دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = هایدگر
تعداد مقالات: 22
نگاه منطبق بکت و هایدگر به مسئله مرگ با تکیه بر نمایش آخر بازی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 اسفند 1402
چکیده
مسئلۀ مرگ همواره در طول تاریخ یکی از بزرگترین و اساسیترین سؤالات انسان بوده و هست. چیستی مرگ و چگونگی فرار از آن یا حتی دست یافتن به اکسیر جاودانگی همواره یکی از موضوعات مهم تاریخ ادبیات بوده است. موضوع ... بیشتربررسی دیدگاه هایدگر درباره نیهیلیسم
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 227-245
چکیده
با گفتار نیچه «نیهیلیسم» به مسئلهای برای اندیشهورزیهای فلسفی بدل گردید. او که «نیهیلیسم» را «بیمعنایی همهچیز» میخواند، با نقد تاریخ متافیزیک غرب، افلاطونگرایی و اخلاق مسیحی ... بیشترزمان هایدگری در نمایشنامۀ «در انتظار گودو»
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 550-577
چکیده
مسئلۀ زمان همواره در طول تاریخ یکی از بزرگترین سؤالات فیلسوفان و دانشمندان حوزۀ فیزیک بوده است. بدون شک هر تفکر فلسفی به اشکال مختلف در آثار ادبی و هنری نمود پیدا میکند و در این میان نویسندگان و هنرمندانی ... بیشترمفهومشناسیِ «نظام»؛ تفسیر هایدگر از دیدگاه شلینگ
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 656-676
چکیده
نوشتار حاضر تفکر هایدگر دربارۀ مفهوم «نظام» در رسالۀ شلینگ با عنوان پژوهشهای فلسفی در باب ذاتِ آزادی انسان (1809) را در نظر میآورد. رجوع متأملانۀ هایدگر به رسالۀ شلینگ، در قالب دو درسگفتار و تفسیر ... بیشتربررسی تطبیقی ازخودبیگانگی از نظرگاه علامه محمدتقی جعفری و مارتین هایدگر
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 841-856
چکیده
توجه به مسأله مرگِ اصالت و ازخودبیگانگی انسان، یکی از مهمترین مسائلی است که انسان معاصر با آن درگیر است. غفلت از آن باعث میشود که به تعبیر هایدگر، کویر هر روز گستردهتر گشته و شکاف بین خودبودگی ... بیشتربه سوی یک اخلاق اگزیستانسیال؛ واکاوی مواجهه کییرکگور با داستان ابراهیم از منظر فلسفه هایدگر
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 464-475
چکیده
این پژوهش بر آن است تا با کنار هم نهادن آرای کییرکگور در کتاب ترس و لرز و تحلیلهای هایدگر در کتاب هستی و زمان تعریف تازهای از انسان به دست داده، از این رهگذر امکان تبیین اخلاقی نوین را مطرح سازد. ... بیشترایده هایدگری دانشگاه: مبانی فلسفی مخالفت هایدگر با آزادی آکادمیک
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 186-207
چکیده
این مقاله تلاش کرده است تا از طریق ایده هایدگری دانشگاه، نزاعی را بر سر دانشگاه صورتبندی کند و به بحث بگذارد که میتوان آن را نزاع اشپینگلری/ وبری خواند. اشپینگلری که به تعلیم یک ملت و تربیت یک رهبر معنوی، ... بیشترلوگوس هراکلیتوس از منظر پدیدارشناسیِ آغازِ دیگرِ مارتین هایدگر
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 495-513
چکیده
بیتردید هراکلیتوس و پارمنیدس از منابع فکری دایمی اندیشه هایدگر هستند. آنچه به این دو جایگاهی ویژه در اندیشه هایدگر بخشیده است، تلقی خاص هایدگر از حکمت سپیدهدمانی این دو و نقش تفکر ایشان در گشودن راهی ... بیشترمقایسه آراء مارتین هایدگر و علی شریعتی در قبال تکنولوژی
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 626-642
چکیده
مارتین هایدگر یکی از شاخصترین متفکران قرن بیستم است که نقدهای بنیادینی را متوجه سوبژکتیویسم مترتب بر جهان مدرن کرده است. هایدگر تاریخ 2500 ساله غرب را بهمثابه تجلیگاه عقلانیت متافیزیکی به مهمیز نقد ... بیشتربررسی مقایسهای و انتقادی مفهوم آزادی در اندیشه کانت و هایدگر
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 643-657
چکیده
آزادی به یک معنا از مهمترین مفاهیم تاریخ فلسفه به شمار میرود که نقش بنیادین در اندیشه فلاسفه دارد؛ اما مانند بسیاری از مفاهیم دیگر، برای بقا در شرایط جدید نیازمند بازتوصیف است. بر این اساس مقاله حاضر ... بیشتررهیافتی هایدگری به طرح بدنمندی و مسئلۀ تقویم در علوم شناختی
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 348-374
