دوره 19 (1404)
دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
موضوعات = هستی شناسی
تعداد مقالات: 37
بازاندیشی در رمان «سفر به انتهای شب» سلین بر اساس مفهوم تجربه زیسته-ارایگنیس هایدگری
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 آذر 1403
چکیده
هدف این مقاله به دست دادن تفسیری تازه از رمان «سفر به انتهای شب»، نوشته لویی فردینان سلین، بر اساس مفهوم تجربه زیسته هایدگر است. هایدگر در کتاب «به سوی تعریف فلسفه» تجربه زیسته را به مثابه ارایگنیس ... بیشترتمایز انتولوژیکال در اندیشه هایدگر: راهحلی برای معمای رابطه میان وجود، موجود و دازاین در کتاب وجود و زمان
دوره 19، شماره 50 ، فروردین 1404، ، صفحه 59-78
چکیده
این مقاله به بررسی سه گزاره ظاهراً متعارض در کتاب وجود و زمان میپردازد که به ارتباط میان موجودات، وجود و دازاین اشاره دارند. این تعارض از آنجا ناشی میشود که هایدگر از یک سو موجودات را مستقل از دازاین ... بیشترخوانش انتقادی دیدگاه غزالی در سرنوشت سازی انسان توسط خویش
دوره 19، شماره 50 ، فروردین 1404، ، صفحه 283-300
چکیده
تبیین میزان تأثیر انسان در هستی و نقش او در تعیین و تغییر سرنوشت خویش، از مهمترین مباحث کلامی است که در فلسفه و کلام اسلامی، هماره مورد توجه اندیشمندان و دانشمندان مکاتب گوناگون فلسفه و کلام اسلامی ... بیشترتأثیر دین بر هویت فردی و اجتماعی از نگاه فارابی و کیرکگور
دوره 19، شماره 50 ، فروردین 1404، ، صفحه 335-346
چکیده
این پژوهش به بررسی و مقایسه نظرات فارابی، فیلسوف اسلامی، و سورن کیرکگور، فیلسوف دانمارکی و پیشگام اگزیستانسیالیسم مسیحی، در مورد نقش دین در شکلگیری هویت فردی و اجتماعی پرداخته است. هدف اصلی این پژوهش ... بیشترمقایسه هستیشناسی مارتین هایدگر و ژیل دلوز از بعد اجتماعی: فوگ در برابر ریتورنلو
دوره 18، شماره 49 ، آذر 1403، ، صفحه 155-176
چکیده
هدف این مقاله ایجاد پیوند میان هستیشناسی و فرمهای موسیقایی است. برای رسیدن به این هدف، هستیشناسی بنیادین هایدگر در برابر هستیشناسی تفاوت دلوز قرار گرفته تا بتوان از امکانات این تقابل استفاده کرد. ... بیشترسوژه در وضعیتهای تفریقی (تأملی در مفهوم سوژه در ادوار اندیشۀآلن بدیو با تأکید بر هستیشناسی تفریقی)
دوره 18، شماره 49 ، آذر 1403، ، صفحه 245-268
چکیده
مفهوم سوژه برای فیلسوف فرانسوی معاصر، آلن بدیو، بسیار بااهمیت بوده و در آثاری چون نظریۀ سوژه، اخلاق، هستی و رخداد و منطق جهانها بدان پرداخته میشود. با توجه به سیر اندیشۀ بدیو و بروز تحولات در کلیتِ ... بیشتر“Forego the reality of all the simple things”: On Object-Oriented Reality as Metaphorical Vortex in Flann O’Brien’s The Third Policeman
دوره 18، شماره 48 ، شهریور 1403، ، صفحه 261-276
چکیده
This article examines Flann O’Brien’s The Third Policeman in the context of Object-Oriented Ontology, and argues that the novel transports the structural paradigm of reality and being towards a never-ending limbo, highlighting a circular transference of meaning from known toward unknown horizons and vice versa. In so doing, it explores the ways in ... بیشترMystic Intoxication (Mastī) and the Meaning of Life: Fayḍ Kāshānī’s Mystic Poetry through the Lens of John Cottingham’s Philosophy
دوره 18، شماره 48 ، شهریور 1403، ، صفحه 361-380
چکیده
