دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = ویتگنشتاین
تعداد مقالات: 9
1. درونگرایی، نقطه تمایز معرفت شناسی دینی فیلیپس با ویتگنشتاین
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 آبان 1400
چکیده
فیلیپس در مقام یک ایمانگرای متأثر از ویتگنشتاین، نسبت به معرفتشناسی گزارههای دینی رویکردی را اتخاذ میکند که به واسطه تفاوتها و تمایزهایی که با ویتگنشتاین دارد، مهم مینماید. در این مقاله ابتدا ... بیشتر2. نقش فیلسوف در پدیدارشناسی هگل با نظر به آرای ویتگنشتاین
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، ، صفحه 411-428
چکیده
در این نوشتار میکوشیم به این پرسش پاسخ دهیم: در پدیدارشناسیِ هگل فیلسوف در رسیدنِ آگاهیِ طبیعی به جایگاه فلسفه چه نقشی دارد؟ برای پاسخگویی به این پرسش، علاوه بر مقدمۀ پدیدارشناسیِ هگل به عنوان منبع ... بیشتر3. خوبی، خوشکامی و پذیرش جهان از دیدگاه ویتگنشتاین متقدم
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، ، صفحه 293-314
چکیده
اخلاق به عنوان یکی از موضوعهای مهم و اساسی در رسالة منطقی- فلسفی دست کم از سال ۱۹۱۶ ویتگنشتاین را به خود مشغول داشته بوده است. وی «خوبی» را به خوشکامی و «خوشکامی» را به پذیرش جهان تعریف ... بیشتر4. نقد رویکرد ناواقعگرایی ویتگنشتاین در باورهای دینی
دوره 11، شماره 20 ، شهریور 1396، ، صفحه 179-196
چکیده
به نظر ویتگنشتاین باور دینی استفاده از یک تصویر است، تعهدی راسخ و تزلزلناپذیری که کل زندگی را نظم و نسق بخشیده است و مبتنی بر شواهد و دلایل نیست از این رو نه از جانب علم و فلسفه مددی مییابد و نه هرگز ... بیشتر5. بررسی راهحل ویتگنشتاین به واقعیت سلبی
دوره 10، شماره 19 ، آبان 1395، ، صفحه 45-74
چکیده
دشوارۀ واقعیت سلبی این است که گرچه وجود صدقساز، نفسالامر و متعلق گزارۀ ایجابی صادقی چون «تهران پایتخت ایران است» در خارج هیچ مشکلی ندارد، وجود متعلق گزارۀ سلبی صادقی چون «تهران پایتخت ایرلند ... بیشتر6. تراکتاتوس؛ آغاز رویکرد درمانی ویتگنشتاین به فلسفه
دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 79-95
چکیده
ویتگنشتاین اندیشمندی است که از سویی فلسفه را مولِّد آشفتگی ذهنی میداند و از سوی دیگر فیلسوف را در مقام یک درمانگر میخواهد. این نگرش دوسویه نسبت به فلسفه، از تراکتاتوس آغاز میشود و سپس با قول به تنوع ... بیشتر7. ارتباط زبان و معنا در سنت فلسفهی تحلیلی: با تأکید بر آراء ویتگنشتاین
دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 215-236
چکیده
یکی از مشخصة های مهم فلسفة تحلیلی عبارت است از عطف توجه به زبان و کوشش برای استخراج معانی و ظرایف نهفته در پس آن، به منظور حل و یا منحل کردن مسائل فلسفی. هر سه پایهگذاران فلسفه تحلیلی، یعنی فرگه، راسل ... بیشتر8. ناسازگاری درونی دیدگاه ویتگنشتاین متأخر
دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، ، صفحه 113-130
چکیده
هرچند همهی تلاش «ویتگنشتاین» (Wittgenstein) به منظور سازگاری درونی دیدگاه متأخّر خود بوده است، لیکن با بررسی دقیق، مواردی از ناسازگاری درونی در آن مشاهده میشود. یکی از موارد ناسازگاری درونی و بیرونی ... بیشتر9. نسبیت در تلقّیهای دینی ویتگنشتاین
دوره 7، شماره 12 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 1-97