Journal of Philosophical Investigations
Image, Time, and Photography Based on Heidegger’s Kant and the Problem of Metaphysics
Image, Time, and Photography Based on Heidegger’s Kant and the Problem of Metaphysics

سام غضنفری؛ فریده آفرین

دوره 17، شماره 45 ، دی 1402، ، صفحه 72-89

https://doi.org/10.22034/jpiut.2023.47066.2909

چکیده
  In Kant and the Problem of Metaphysics (KPM), Heidegger shows how the initial image-making power of the imagination is pictorial in the pure image of time. He further clarifies the recognized link between the syntheses and the time-visualizing power of images which is pictorial formative power, which can visualize time. The three syntheses of imagination are ...  بیشتر
Transcending Otherness: Overcoming Obstacles in the Mystical Journey in Shabestarī’s Rose Garden of Mystery
Transcending Otherness: Overcoming Obstacles in the Mystical Journey in Shabestarī’s Rose Garden of Mystery

رسول رهبری غازانی

دوره 17، شماره 45 ، دی 1402، ، صفحه 267-282

https://doi.org/10.22034/jpiut.2023.57232.3565

چکیده
  This study explores the distinguished Persian Sufi mystic Shaykh Maḥmūd Shabestarī’s Golshan-e Rāz, or The Rose Garden of Mystery. Adopting a hermeneutic approach, it scrutinizes the intricate spiritual journey towards divine realization delineated in Shabestarī’s poetry, utilizing qualitative content analysis of original texts and interpretations ...  بیشتر
پراکسیس و بازتاب خودِ نابازنمودی در هستی‌شناسی بنیادین هیدگر
پراکسیس و بازتاب خودِ نابازنمودی در هستی‌شناسی بنیادین هیدگر

مهرداد احمدی؛ محمدرضا اسدی

دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 1-20

https://doi.org/10.22034/jpiut.2023.54444.3421

چکیده
  ارسطو عمل را وقتی به راستی عمل می‌دانست که برای خود عمل و نه غایتی مترتب بر آن انجام بگیرد. از این‌رو او میان عمل (پراکسیس) و تولید از این نظر که یکی خود، غایت خویش است و دیگری نه و با نظر محض هم از این جهت ...  بیشتر
مابه‌ازای معقول‌‌های ثانی فلسفی از نظر ملاصدرا
مابه‌ازای معقول‌‌های ثانی فلسفی از نظر ملاصدرا

طیبه رضایی ره؛ بهرام علیزاده؛ محمود یوسف ثانی

دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 280-295

https://doi.org/10.22034/jpiut.2023.57819.3582

چکیده
  در آثار ملاصدرا دو نظر دربارۀ مابه‌ازای معقول‌های ثانی فلسفی آمده است. طبق نظر اول، معقول‌های ثانی فلسفی مابه‌ازای خارجی ندارند، بلکه صرفاً منشأ انتزاع دارند. طبق نظر دوم که آن را نظر نهایی ملاصدرا ...  بیشتر
نقش انوار سانحه سهروردی در نظام فیض صدرایی
نقش انوار سانحه سهروردی در نظام فیض صدرایی

علی صداقت؛ حسن فتح‌زاده

دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 529-549

https://doi.org/10.22034/jpiut.2023.53415.3362

چکیده
  در نظام فیض سهروردی، یکی از کلیدی­ترین مفاهیم، بحث انوار سانحه است. او با معرفی این انوار و نحوه اشراق آنها، و نقشی که در ایجاد ارباب ­انواع دارند، کثرت­های عرضی عقول را به نحو بدیعی توجیه کرد و نشان ...  بیشتر
زمان هایدگری در نمایشنامۀ «در انتظار گودو»
زمان هایدگری در نمایشنامۀ «در انتظار گودو»

محمود صوفیانی؛ حسین اصل عبداللهی؛ محمد فرهمند؛ ابراهیم دانش

دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 550-577

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.53989.3397

چکیده
  مسئلۀ زمان همواره در طول تاریخ یکی از بزرگ‌ترین سؤالات فیلسوفان و دانشمندان حوزۀ فیزیک بوده است. بدون شک هر تفکر فلسفی به اشکال مختلف در آثار ادبی و هنری نمود پیدا می‌کند و در این میان نویسندگان و هنرمندانی ...  بیشتر
عشق‌ورزی در شهر مطلوب؛ تطبیق اندیشه افلاطون در «ضیافت» و سهروردی در «فی حقیقه العشق»
عشق‌ورزی در شهر مطلوب؛ تطبیق اندیشه افلاطون در «ضیافت» و سهروردی در «فی حقیقه العشق»