Adopting a hermeneutic approach and horizontal and vertical interpretation methods, this study primarily explores the metaphysical concept of love-induced mystic intoxication in the Iranian polymath Mullā Muḥsin Fayḍ Kāshānī’s mystic poetry. Secondarily, it discusses the implications of mystic intoxication in the meaning of life. Furthermore, the ... بیشتربررسی دیدگاه هایدگر درباره نیهیلیسم
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 227-245
چکیده
با گفتار نیچه «نیهیلیسم» به مسئلهای برای اندیشهورزیهای فلسفی بدل گردید. او که «نیهیلیسم» را «بیمعنایی همهچیز» میخواند، با نقد تاریخ متافیزیک غرب، افلاطونگرایی و اخلاق مسیحی ... بیشترمعیار سنجش فیلم بر مبنای نظر مارتین هایدگر در رسالۀ سرچشمۀ اثر هنری
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 418-438
چکیده
مطابق نظر هایدگر، اثر هنری، آشکارکنندۀ حقیقت است. اما این آشکارگی نه در هر اثر هنری، بل در اثر هنری بزرگ! امکانپذیر است. اما کدام اثر است که امکانِ پذیرفتن عنوان اثر هنری بزرگ را دارد؟ هایدگر خود در ... بیشترImage, Time, and Photography Based on Heidegger’s Kant and the Problem of Metaphysics
دوره 17، شماره 45 ، دی 1402، ، صفحه 72-89
چکیده
In Kant and the Problem of Metaphysics (KPM), Heidegger shows how the initial image-making power of the imagination is pictorial in the pure image of time. He further clarifies the recognized link between the syntheses and the time-visualizing power of images which is pictorial formative power, which can visualize time. The three syntheses of imagination are ... بیشترTranscending Otherness: Overcoming Obstacles in the Mystical Journey in Shabestarī’s Rose Garden of Mystery
دوره 17، شماره 45 ، دی 1402، ، صفحه 267-282
چکیده
This study explores the distinguished Persian Sufi mystic Shaykh Maḥmūd Shabestarī’s Golshan-e Rāz, or The Rose Garden of Mystery. Adopting a hermeneutic approach, it scrutinizes the intricate spiritual journey towards divine realization delineated in Shabestarī’s poetry, utilizing qualitative content analysis of original texts and interpretations ... بیشترپراکسیس و بازتاب خودِ نابازنمودی در هستیشناسی بنیادین هیدگر
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 1-20
چکیده
ارسطو عمل را وقتی به راستی عمل میدانست که برای خود عمل و نه غایتی مترتب بر آن انجام بگیرد. از اینرو او میان عمل (پراکسیس) و تولید از این نظر که یکی خود، غایت خویش است و دیگری نه و با نظر محض هم از این جهت ... بیشترمابهازای معقولهای ثانی فلسفی از نظر ملاصدرا
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 280-295
چکیده
در آثار ملاصدرا دو نظر دربارۀ مابهازای معقولهای ثانی فلسفی آمده است. طبق نظر اول، معقولهای ثانی فلسفی مابهازای خارجی ندارند، بلکه صرفاً منشأ انتزاع دارند. طبق نظر دوم که آن را نظر نهایی ملاصدرا ... بیشترنقش انوار سانحه سهروردی در نظام فیض صدرایی
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 529-549
چکیده
در نظام فیض سهروردی، یکی از کلیدیترین مفاهیم، بحث انوار سانحه است. او با معرفی این انوار و نحوه اشراق آنها، و نقشی که در ایجاد ارباب انواع دارند، کثرتهای عرضی عقول را به نحو بدیعی توجیه کرد و نشان ... بیشترزمان هایدگری در نمایشنامۀ «در انتظار گودو»
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 550-577
چکیده