چکیده
در این مقاله به بحث درباره چگونگی نقشآفرینی بدن در شناسایی میپردازیم. بدین منظور، دو رویکرد تقویمی و علّی در علوم شناختی مطرح میشود. این بحث معضلاتی را به پیش کشیده است، ازجمله اینکه هر دو رویکرد، ... بیشتربررسی انتقادی نسبت هنر سوررئالیسم با حقیقت با توجه به آراء هایدگر
دوره 15، شماره 35 ، شهریور 1400، ، صفحه 402-420
چکیده
هنر سورئال، هنری است که بر اساس نظریه ناخودآگاه فروید، توسط آندره برتون و لویی آراگون پایهگذاری شد. هنرمندان این سبک هنری در پی آزادسازی ناخودآگاه فردی و خلق کار هنری با توجه به ناخودآگاه و رویا و ... بیشترهستیشناسی کرانمندی در فلسفه هایدگر و فوکو
دوره 15، شماره 34 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 300-326
چکیده
در این مقاله نقش بنیادین کرانمندی در کارهای هایدگر و فوکو بررسی میشود. استدلال میشود که کرانمندی، فهم هایدگر از هستی و تاریخ هستی و نیز فهم فوکو از مدرنیته و سپس کل تاریخ اندیشه غربی را امکانپذیر ... بیشترتحلیل هایدگری از یافتحالهای دازاین در مواجهه با کوید 19
دوره 14، شماره 31 ، مرداد 1399، ، صفحه 247-278
چکیده
هدف مقاله این است که از نحوه طرح مفاهیم هایدگر در «هستی و زمان» برای شرح نسبتها، یافتحال و حالهای دازاین در مواجهه با کوید 19 استفاده کند. با روش تحلیلی-تطبیقی و رویکرد اگزیستانسیالیسم کاربردی ... بیشتر"مسألة ما" در اندیشة هایدگر
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، ، صفحه 239-260
چکیده
"دازاین ما"، "دازاین امروزی ما"، دازاین تاریخی ما" و نظایرشان تعابیری هستند که هایدگر بخصوص در آثار خود در نخستین سالهای پس از انتشار وجود و زمان در موارد بسیاری به کار میبرد. تکرار این تعابیر در زبان ... بیشترتفسیر هایدگر از فرونسیس و رابطه آن با آگاثون (ایده خیر)
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، ، صفحه 299-316
چکیده
در دیدگاه هایدگر، آلثیا مقولهای است که به واسطه آن میتوان به رابطه بین فرونسیس و آگاثون پی برد؛ چرا که هایدگر آلثیا را در معنای یونانی آن یعنی کشف و گشودگی و نه صدق و مطابقت با واقع به کار برده است. ... بیشتربازنمایی اندیشۀ مارتین هایدگر در سینمای آندری تارکوفسکی
دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1397، ، صفحه 157-174
چکیده
وقتی از ارتباط سینما و فلسفه سخن میگوییم، درواقع، از چه سخن میگوییم؟ هنگامی که از نزدیکی و ارتباط آثار سینماییِ یک کارگردان با اندیشۀ یک فیلسوف بحث میکنیم، مرادمان چیست؟ گفتوگو دربارۀ همسایگی ... بیشترواکاوی جایگاه زبان در افق هستیشناسی تودستی هایدگر
دوره 10، شماره 19 ، آبان 1395، ، صفحه 173-205
چکیده
زبان در زمرۀ بحثبرانگیزترین موضوعات فلسفی سدّۀ بیستم است. مارتین هایدگر یکی از فیلسوفان این سدّه است که به زبان و توانش آن اهمیّت ویژهای داده است. مقالۀ حاضر سعی میکند تا جایگاه زبان در فلسفۀ هایدگر ... بیشترتقلیل ایدتیک، خاستگاه جدایی هایدگر از هوسرل
دوره 10، شماره 18 ( ویژه نامه پدیدارشناسی) ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 111-124
چکیده
پدیده شناسی با تقلیل تاریخ و فعلیت اشیاء، به پدیده های محض دست می یابد، و بدین ترتیب سرزمین ویژه خود را خود می سازد. اما با تقلیل پدیده شناختی «جهان» را از کف می دهیم و باید ... بیشترگلاسنهایت و مسئله اراده در فلسفه هایدگر
دوره 10، شماره 18 ، فروردین 1395، ، صفحه 283-307
چکیده
مسئلهی اراده در فلسفهی هایدگر حائز اهمیت فراوانی است. این مسئله را میتوان از هستی و زمان تا آثار متأخر هایدگر دنبال کرد. به نظر میرسد علیرغم نقد هایدگر بر سوبژکتیویسم و تفکر مبتنی بر تمثل، که نامهای ... بیشترThe Ethics (Ethos) of History
دوره 9، شماره 17 ، اسفند 1394، ، صفحه 117-136
چکیده
این مقاله در پی ارائه تحلیل انتقادی گفتههای هایدگر در «نامهای در باب اومانیسم» است که در آن اخلاق را به ethos (روح ملی) و در نهایت به زمان و تاریخ ربط میدهد. مطلب اصلی در این تحلیل عبارت هراکلیتوس ... بیشترتبیین مساله تکنولوژی و جایگاه آن در الهیات عقلی
دوره 7، شماره 12 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 1-76