دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
موضوعات = هستی شناسی
تعداد مقالات: 33
خوانش انتقادی دیدگاه غزالی در سرنوشتسازی انسان توسط خویش
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 مهر 1403
چکیده
تبیین میزان تأثیر انسان در هستی و نقش او در تعیین و تغییر سرنوشت خویش، از مهمترین مباحث کلامی است که در فلسفه و کلام اسلامی، هماره مورد توجه اندیشمندان و دانشمندان مکاتب گوناگون فلسفه و کلام اسلامی ... بیشترتمایز انتولوژیکال در اندیشه هایدگر راه حلی برای معمای رابطه میان وجود، موجود و دازاین در کتاب وجود و زمان
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 26 آبان 1403
چکیده
این مقاله به بررسی سه گزاره ظاهراً متعارض در کتاب وجود و زمان میپردازد که به ارتباط میان موجودات، وجود و دازاین اشاره دارند. این تعارض از آنجا ناشی میشود که هایدگر از یک سو موجودات را مستقل از دازاین ... بیشتر“Forego the reality of all the simple things”: On Object-Oriented Reality as Metaphorical Vortex in Flann O’Brien’s The Third Policeman
دوره 18، شماره 48 ، شهریور 1403، ، صفحه 261-276
چکیده
This article examines Flann O’Brien’s The Third Policeman in the context of Object-Oriented Ontology, and argues that the novel transports the structural paradigm of reality and being towards a never-ending limbo, highlighting a circular transference of meaning from known toward unknown horizons and vice versa. In so doing, it explores the ways in ... بیشترMystic Intoxication (Mastī) and the Meaning of Life: Fayḍ Kāshānī’s Mystic Poetry through the Lens of John Cottingham’s Philosophy
دوره 18، شماره 48 ، شهریور 1403، ، صفحه 361-380
چکیده
Adopting a hermeneutic approach and horizontal and vertical interpretation methods, this study primarily explores the metaphysical concept of love-induced mystic intoxication in the Iranian polymath Mullā Muḥsin Fayḍ Kāshānī’s mystic poetry. Secondarily, it discusses the implications of mystic intoxication in the meaning of life. Furthermore, the ... بیشتربررسی دیدگاه هایدگر درباره نیهیلیسم
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 227-245
چکیده
با گفتار نیچه «نیهیلیسم» به مسئلهای برای اندیشهورزیهای فلسفی بدل گردید. او که «نیهیلیسم» را «بیمعنایی همهچیز» میخواند، با نقد تاریخ متافیزیک غرب، افلاطونگرایی و اخلاق مسیحی ... بیشترمعیار سنجش فیلم بر مبنای نظر مارتین هایدگر در رسالۀ سرچشمۀ اثر هنری
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 418-438
چکیده
مطابق نظر هایدگر، اثر هنری، آشکارکنندۀ حقیقت است. اما این آشکارگی نه در هر اثر هنری، بل در اثر هنری بزرگ! امکانپذیر است. اما کدام اثر است که امکانِ پذیرفتن عنوان اثر هنری بزرگ را دارد؟ هایدگر خود در ... بیشترImage, Time, and Photography Based on Heidegger’s Kant and the Problem of Metaphysics
دوره 17، شماره 45 ، دی 1402، ، صفحه 72-89
چکیده
In Kant and the Problem of Metaphysics (KPM), Heidegger shows how the initial image-making power of the imagination is pictorial in the pure image of time. He further clarifies the recognized link between the syntheses and the time-visualizing power of images which is pictorial formative power, which can visualize time. The three syntheses of imagination are ... بیشترTranscending Otherness: Overcoming Obstacles in the Mystical Journey in Shabestarī’s Rose Garden of Mystery
دوره 17، شماره 45 ، دی 1402، ، صفحه 267-282
چکیده
This study explores the distinguished Persian Sufi mystic Shaykh Maḥmūd Shabestarī’s Golshan-e Rāz, or The Rose Garden of Mystery. Adopting a hermeneutic approach, it scrutinizes the intricate spiritual journey towards divine realization delineated in Shabestarī’s poetry, utilizing qualitative content analysis of original texts and interpretations ... بیشترپراکسیس و بازتاب خودِ نابازنمودی در هستیشناسی بنیادین هیدگر
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 1-20
چکیده
ارسطو عمل را وقتی به راستی عمل میدانست که برای خود عمل و نه غایتی مترتب بر آن انجام بگیرد. از اینرو او میان عمل (پراکسیس) و تولید از این نظر که یکی خود، غایت خویش است و دیگری نه و با نظر محض هم از این جهت ... بیشترمابهازای معقولهای ثانی فلسفی از نظر ملاصدرا
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 280-295
چکیده
در آثار ملاصدرا دو نظر دربارۀ مابهازای معقولهای ثانی فلسفی آمده است. طبق نظر اول، معقولهای ثانی فلسفی مابهازای خارجی ندارند، بلکه صرفاً منشأ انتزاع دارند. طبق نظر دوم که آن را نظر نهایی ملاصدرا ... بیشترنقش انوار سانحه سهروردی در نظام فیض صدرایی
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 529-549
چکیده
در نظام فیض سهروردی، یکی از کلیدیترین مفاهیم، بحث انوار سانحه است. او با معرفی این انوار و نحوه اشراق آنها، و نقشی که در ایجاد ارباب انواع دارند، کثرتهای عرضی عقول را به نحو بدیعی توجیه کرد و نشان ... بیشترزمان هایدگری در نمایشنامۀ «در انتظار گودو»