روح اله عشریه؛ عباس بخشنده بالی

دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 618-633

https://doi.org/10.22034/jpiut.2023.54182.3409

چکیده
  عشق از معدود مباحث مشترکِ موثر در فلسفه‌‌،‌‌ هنر‌‌،‌‌ عرفان می‌باشد. می­توان باور داشت بزرگ‌ترین فیلسوف یونان که به جد و وسیع در مورد عشق سخن گفت افلاطون است. نگاه او نه تنها بر فلسفه جهان غرب‌‌،‌‌ ...  بیشتر
مفهوم‌شناسیِ «نظام»؛ تفسیر هایدگر از دیدگاه شلینگ
مفهوم‌شناسیِ «نظام»؛ تفسیر هایدگر از دیدگاه شلینگ

الهام کریمی دورکی؛ محمد مشکات

دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 656-676

https://doi.org/10.22034/jpiut.2023.57594.3573

چکیده
  نوشتار حاضر تفکر هایدگر دربارۀ مفهوم «نظام» در رسالۀ شلینگ با عنوان پژوهش‌های فلسفی در باب ذاتِ آزادی انسان (1809) را در نظر می‌آورد. رجوع متأملانۀ هایدگر به رسالۀ شلینگ، در قالب دو درسگفتار و تفسیر ...  بیشتر
خوانش فارابی از اوسیای ارسطو
خوانش فارابی از اوسیای ارسطو

حمید خسروانی؛ حمید رضا محبوبی

دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 235-255

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.46749.2882

چکیده
  فارابی در ده اثر خود از جوهر و مشتقات آن به صورت پراکنده سخن گفته است. در این آثار، پی­در­پی به نقل­قول­هایی از ارسطو و تفسیر فارابی از آن نقل­قول­ها برخورد می­کنیم. فارابی انتخاب لفظ جوهر ...  بیشتر
این‌باوری و ذات‌باوری؛ این‌همانی یا تمایز
این‌باوری و ذات‌باوری؛ این‌همانی یا تمایز

میثم قائیدوند؛ محمد صادق زاهدی

دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 650-673

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.51581.3208

چکیده
  ذات‌باوری و این‌باوری نظریه‌‌هایی برای تبیین مسئله فردیت در اشیاء هستند. برخی فیلسوفان این دو مکتب فلسفی را یکی در نظر می‌گیرند و برخی دیگر با این ایده مخالف هستند. در این میان به نظر می‌رسد نمی‌توان ...  بیشتر
Coincident Objects and The Grounding Problem
Coincident Objects and The Grounding Problem

عطاالله هاشمی

دوره 16، شماره 41 ، دی 1401، ، صفحه 164-173

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.49651.3095

چکیده
  Pluralists believe in the occurrence of numerically distinct spatiotemporally coincident objects. They argue that there are coincident objects that share all physical and spatiotemporal properties and relations; nevertheless, they differ in terms of modal and some other profiles. Appealing to the grounding problem according to which nothing can ground the modal ...  بیشتر
بدن به مثابه رسانه‌ نوین یا فرا انسان‌گرایی در عصر هوش مصنوعی
بدن به مثابه رسانه‌ نوین یا فرا انسان‌گرایی در عصر هوش مصنوعی

سینا تفنگ چی؛ یونس شکرخواه؛ هادی خانیکی؛ محمد سلطانی فر

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 225-242

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52287.3268

چکیده
  فلسفه فرا انسان‌گرایی، نظریه‌ای نزدیک به هوش مصنوعی است که بیشتر در قالب فیلم‌های علمی تخیلی دیده شده و بر اساس آن، با کمک هوش مصنوعی، اصلاح و افزایش هوش و فیزیولوژی انسان صورت پذیرفته و در نتیجه آن، ...  بیشتر
به سوی یک اخلاق اگزیستانسیال؛ واکاوی مواجهه کی‌یرکگور با داستان ابراهیم از منظر فلسفه‌ هایدگر
به سوی یک اخلاق اگزیستانسیال؛ واکاوی مواجهه کی‌یرکگور با داستان ابراهیم از منظر فلسفه‌ هایدگر