مسئلۀ زمان همواره در طول تاریخ یکی از بزرگترین سؤالات فیلسوفان و دانشمندان حوزۀ فیزیک بوده است. بدون شک هر تفکر فلسفی به اشکال مختلف در آثار ادبی و هنری نمود پیدا میکند و در این میان نویسندگان و هنرمندانی ... بیشترعشقورزی در شهر مطلوب؛ تطبیق اندیشه افلاطون در «ضیافت» و سهروردی در «فی حقیقه العشق»
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 618-633
چکیده
عشق از معدود مباحث مشترکِ موثر در فلسفه، هنر، عرفان میباشد. میتوان باور داشت بزرگترین فیلسوف یونان که به جد و وسیع در مورد عشق سخن گفت افلاطون است. نگاه او نه تنها بر فلسفه جهان غرب، ... بیشترمفهومشناسیِ «نظام»؛ تفسیر هایدگر از دیدگاه شلینگ
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 656-676
چکیده
نوشتار حاضر تفکر هایدگر دربارۀ مفهوم «نظام» در رسالۀ شلینگ با عنوان پژوهشهای فلسفی در باب ذاتِ آزادی انسان (1809) را در نظر میآورد. رجوع متأملانۀ هایدگر به رسالۀ شلینگ، در قالب دو درسگفتار و تفسیر ... بیشترخوانش فارابی از اوسیای ارسطو
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 235-255
چکیده
فارابی در ده اثر خود از جوهر و مشتقات آن به صورت پراکنده سخن گفته است. در این آثار، پیدرپی به نقلقولهایی از ارسطو و تفسیر فارابی از آن نقلقولها برخورد میکنیم. فارابی انتخاب لفظ جوهر ... بیشتراینباوری و ذاتباوری؛ اینهمانی یا تمایز
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 650-673
چکیده
ذاتباوری و اینباوری نظریههایی برای تبیین مسئله فردیت در اشیاء هستند. برخی فیلسوفان این دو مکتب فلسفی را یکی در نظر میگیرند و برخی دیگر با این ایده مخالف هستند. در این میان به نظر میرسد نمیتوان ... بیشترCoincident Objects and The Grounding Problem
دوره 16، شماره 41 ، دی 1401، ، صفحه 164-173
چکیده
Pluralists believe in the occurrence of numerically distinct spatiotemporally coincident objects. They argue that there are coincident objects that share all physical and spatiotemporal properties and relations; nevertheless, they differ in terms of modal and some other profiles. Appealing to the grounding problem according to which nothing can ground the modal ... بیشتربدن به مثابه رسانه نوین یا فرا انسانگرایی در عصر هوش مصنوعی
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 225-242
چکیده
فلسفه فرا انسانگرایی، نظریهای نزدیک به هوش مصنوعی است که بیشتر در قالب فیلمهای علمی تخیلی دیده شده و بر اساس آن، با کمک هوش مصنوعی، اصلاح و افزایش هوش و فیزیولوژی انسان صورت پذیرفته و در نتیجه آن، ... بیشتربه سوی یک اخلاق اگزیستانسیال؛ واکاوی مواجهه کییرکگور با داستان ابراهیم از منظر فلسفه هایدگر
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 464-475
چکیده
این پژوهش بر آن است تا با کنار هم نهادن آرای کییرکگور در کتاب ترس و لرز و تحلیلهای هایدگر در کتاب هستی و زمان تعریف تازهای از انسان به دست داده، از این رهگذر امکان تبیین اخلاقی نوین را مطرح سازد. ... بیشترسلامتی، بیماری و درمان در مکتب فکری ملاصدرا
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 476-489
چکیده
تبیین سلامتی و بیماری از مسائل مهم فلسفی است. سلامتی و بیماری در مکاتب فلسفی به عنوان کیف نفسانی معرفی شده است که به اجسام تعلق نمی گیرد و فقط در موجودات صاحب نفس به وجود می آید؛ اما در تعریف سلامتی و ... بیشتراستحالۀ زبان و پرسوناژ در ادبیات نمایشیِ ساموئل بکت
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 466-479