناختی تجربه در اندیشه دکارت
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 634-649
چکیده
چنین مینماید که با توجه به مبانی فکری دکارت، بهسادگی نمیتوان دربارة امکان تجربه در فلسفة او سخن گفت چراکه او در شاهکار فلسفیاش، تأملات در فلسفة اولی، از همان آغاز با طرح شک افراطی بساط عالم حس را ... بیشتربررسی انتقادی نسبت هنر سوررئالیسم با حقیقت با توجه به آراء هایدگر
دوره 15، شماره 35 ، شهریور 1400، ، صفحه 402-420
چکیده
هنر سورئال، هنری است که بر اساس نظریه ناخودآگاه فروید، توسط آندره برتون و لویی آراگون پایهگذاری شد. هنرمندان این سبک هنری در پی آزادسازی ناخودآگاه فردی و خلق کار هنری با توجه به ناخودآگاه و رویا و ... بیشترخوانش الن بدیو از پل قدیس
دوره 14، شماره 30 ، اردیبهشت 1399، ، صفحه 165-183
چکیده
فلسفه و الهیات سیاسی معاصر از جنبههای مختلف به خوانش دوبارهی پل رسول دست زدهاند. اما نزد بدیو این توجه در مواجهه با وضعیت بیمار فلسفهی معاصر و تبدیل شدن آن به سفسطه صورت میگیرد و پل بهعنوان پادفیلسوف، ... بیشترانگیزههای سیاسی تفکر فلسفی رورتی
دوره 14، شماره 30 ، اردیبهشت 1399، ، صفحه 185-205
چکیده
رورتی با به چالشکشیدن کل سنت فلسفی غرب که به عقیده او باعث دوگانهانگاریهای مختلف بیفایده نظری در طول تاریخ فلسفه شده است،درصدد است در بستر"فرهنگ رستگاریبخش ادبی"به ساختارشکنی مسائل مختلف ... بیشترپندارهگرایی ارزشی در فلسفه نیچه (بازنگری تقریری از ندیم حسین)
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، ، صفحه 389-409
چکیده
به نظر نیچه هر فرهنگی و هر شکلی از زندگی در هر سطحی که باشد، در تحلیل نهایی بر اساس قسمی توهم بنیاد شده است، خواه آن فرهنگ فرهنگ سقراطی باشد، یا آپولونی یا تراژیک. در روزگار مدرن نیز ما همچنان برای اینکه ... بیشترتفسیر واسازانة هایدگر از افلاطون در پرتو کتاب آموزة افلاطون در باب حقیقت1
دوره 6، شماره 10 ، اردیبهشت 1391، ، صفحه 159-180
چکیده
تفسیر هایدگر از افلاطون مربوط به دورة دوم اندیشة وی موسوم به چرخش است. او در کتاب آموزة افلاطون در باب حقیقت به تفسیر تمثیل غار افلاطون میپردازد. هایدگر در این کتاب از طریق واسازی سنت مابعدالطبیعی ... بیشترتحلیلی نو از چیستی فلسفۀ تحلیلی
دوره 4، شماره 219 ، آذر 1389، ، صفحه 119-136
چکیده
فلسفۀ تحلیلی[i] (Analytic Philosophy)، به عنوان جنبش فلسفی غالب در دنیای معاصر انگلیسیزبان، برخلاف رقیب خود، فلسفۀ قارهای، در بازشناسی هویت خویش دچار بحران عظیمیشده است. بهطوریکه فیلسوفان ... بیشترحقیقت و عدم در نظر مولوی و هیدگر
دوره 2، شماره 205 ، دی 1387، ، صفحه 107-124
چکیده
در ضمن مطالعاتِ تطبیقی همواره ملاحظه میشود که اکثر افکار و آراء فلاسفه جدید و معاصر، به نحوی پراکنده ولی به صورت روشن در نزد عرفا و بعضی از فلاسفه و دانشمندان ایرانی نیز مطرح شدهاند. ملاحظة این ... بیشترفلسفة سنّتی از نگاه ریچارد رورتی
دوره 1، شماره 202 ، دی 1386، ، صفحه 113-142