(university of Tabriz)The Quarterly Journal of Philosophical Investigations
درون‌گرایی، نقطه تمایز معرفت شناسی دینی فیلیپس با ویتگنشتاین
1. درون‌گرایی، نقطه تمایز معرفت شناسی دینی فیلیپس با ویتگنشتاین

زینب شکیبی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 آبان 1400

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2021.47502.2943

چکیده
  فیلیپس در مقام یک ایمان‌گرای متأثر از ویتگنشتاین، نسبت به معرفت‌شناسی گزاره‌های دینی رویکردی را اتخاذ می‌کند که به واسطه تفاوت‌ها و تمایزهایی که با ویتگنشتاین دارد، مهم می‌نماید. در این مقاله ابتدا ...  بیشتر
نقش فیلسوف در پدیدارشناسی هگل با نظر به آرای ویتگنشتاین
2. نقش فیلسوف در پدیدارشناسی هگل با نظر به آرای ویتگنشتاین

جعفر مذهبی

دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، ، صفحه 411-428

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2020.8218

چکیده
  در این نوشتار می‌کوشیم به این پرسش پاسخ دهیم: در پدیدارشناسیِ هگل فیلسوف در رسیدنِ آگاهیِ طبیعی به جایگاه فلسفه چه نقشی دارد؟ برای پاسخ‌گویی به این پرسش، علاوه بر مقدمۀ پدیدارشناسیِ هگل به عنوان منبع ...  بیشتر
خوبی، خوش‌کامی و پذیرش جهان از دیدگاه ویتگنشتاین متقدم
3. خوبی، خوش‌کامی و پذیرش جهان از دیدگاه ویتگنشتاین متقدم

رضا مثمر

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، ، صفحه 293-314

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2019.31820.2230

چکیده
  اخلاق به عنوان یکی از موضوع‌های مهم و اساسی در رسالة منطقی- فلسفی دست کم از سال ۱۹۱۶ ویتگنشتاین را به خود مشغول داشته بوده است. وی «خوبی» را به خوش‌کامی و «خوش­کامی» را به پذیرش جهان تعریف ...  بیشتر
نقد رویکرد ناواقع‌گرایی ویتگنشتاین در باورهای دینی
4. نقد رویکرد ناواقع‌گرایی ویتگنشتاین در باورهای دینی

عبدالرحیم فاطمی

دوره 11، شماره 20 ، شهریور 1396، ، صفحه 179-196

چکیده
  به نظر ویتگنشتاین باور دینی استفاده از یک تصویر است، تعهدی راسخ و تزلزل­ناپذیری که کل زندگی را نظم و نسق بخشیده است و مبتنی بر شواهد و دلایل نیست از این رو نه از جانب علم و فلسفه مددی می­یابد و نه هرگز ...  بیشتر
بررسی راه‌حل ویتگنشتاین به واقعیت سلبی
5. بررسی راه‌حل ویتگنشتاین به واقعیت سلبی

مهدی اسدی

دوره 10، شماره 19 ، آبان 1395، ، صفحه 45-74

چکیده
  دشوارۀ واقعیت سلبی این است که گرچه وجود صدق‌ساز، نفس‌الامر و متعلق گزارۀ ایجابی صادقی چون «تهران پایتخت ایران است» در خارج هیچ مشکلی ندارد، وجود متعلق گزارۀ سلبی صادقی چون «تهران پایتخت ایرلند ...  بیشتر
تراکتاتوس؛ آغاز رویکرد درمانی ویتگنشتاین به فلسفه
6. تراکتاتوس؛ آغاز رویکرد درمانی ویتگنشتاین به فلسفه

سحر روحانی؛ یوسف نوظهور

دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 79-95

چکیده
  ویتگنشتاین اندیشمندی است که از سویی فلسفه را مولِّد آشفتگی ذهنی می‌داند و از سوی دیگر فیلسوف را در مقام یک درمانگر می‌خواهد. این نگرش دوسویه نسبت به فلسفه، از تراکتاتوس آغاز می‌شود و سپس با قول به تنوع ...  بیشتر
ارتباط زبان و معنا در سنت فلسفه‌ی تحلیلی: با تأکید بر آراء ویتگنشتاین
7. ارتباط زبان و معنا در سنت فلسفه‌ی تحلیلی: با تأکید بر آراء ویتگنشتاین

محمدحسین مهدوی نژاد؛ امیرعباس علیزمانی؛ افلاطون صادقی؛ زینب شکیبی

دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 215-236

چکیده
  یکی از مشخصة های مهم فلسفة تحلیلی عبارت است از عطف توجه به زبان و کوشش برای استخراج معانی و ظرایف نهفته در پس آن، به منظور حل و یا منحل کردن مسائل فلسفی. هر سه پایه‌گذاران فلسفه تحلیلی، یعنی فرگه، راسل ...  بیشتر
ناسازگاری درونی دیدگاه ویتگنشتاین متأخر
8. ناسازگاری درونی دیدگاه ویتگنشتاین متأخر

عبدالرحیم فاطمی

دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، ، صفحه 113-130

چکیده
  هرچند همه­ی تلاش «ویتگنشتاین» (Wittgenstein) به منظور سازگاری درونی دیدگاه متأخّر خود بوده است، لیکن با بررسی دقیق، مواردی از ناسازگاری درونی در آن مشاهده می­شود. یکی از موارد ناسازگاری درونی و بیرونی ...  بیشتر
نسبیت در تلقّیهای دینی ویتگنشتاین
9. نسبیت در تلقّیهای دینی ویتگنشتاین

محسن طلایی ماهانی

دوره 7، شماره 12 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 1-97

چکیده
  بدون شک ویتگنشتاین در اندیشة متفکران و فیلسوفان دین­شناس در قرن بیستم تأثیر مهمی گذاشته است و لذا تفاسیر، تحلیلها و دیدگاههای متعددی با تکیه بر آثار او به یادگار مانده است. آن چه در این نوشتار دنبال ...  بیشتر