دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = Subject
تعداد مقالات: 11
سوژه در وضعیت های تفریقی (مروری بر مفهوم سوژه در ادوار اندیشۀآلن بدیو با تأکید بر هستی شناسی تفریقی)
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 مرداد 1403
چکیده
مفهوم سوژه برای فیلسوف فرانسوی معاصر، آلن بدیو، بسیار با اهمیت بوده و در آثاری چون نظریۀ سوژه، اخلاق، هستی و رخداد و منطق جهان ها بدان پرداخته می شود. با توجه به سیر اندیشۀ بدیو و بروز تحولات در کلیتِ نگرۀ ... بیشترThe Relativity of the Subject of Truth in Alain Badiou’s Philosophy
دوره 16، شماره 41 ، دی 1401، ، صفحه 242-256
چکیده
Badiou offers a concept of the subject that is completely intertwined with event and truth; in his view, the subject is not an isolated and secluded entity that is supposed to contemplate the world only, rather it is linked to the event, and as a faithful element, initiates the process of truth. Every human being is not necessarily a subject, but in the face ... بیشترنقش محوری زمان در تفسیر اونتولوژیک هایدگر از فلسفه کانت
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 709-740
چکیده
زمان در تفسیر اونتولوژیک هایدگر از کانت چه نقش و جایگاهی دارد؟ تفسیر هایدگر از فلسفه کانت، تفسیری بحث برانگیز و متفاوت از جریان تفسیرهای معمول از فلسفه او است. هایدگر در پرتوی فهم معنای وجود به تفسیر ... بیشترمرگ سوبژه در عصر شبکههای اجتماعی بر اساس مفهوم «واقعیت فرکتال» ژان بودریار
دوره 15، شماره 34 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 327-344
چکیده
فلسفه مدرن همواره با دو مفهوم سوبژه و ابژه مواجه بوده و هر فیلسوفی در نظام فلسفی خود به تعریف این مفاهیم پرداخته است. دکارت به عنوان مبدع مفهوم سوبژه در شکل مدرن آن و کانت به عنوان فیلسوفی که سوبژه دکارتی ... بیشترسوبژکتیویته در فلسفه دکارت
دوره 14، شماره 30 ، اردیبهشت 1399، ، صفحه 75-100
چکیده
سوبژکتیویته عبارت است از اصالت من انسان در قلمروهای معرفت شناسی، جهان شناسی، اخلاق، زیبا شناسی، هنر، دین و علم. شکاکیت عمومی دکارت اورا به سوبژکتیویته رهنمون شد، زیرا او بعد از شک در همه چیز، وجود خود ... بیشترlanguage and philosophy: an analysis of the turn to the subject in modern philosophy with historical linguistic approach
دوره 13، شماره 28 ، آبان 1398، ، صفحه 263-274
چکیده
One of the main characteristics of the philosophy of Descartes which marked the starting point of modern philosophy and was continued by English empiricism and German Idealism is a special attention to the subject instead of cosmos, being or God. But what caused such a turn to subject? With a historical linguistic approach it can be shown that the replacement ... بیشترواکاوی نسبت میان آگاهی و سوژه در اندیشه سیاسی لویی آلتوسر
دوره 12، شماره 22 ، خرداد 1397، ، صفحه 137-152
چکیده
آلتوسر برجستهترین نظریهپرداز مارکسیسم ساختارگرای فرانسوی و پیشگام نقد تفاسیر هگلی از مارکس تلقی میشود که چارچوب نظریه وی پیچیدهترین برداشت از ساختار اجتماعی را ترسیم میکند. آلتوسر با نقد سوژه ... بیشترA Reflection on Kristeva's Approach to the Structure of 'Language'
دوره 11، شماره 21 ، دی 1396، ، صفحه 109-118
چکیده
Reaching out to history and subject in terms of meaning variation, Kristeva could show that language cannot simply be a Saussurean sign system. Rather, she went on to delineate that language, beyond signs, is associated with a dynamic system of signification where the 'speaking subject' is constantly involved in processing. Julia Kristeva, a French critic, psychoanalyst, ... بیشترراهحل هگل برای دوگانگی ذهن و عینِ دکارتی
دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 61-78
چکیده
هدف از جستار کنونی بررسی راه حل هگل در برخورد با ثنویتِ ذهن و عین دکارتی است. معنای چنین دوگانگیای این است که ما در امر شناخت با دو قلمرو جداگانه و کاملاً مباین با یکدیگر روبرو هستیم: قلمرو اندیشهها، ... بیشترامر سوم در احکام تألیفی پیشینی در فلسفة کانت
دوره 3، شماره 214 ، اسفند 1388، ، صفحه 89-104
چکیده
کانت معتقد است در احکام تألیفی، به امر سوم یا واسطهای نیاز است تا محمولی که بیرون از مفهوم موضوع است و بهعبارت دیگر، مندرج در مفهوم موضوع نیست، به نحو مرتبط و ضروری به موضوع حمل کنیم. این مسأله در مورد ... بیشترجنبه های شناخت شناسانه و ایدئالیستی فلسفۀ شوپنهاور
دوره 3، شماره 210 ، شهریور 1388، ، صفحه 75-92