حسین قسامی؛ محمد اصغری

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 464-475

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.53507.3364

چکیده
  این پژوهش بر آن است تا با کنار هم نهادن آرای کی‌یرکگور در کتاب ترس و لرز و تحلیل‌های هایدگر در کتاب هستی‌ و زمان تعریف تازه‌ای از انسان به دست داده، از این رهگذر امکان تبیین اخلاقی نوین را مطرح سازد. ...  بیشتر
سلامتی، بیماری و درمان در مکتب فکری ملاصدرا
سلامتی، بیماری و درمان در مکتب فکری ملاصدرا

سید مرتضی حسینی شاهرودی؛ معصومه رودی

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 476-489

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52469.3284

چکیده
  تبیین سلامتی و بیماری از مسائل مهم فلسفی است. سلامتی و بیماری در مکاتب فلسفی به عنوان کیف نفسانی معرفی شده است که به اجسام تعلق نمی گیرد و فقط در موجودات صاحب نفس به وجود می آید؛ اما در تعریف سلامتی و ...  بیشتر
استحالۀ زبان و پرسوناژ در ادبیات نمایشیِ ساموئل بکت
استحالۀ زبان و پرسوناژ در ادبیات نمایشیِ ساموئل بکت

محمد محمدی‌آغداش

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 466-479

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52720.3332

چکیده
  آغاز دهۀ پنجاه در سدۀ بیستم میلادی تولد ادبیات نمایشی (اوژن یونسکو، 1950، آوازه‌خوان طاس) از جنس دگر و تفسیرگریزی‌است که رویکردی تازه به ادبیات و نمایش‌نامه‌نویسی دارد. این جریان ادبی مدرن، ضمن گسست ...  بیشتر
هژمونی سکوت: خوانشی هگلی‌ ـ‌ لاکانی از رابطۀ سکوت و زبان در اندیشۀ مولوی
هژمونی سکوت: خوانشی هگلی‌ ـ‌ لاکانی از رابطۀ سکوت و زبان در اندیشۀ مولوی

علی حسن‌زاده؛ محمود صوفیانی

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 594-609

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.48663.3028

چکیده
  در مقالۀ حاضر می‌کوشیم در برخی از ابیات و اشعار مولوی رد چیزی را پیدا کنیم که آن را «هژمونی سکوت» می‌نامیم. طرفداران «هژمونی سکوت» زبان را خوار می‌شمارند و سکوت را بی‌اندازه ارج می‌نهند ...  بیشتر
مقایسه آراء مارتین هایدگر و علی شریعتی در قبال تکنولوژی
مقایسه آراء مارتین هایدگر و علی شریعتی در قبال تکنولوژی

سیدجواد میری؛ حسین روحانی

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 626-642

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.48484.3018

چکیده
  مارتین هایدگر یکی از شاخص‌ترین متفکران قرن بیستم است که نقدهای بنیادینی را متوجه سوبژکتیویسم مترتب بر جهان مدرن کرده است. هایدگر تاریخ 2500 ساله غرب را به‌مثابه تجلیگاه عقلانیت متافیزیکی به مهمیز نقد ...  بیشتر
نظریه اساس در بوته نقد؛ فیزیک- فلسفه جدید اشیاء را چگونه به تصویر می‌کشند؟
نظریه اساس در بوته نقد؛ فیزیک- فلسفه جدید اشیاء را چگونه به تصویر می‌کشند؟

رضا ماحوزی

دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 131-152

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.46859.2889

چکیده
  اینکه آیا اشیاء دارای جوهری هستند یا خیر، همواره موردنظر فیلسوفان بوده است. اساس‌گرایی یکی از نظریه‌‌های شناخته شده در متافیزیک تحلیلی معاصر است؛ جریانی که تلاش دارد پس از تبعید فلسفه از ساحت علم، ...  بیشتر
واکاوی مبانی هستی‎شناختی تقابل مکان و فضا در معماری عصر مدرن
واکاوی مبانی هستی‎شناختی تقابل مکان و فضا در معماری عصر مدرن

