دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = Intuition
تعداد مقالات: 14
?Is Ethical Religion Possible
دوره 18، شماره 48 ، شهریور 1403، ، صفحه 147-160
چکیده
The paper concentrates on the philosophical discourses of four thinkers – Soren Kierkegaard, M. K. Gandhi, R. D. Ranade and B. R. Ambedkar on Ethics and Religion. Soren Kierkegaard, whose journey in philosophy made him pass through the aesthetic stage to ethical stage and ultimately religious stage landing in the realm of “faith”; where an individual ... بیشترDoes Kantianism Imply Some Sort of Conceptual Creationism?
دوره 18، شماره 47 ، مرداد 1403، ، صفحه 49-62
چکیده
I argue in the essay that the conceptualist understanding of the mind-world relation ultimately leads to the kind of view that Panayot Butchvarov calls conceptual or linguistic creationism. According to this view, “there is nothing we have not conceptualized”. In addition to being an antithesis of metaphysical realism, which maintains that there is ... بیشترحقیقت و خطاناپذیری در «منطقِ هویتِ مطلقاً متناقضِ» نیشیدا و «منطقِ صوری - شهودیِ» ملاصدرا
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 581-596
چکیده
غایت نهایی فلسفهورزی، دستکم در فلسفۀ کلاسیک، دریافت حقیقت خطاناپذیر است. فیلسوفان با دیدگاهها و مبانی فکری مختلف میکوشند ساختاری برای دریافت حقیقت بنا نهند. نیشیدا فیلسوف ژاپنی مکتب ذن، کسب حقیقت ... بیشترقصدیت در فراسوی ایدهآلیسم و رئالیسم
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 997-1026
چکیده
عزیمتگاه هوسرل برای برچیدن دوگانگی(سوبژه و ابژه) مندرج در سرشت سنت متافیزیک غرب ساختار استعلایی آگاهی است. از اینرو بنای ذاتی آگاهی قصدیت است. قصدیت فعل آگاهی و عملی عینیتساز است؛ یعنی با توسل بهمراحل ... بیشترکانت و بی معنایی مابعدالطبیعه
دوره 14، شماره 33 ، بهمن 1399، ، صفحه 386-403
چکیده
این قولِ کانت که «فاهمه بدون شهود بیمحتوی است و شهود بدون فاهمه کور است» عبارتی کلیدی در فلسفه اوست. کانت در شرح این عبارت به گونهای سخن گفته است که عدهای از محققان معاصر مانند استراوسن، وارنوک، ... بیشترIntuition as a Capacity for a Priori Knowledge
دوره 13، شماره 28 ، آبان 1398، ، صفحه 147-169
چکیده
This article lays the groundwork for a defense of rational intuitions by first arguing against a prevalent view according to which intuition is a distinctive psychological state, an “intellectual seeming” that p, that then constitutes evidence that p. An alternative account is then offered, according to which an intuition that p constitutes non-inferential ... بیشترنظریّۀ حکم کانت: نظریّۀ حمل صریح یا ضمنی؟
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، ، صفحه 247-270
چکیده
«نظریّۀ حکم» موضوعی است که در چارچوب طیف گستردهای از حوزههای فلسفی قرار میگیرد. معرفتشناسی، منطق، معناشناسی و روانشناسی شناختی حوزههای فلسفی مهمّی هستند که با مباحث مربوط به «نظریّۀ ... بیشترمقام تفکر و شهود در گلشن راز و سوترههای مهایانه
دوره 12، شماره 25 ، بهمن 1397، ، صفحه 209-229
چکیده
در این مقاله، پس از بیان گزارشی اجمالی در باب ویژگی و مندرجات گلشن راز و سوترههای مهایانه، سعی بر آن است که به پرسشهای اساسی در باب تفکر و مسائل مربوط به آن پاسخ داده شود. این مقاله مشتمل بر سه بخش است: ... بیشترMulla Sadra and Hume on Comparative Analyzing of Causality
دوره 12، شماره 24 ، مهر 1397، ، صفحه 241-257
چکیده
One of the most important causes for comparative studying on philosophical systems is to find their commonalities for responding common questions and to emphasize on their differences for taking functional answers encountering modern philosophical challenges and problems. Here, causality is chosen as the case study. Causality is of the basic philosophical issues ... بیشترنسبت شهود و هوش در فلسفهی برگسون
دوره 8، شماره 15 ، آذر 1393، ، صفحه 77-89
چکیده
یکی از نقاط ابهام برانگیز در فلسفهی برگسون، نسبت میان هوش و شهود به عنوان دو منبع معرفتی انسان است. برگسون به دلیل تلقی خاص خود از جهان به عنوان امری پویا و سیال به دنبال روش معتبری برای دستیابی به شناخت ... بیشتراشراق و شهود از نگاه افلاطون
دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، ، صفحه 1-26
چکیده
وجود معرفت شهودی و معنای آن همواره محل نزاع در بین مفسّران افلاطون بوده است؛ برخی اصلاً قائل به چنین شناختی نزد افلاطون نبوده و عدهای که آن را پذیرفتهاند، در عقلانی یا عرفانی بودن آن اختلافنظر دارند. ... بیشترنسبت فلسفة کانت با فلسفة لایبنیتس
دوره 3، شماره 214 ، اسفند 1388، ، صفحه 49-70
چکیده
کانت در فلسفة خود رویکردی انتقادی به تعالیم و نظریههای لایبنیتس اتخاذ کرده است. تلقی کانت از هماهنگی پیشینبنیاد، شهود، و احکام تألیفی و تحلیلی، متفاوت از تعریف و تلقی لایبنیتس است. فلسفة نقدی معنای ... بیشترامر سوم در احکام تألیفی پیشینی در فلسفة کانت
دوره 3، شماره 214 ، اسفند 1388، ، صفحه 89-104
چکیده
کانت معتقد است در احکام تألیفی، به امر سوم یا واسطهای نیاز است تا محمولی که بیرون از مفهوم موضوع است و بهعبارت دیگر، مندرج در مفهوم موضوع نیست، به نحو مرتبط و ضروری به موضوع حمل کنیم. این مسأله در مورد ... بیشترگستره و دامنۀ شهودگروی اخلاقی مور
دوره 3، شماره 210 ، شهریور 1388، ، صفحه 119-130