دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
موضوعات = هستی شناسی
تعداد مقالات: 23
اینباوری و ذاتباوری؛ اینهمانی یا تمایز
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 تیر 1401
چکیده
چکیده: ذاتباوری و اینباوری نظریهیهایی برای تبیین مسئله فردیت در اشیاء هستند. برخی فیلسوفان این دو مکتب فلسفی را یکی در نظر میگیرند و برخی دیگر با این ایده مخالف هستند. در این میان به نظر میرسد ... بیشترخوانش فارابی از اوسیای ارسطو
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 آذر 1401
چکیده
فارابی در ده اثر خود از جوهر و مشتقات آن به صورت پراکنده سخن گفته است. در میان این آثار، پیدر-پی به نقلقولهایی از ارسطو و تفسیر فارابی از آن نقلقولها برخورد میکنیم. وی جوهر معنی دادن اوسیای ارسطو ... بیشترزمان هایدگری در نمایشنامۀ در انتظار گودو
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 آبان 1401
چکیده
مسئلۀ زمان همواره در طول تاریخ یکی از بزرگترین سؤالات فیلسوفان و دانشمندان حوزۀ فیزیک بوده است. بدون شک هر تفکر فلسفی به اشکال مختلف درآثار ادبی و هنری نمود پیدا میکنند و در این میان نویسندگان و هنرمندانی ... بیشترعشق ورزی در شهر مطلوب؛ تطبیق اندیشه افلاطون در «ضیافت» و سهروردی در «فی حقیقه العشق»
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1401
چکیده
عشق از معدود مباحث مشترکِ موثر در فلسفه، هنر، عرفان می باشد. می توان باور داشت بزرگ ترین فیلسوف یونان که به جد و وسیع در مورد عشق سخن گفت افلاطون است. نگاه او نه تنها بر فلسفه ی جهان غرب، بلکه بر فلسفه ی ... بیشترImage, Time, and Photography Based on Heidegger’s Kant and the Problem of Metaphysics
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 فروردین 1402
چکیده
In KPM, Heidegger shows how the initial image-making power of the imagination is pictorial in the pure image of time. Three kinds of photographs that resemble the images produced when the transcendental imagination functions as three syntheses are studied in this research. They are established by Kant's description of the images in precritical works' ... بیشترپراکسیس و بازتاب خودِ نابازنمودی در هستی شناسی بنیادین هیدگر
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 اردیبهشت 1402
چکیده
ارسطو عمل را وقتی به راستی عمل میدانست که برای خود عمل و نه غایتی مترتب بر آن انجام بگیرد. از این رو او میان عمل(پراکسیس) و تولید از این نظر که یکی خود غایت خویش است و دیگری نه و با نظر محض هم از این جهت که ... بیشترCoincident Objects and The Grounding Problem
دوره 16، شماره 41 ، دی 1401، ، صفحه 164-173
چکیده
Pluralists believe in the occurrence of numerically distinct spatiotemporally coincident objects. They argue that there are coincident objects that share all physical and spatiotemporal properties and relations; nevertheless, they differ in terms of modal and some other profiles. Appealing to the grounding problem according to which nothing can ground the modal ... بیشتربدن به مثابه رسانه نوین یا فرا انسانگرایی در عصر هوش مصنوعی
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 225-242
چکیده
فلسفه فرا انسانگرایی، نظریهای نزدیک به هوش مصنوعی است که بیشتر در قالب فیلمهای علمی تخیلی دیده شده و بر اساس آن، با کمک هوش مصنوعی، اصلاح و افزایش هوش و فیزیولوژی انسان صورت پذیرفته و در نتیجه آن، ... بیشتربه سوی یک اخلاق اگزیستانسیال؛ واکاوی مواجهه کییرکگور با داستان ابراهیم از منظر فلسفه هایدگر
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 464-475
چکیده
این پژوهش بر آن است تا با کنار هم نهادن آرای کییرکگور در کتاب ترس و لرز و تحلیلهای هایدگر در کتاب هستی و زمان تعریف تازهای از انسان به دست داده، از این رهگذر امکان تبیین اخلاقی نوین را مطرح سازد. ... بیشترسلامتی، بیماری و درمان در مکتب فکری ملاصدرا
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 476-489
چکیده
تبیین سلامتی و بیماری از مسائل مهم فلسفی است. سلامتی و بیماری در مکاتب فلسفی به عنوان کیف نفسانی معرفی شده است که به اجسام تعلق نمی گیرد و فقط در موجودات صاحب نفس به وجود می آید؛ اما در تعریف سلامتی و ... بیشتراستحالۀ زبان و پرسوناژ در ادبیات نمایشیِ ساموئل بکت
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 466-479
چکیده