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 550-577
چکیده
مسئلۀ زمان همواره در طول تاریخ یکی از بزرگترین سؤالات فیلسوفان و دانشمندان حوزۀ فیزیک بوده است. بدون شک هر تفکر فلسفی به اشکال مختلف در آثار ادبی و هنری نمود پیدا میکند و در این میان نویسندگان و هنرمندانی ... بیشترعشقورزی در شهر مطلوب؛ تطبیق اندیشه افلاطون در «ضیافت» و سهروردی در «فی حقیقه العشق»
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 618-633
چکیده
عشق از معدود مباحث مشترکِ موثر در فلسفه، هنر، عرفان میباشد. میتوان باور داشت بزرگترین فیلسوف یونان که به جد و وسیع در مورد عشق سخن گفت افلاطون است. نگاه او نه تنها بر فلسفه جهان غرب، ... بیشترمفهومشناسیِ «نظام»؛ تفسیر هایدگر از دیدگاه شلینگ
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 656-676
چکیده
نوشتار حاضر تفکر هایدگر دربارۀ مفهوم «نظام» در رسالۀ شلینگ با عنوان پژوهشهای فلسفی در باب ذاتِ آزادی انسان (1809) را در نظر میآورد. رجوع متأملانۀ هایدگر به رسالۀ شلینگ، در قالب دو درسگفتار و تفسیر ... بیشترخوانش فارابی از اوسیای ارسطو
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 235-255
چکیده
فارابی در ده اثر خود از جوهر و مشتقات آن به صورت پراکنده سخن گفته است. در این آثار، پیدرپی به نقلقولهایی از ارسطو و تفسیر فارابی از آن نقلقولها برخورد میکنیم. فارابی انتخاب لفظ جوهر ... بیشتراینباوری و ذاتباوری؛ اینهمانی یا تمایز
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 650-673
چکیده
ذاتباوری و اینباوری نظریههایی برای تبیین مسئله فردیت در اشیاء هستند. برخی فیلسوفان این دو مکتب فلسفی را یکی در نظر میگیرند و برخی دیگر با این ایده مخالف هستند. در این میان به نظر میرسد نمیتوان ... بیشترCoincident Objects and The Grounding Problem
دوره 16، شماره 41 ، دی 1401، ، صفحه 164-173
چکیده
Pluralists believe in the occurrence of numerically distinct spatiotemporally coincident objects. They argue that there are coincident objects that share all physical and spatiotemporal properties and relations; nevertheless, they differ in terms of modal and some other profiles. Appealing to the grounding problem according to which nothing can ground the modal ... بیشتربدن به مثابه رسانه نوین یا فرا انسانگرایی در عصر هوش مصنوعی
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 225-242
چکیده
فلسفه فرا انسانگرایی، نظریهای نزدیک به هوش مصنوعی است که بیشتر در قالب فیلمهای علمی تخیلی دیده شده و بر اساس آن، با کمک هوش مصنوعی، اصلاح و افزایش هوش و فیزیولوژی انسان صورت پذیرفته و در نتیجه آن، ... بیشتربه سوی یک اخلاق اگزیستانسیال؛ واکاوی مواجهه کییرکگور با داستان ابراهیم از منظر فلسفه هایدگر
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 464-475
چکیده
این پژوهش بر آن است تا با کنار هم نهادن آرای کییرکگور در کتاب ترس و لرز و تحلیلهای هایدگر در کتاب هستی و زمان تعریف تازهای از انسان به دست داده، از این رهگذر امکان تبیین اخلاقی نوین را مطرح سازد. ... بیشترسلامتی، بیماری و درمان در مکتب فکری ملاصدرا
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 476-489
چکیده
تبیین سلامتی و بیماری از مسائل مهم فلسفی است. سلامتی و بیماری در مکاتب فلسفی به عنوان کیف نفسانی معرفی شده است که به اجسام تعلق نمی گیرد و فقط در موجودات صاحب نفس به وجود می آید؛ اما در تعریف سلامتی و ... بیشتراستحالۀ زبان و پرسوناژ در ادبیات نمایشیِ ساموئل بکت
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 466-479
چکیده
آغاز دهۀ پنجاه در سدۀ بیستم میلادی تولد ادبیات نمایشی (اوژن یونسکو، 1950، آوازهخوان طاس) از جنس دگر و تفسیرگریزیاست که رویکردی تازه به ادبیات و نمایشنامهنویسی دارد. این جریان ادبی مدرن، ضمن گسست ... بیشترهژمونی سکوت: خوانشی هگلی ـ لاکانی از رابطۀ سکوت و زبان در اندیشۀ مولوی
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 594-609
چکیده
در مقالۀ حاضر میکوشیم در برخی از ابیات و اشعار مولوی رد چیزی را پیدا کنیم که آن را «هژمونی سکوت» مینامیم. طرفداران «هژمونی سکوت» زبان را خوار میشمارند و سکوت را بیاندازه ارج مینهند ... بیشترمقایسه آراء مارتین هایدگر و علی شریعتی در قبال تکنولوژی
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 626-642
چکیده
مارتین هایدگر یکی از شاخصترین متفکران قرن بیستم است که نقدهای بنیادینی را متوجه سوبژکتیویسم مترتب بر جهان مدرن کرده است. هایدگر تاریخ 2500 ساله غرب را بهمثابه تجلیگاه عقلانیت متافیزیکی به مهمیز نقد ... بیشترنظریه اساس در بوته نقد؛ فیزیک- فلسفه جدید اشیاء را چگونه به تصویر میکشند؟
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 131-152
چکیده
اینکه آیا اشیاء دارای جوهری هستند یا خیر، همواره موردنظر فیلسوفان بوده است. اساسگرایی یکی از نظریههای شناخته شده در متافیزیک تحلیلی معاصر است؛ جریانی که تلاش دارد پس از تبعید فلسفه از ساحت علم، ... بیشترواکاوی مبانی هستیشناختی تقابل مکان و فضا در معماری عصر مدرن
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 418-449