فلورا بیابانی؛ محمدحواد صافیان؛ شیرین طغیانی؛ مینا سادات طباطبایی

دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 418-449

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.44592.2763

چکیده
  مکان بنیادی‎ترین مفهوم در معماری و شناخت ماهیت مکان از ضروریات امر طراحی معماری است و از‎ آنجا‎که طی دوره مدرن با تغییراتی در فهم معنای مکان مواجهیم و این تغییرات بر طراحی‎های دوران مدرن و پس از ...  بیشتر
نسبت میان تفکر تأملی و سیاست در اندیشه مارتین هایدگر
نسبت میان تفکر تأملی و سیاست در اندیشه مارتین هایدگر

حسین روحانی؛ سیدجواد میری

دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 682-708

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.48595.3022

چکیده
  سخنی به گزاف نرفته است اگر گفته شود که مارتین هایدگر یکی از شاخص‌ترین متفکران قرن بیستم است که تاریخ 2500 ساله غرب را به مثابه تجلیگاه سوبژکتیویسم و عقلانیت تکنولوژیک به مهمیز نقد می‌کشد و وجهه همت خویش ...  بیشتر
تبیین، تحلیل و سنجش صورت نوعی در فلسفه ابن‌سینا و سهروردی
تبیین، تحلیل و سنجش صورت نوعی در فلسفه ابن‌سینا و سهروردی

حسین فلسفی

دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 880-902

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.48315.3004

چکیده
  صورت نوعی چیست؟ و آیا آن جوهر است یا عرض؟ یکی از پرسش‌های اساسی فلسفه‌های باستان و اسلامی است و پاسخ به آن، یکی از مهم‌ترین و اولین دغدغه‌های فیلسوفان بوده و هست. در میان فیلسوفان دیدگاه ابن‌سینا (به ...  بیشتر
بررسی تطبیقی مفهوم خدا در کتاب اثولوجیا و رسائل فلسفی کندی
بررسی تطبیقی مفهوم خدا در کتاب اثولوجیا و رسائل فلسفی کندی

حسن عباسی حسین آبادی

دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 903-926

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.45405.2788

چکیده
  خدای فلسفی با مفاهیم و اصطلاحات فلسفی مانند «وجود»، «علت»، «فعل محض» تبیین می‌شود که در اثولوجیا علاوه ‌بر آنها از «واحد محض»، و «نور» و «نااندیشیده بودن» نیز سخن گفته ...  بیشتر
جزئی و کلی در آثار افلاطون
جزئی و کلی در آثار افلاطون

امیرحسین ساکت

دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 952-973

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.48161.2995

چکیده
  از دیرباز مُثُل افلاطونی را ذواتی کلی و در برابر اشیاء جزئی شمرده‌اند، اما تحلیل اصطلاحات یونانی خلاف این عقیده را نشان می‌دهد. افلاطون کلماتی معادل «کلی» و «جزئی» ندارد، بلکه از «کل» ...  بیشتر
گنگ بودن ارجاع و تعهد هستی‌شناختی در فلسفه کواین
گنگ بودن ارجاع و تعهد هستی‌شناختی در فلسفه کواین

امیر حاجی زاده

دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 974-996

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.47950.2970

چکیده
  در این مقاله به رابطة کل‌گرایی کواین و مسائل هستی‌شناختی پرداخته می‌شود. مسئله این است که تجربه‌گرایی در مقابل هویات مشاهده ناپذیر علمی چه موضعی می‌توان اتخاذ کند. در ابتدا نقد کواین به راه‌حل کارناپ، ...  بیشتر
Hegel's Absolute as Negativity
Hegel's Absolute as Negativity

مزدک رجبی

دوره 15، شماره 36 ، آبان 1400، ، صفحه 369-383

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.46312.2850

چکیده
  The relation of the many and the one, difference and identity, multiplicity and unity, particularity and universality, and finally that of negativity and negativity of negativity through reason and history is the core of Hegelian Absolute which is still an inevitable philosophical source to deal with most of the contemporary ontological problems. The article’s ...  بیشتر