آغاز دهۀ پنجاه در سدۀ بیستم میلادی تولد ادبیات نمایشی (اوژن یونسکو، 1950، آوازهخوان طاس) از جنس دگر و تفسیرگریزیاست که رویکردی تازه به ادبیات و نمایشنامهنویسی دارد. این جریان ادبی مدرن، ضمن گسست ... بیشترهژمونی سکوت: خوانشی هگلی ـ لاکانی از رابطۀ سکوت و زبان در اندیشۀ مولوی
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 594-609
چکیده
در مقالۀ حاضر میکوشیم در برخی از ابیات و اشعار مولوی رد چیزی را پیدا کنیم که آن را «هژمونی سکوت» مینامیم. طرفداران «هژمونی سکوت» زبان را خوار میشمارند و سکوت را بیاندازه ارج مینهند ... بیشترمقایسه آراء مارتین هایدگر و علی شریعتی در قبال تکنولوژی
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 626-642
چکیده
مارتین هایدگر یکی از شاخصترین متفکران قرن بیستم است که نقدهای بنیادینی را متوجه سوبژکتیویسم مترتب بر جهان مدرن کرده است. هایدگر تاریخ 2500 ساله غرب را بهمثابه تجلیگاه عقلانیت متافیزیکی به مهمیز نقد ... بیشترنظریه اساس در بوته نقد؛ فیزیک- فلسفه جدید اشیاء را چگونه به تصویر میکشند؟
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 131-152
چکیده
اینکه آیا اشیاء دارای جوهری هستند یا خیر، همواره موردنظر فیلسوفان بوده است. اساسگرایی یکی از نظریههای شناخته شده در متافیزیک تحلیلی معاصر است؛ جریانی که تلاش دارد پس از تبعید فلسفه از ساحت علم، ... بیشترواکاوی مبانی هستیشناختی تقابل مکان و فضا در معماری عصر مدرن
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 418-449
چکیده
مکان بنیادیترین مفهوم در معماری و شناخت ماهیت مکان از ضروریات امر طراحی معماری است و از آنجاکه طی دوره مدرن با تغییراتی در فهم معنای مکان مواجهیم و این تغییرات بر طراحیهای دوران مدرن و پس از ... بیشترنسبت میان تفکر تأملی و سیاست در اندیشه مارتین هایدگر
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 682-708
چکیده
سخنی به گزاف نرفته است اگر گفته شود که مارتین هایدگر یکی از شاخصترین متفکران قرن بیستم است که تاریخ 2500 ساله غرب را به مثابه تجلیگاه سوبژکتیویسم و عقلانیت تکنولوژیک به مهمیز نقد میکشد و وجهه همت خویش ... بیشترتبیین، تحلیل و سنجش صورت نوعی در فلسفه ابنسینا و سهروردی
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 880-902
چکیده
صورت نوعی چیست؟ و آیا آن جوهر است یا عرض؟ یکی از پرسشهای اساسی فلسفههای باستان و اسلامی است و پاسخ به آن، یکی از مهمترین و اولین دغدغههای فیلسوفان بوده و هست. در میان فیلسوفان دیدگاه ابنسینا (به ... بیشتربررسی تطبیقی مفهوم خدا در کتاب اثولوجیا و رسائل فلسفی کندی
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 903-926
چکیده
خدای فلسفی با مفاهیم و اصطلاحات فلسفی مانند «وجود»، «علت»، «فعل محض» تبیین میشود که در اثولوجیا علاوه بر آنها از «واحد محض»، و «نور» و «نااندیشیده بودن» نیز سخن گفته ... بیشترجزئی و کلی در آثار افلاطون
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 952-973
چکیده
از دیرباز مُثُل افلاطونی را ذواتی کلی و در برابر اشیاء جزئی شمردهاند، اما تحلیل اصطلاحات یونانی خلاف این عقیده را نشان میدهد. افلاطون کلماتی معادل «کلی» و «جزئی» ندارد، بلکه از «کل» ... بیشترگنگ بودن ارجاع و تعهد هستیشناختی در فلسفه کواین
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 974-996
چکیده
در این مقاله به رابطة کلگرایی کواین و مسائل هستیشناختی پرداخته میشود. مسئله این است که تجربهگرایی در مقابل هویات مشاهده ناپذیر علمی چه موضعی میتوان اتخاذ کند. در ابتدا نقد کواین به راهحل کارناپ، ... بیشترHegel's Absolute as Negativity
دوره 15، شماره 36 ، آبان 1400، ، صفحه 369-383
چکیده
The relation of the many and the one, difference and identity, multiplicity and unity, particularity and universality, and finally that of negativity and negativity of negativity through reason and history is the core of Hegelian Absolute which is still an inevitable philosophical source to deal with most of the contemporary ontological problems. The article’s ... بیشترهمسنجی قاعده بسیطالحقیقه و عبارت عرفانی «إن مسمی الله احدی بالذات کلٌ بالأسماء»
دوره 15، شماره 35 ، شهریور 1400، ، صفحه 115-133
چکیده
قاعده بسیطالحقیقه، بیان کننده نسبت مصداق حقیقی آن یعنی خدا با عالم است. همسویی این نسبت در حکمت متعالیه و عرفان، همچنین تصریح ملاصدرا به دریافت شهودی عارفان از درونمایه این قاعده، اندیشه را به جستجوی ... بیشترموضوع متافیزیک: نقد رویکرد نوکانتی ناتورپ با استناد به تفسیر هاملن
دوره 15، شماره 34 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 381-398