دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = افلاطون
تعداد مقالات: 16
مناقشه فوکو با هایدگر و دریدا در فهم و تفسیر فلسفه افلاطون
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 آبان 1400
چکیده
این نوشتار با تمرکز بر تفسیر هایدگر از دکترین حقیقت افلاطون و تفسیر دریدا از فارماکون افلاطون، خط تفسیریای را برجسته میکند که در آن افلاطون آغاز فهمی فلسفی است که وجه غیب و پوشیدگی هستی و حقیقت را ... بیشترریشههای یونانی و یونانی مآبی زیبایی شناسی دیونوسیوس مجعول
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 بهمن 1400
چکیده
این نوشتار به بررسی منابع یونانی-یونانیمآبی دیونوسیوس در باب زیبایی میپردازد و هدف آن روشن ساختن میزان تأثیرپذیری زیباییشناسی دیونوسیوس از فلسفة افلاطون، ارسطو، فلوطین و پروکلوس است و سعی میشود؛ ... بیشتربراهین اتحاد عاقل و معقول در فلسفهی افلاطون
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1400
چکیده
اتحاد عاقل و معقول آموزهای است که بیان صورت نهایی فلسفی خود را در فلسفهی ملاصدرا بازیافته است. اما این اصل به بیان خودِ ملاصدرا و به شهادت متون فلسفی، ریشه در سنت فلسفی یونان باستان دارد. به عنوان نمونه ... بیشتراهمیت تناسب در هنر معماری وموسیقی با تمرکز بر اندیشه افلاطون
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 اسفند 1400
چکیده
وجود ریتم ، هارمونی و تقارن در معماری و موسیقی به ما نشان می دهد، این دو هنردارای اشتراکات زیادی هستند. بناهای بجا مانده از دوران باستان تا بناهایی که امروزه وجود دارند؛ بیانگر پیوندی مفهومی میان موسیقی ... بیشترتلویزیون به مثابه شاعر، در بوته نقد افلاطونی
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 522-545
چکیده
نزاع افلاطون با شاعران و حکم به اخراج آنها از مدینه فاضله را از مطالعه جمهوری بهخوبی میتوان دریافت. او در کتاب سوم جمهوری به تعیین بایدها و نبایدها در خصوص شعر میپردازد و تعیین میکند که چه اشعاری ... بیشترجزئی و کلی در آثار افلاطون
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 952-973
چکیده
از دیرباز مُثُل افلاطونی را ذواتی کلی و در برابر اشیاء جزئی شمردهاند، اما تحلیل اصطلاحات یونانی خلاف این عقیده را نشان میدهد. افلاطون کلماتی معادل «کلی» و «جزئی» ندارد، بلکه از «کل» ... بیشترخدا در فلسفه افلاطون
دوره 15، شماره 34 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 178-197
چکیده
معانی مختلفی از واژۀ خدا در طول تاریخ فلسفه اراده شده است که بنا به تقسیم استقرائی میتوان تصوراتی همچون تئیسم، پانتئیسم، پاننتئیسم و دئیسم و... ذکر نمود. پرسش این پژوهش این است که افلاطون چه تصویری از ... بیشترزبان، طبیعت و قانون در فلسفۀ افلاطون (رابطۀ نامها و چیزها در کراتیلوس و ارتباط آن با مسألۀ قانون و طبیعت)
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، ، صفحه 195-212
چکیده
نسبت میان نامها و چیزها که در کراتیلوس مطرح میشود، از فروع مسألهای عامتر دربارۀ قانون و طبیعت است که بسیاری از مسائل فلسفۀ یونانی از آن سرچشمه گرفته است. مسأله این است که آیا قوانین بشری ریشه در ... بیشترفرونسیس در نظام فکری افلاطون
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، ، صفحه 317-337
چکیده
فرونسیس، واژهای بنیادین در سنت فلسفی یونان باستان است. این واژه را می توان اساس تفکر «حکیم-حاکم» در جمهوری و «قانون گذار – فیلسوف» افلاطون در قوانین دانست . اکثر فلاسفه و شارحان آثار ... بیشترمعنا یا غایتمندی زندگی در فلسفۀ افلاطون با تکیه بر آموزۀ «مثال خیر»
دوره 10، شماره 18 ، فروردین 1395، ، صفحه 243-264
چکیده
پرسش از «معنای زندگی» و تلاش برای پاسخگویی به آن، یکی از مهمترین دغدغههای فکری آدمی از دیرباز تاکنون است. برخی معتقدند پژوهش در باب معنای زندگی درواقع پژوهش در باب «غایت» یا «هدف» ... بیشتراشراق و شهود از نگاه افلاطون
دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، ، صفحه 1-26
چکیده
وجود معرفت شهودی و معنای آن همواره محل نزاع در بین مفسّران افلاطون بوده است؛ برخی اصلاً قائل به چنین شناختی نزد افلاطون نبوده و عدهای که آن را پذیرفتهاند، در عقلانی یا عرفانی بودن آن اختلافنظر دارند. ... بیشترA comparative Survey on the Stages of Philosophical Training in Plato’s Allegory of Cave, in the Four Mystical Journeys, and in Mulla Sadra’s al-Asfar
دوره 6، شماره 11 ، آبان 1391، ، صفحه 81-94
چکیده
At the beginning of his magnum opus al-Hekmat al-Muta’aleiat fi al-Asfar al-Aqliiat, Mulla Sadra says that he has nominated and arranged his book according to “the four journeys” of the Mystics. What he and the Mystics say on these journeys reminds those familiar with Greek philosophy of Plato’s Phaedrus and Republic (Journey of souls ... بیشترتفسیر واسازانة هایدگر از افلاطون در پرتو کتاب آموزة افلاطون در باب حقیقت1
دوره 6، شماره 10 ، اردیبهشت 1391، ، صفحه 159-180
چکیده
تفسیر هایدگر از افلاطون مربوط به دورة دوم اندیشة وی موسوم به چرخش است. او در کتاب آموزة افلاطون در باب حقیقت به تفسیر تمثیل غار افلاطون میپردازد. هایدگر در این کتاب از طریق واسازی سنت مابعدالطبیعی ... بیشترتحلیلی بر مبحث معترضة افلاطون در محاورة ثئایتتوس
دوره 5، شماره 9 ، آذر 1390، ، صفحه 129-145
چکیده
نوشتة حاضر گزارشی تحلیلی است از مبحث معترضة (the Digression) افلاطون در محاورة ثئایتتوس. مبحثی که طی آن افلاطون میان شیوههای زندگی فیلسوف با سخنور به مقایسه میپردازد. ضمن متن، نخست به این ... بیشتردر باب ریاضیات و واقعیت
دوره 4، شماره 219 ، آذر 1389، ، صفحه 89-102
چکیده
در این مقاله ضمن معرفی زمینههای متأخرِ تشدید دغدغۀ تاریخی در باب رابطۀ ریاضیات و واقعیت، با تقسیم دیدگاههای مختلف راجع به ضرورت و یقین گزارههای ریاضیاتی، تلاش شده است به این دغدغه پرتویی نو ... بیشتربررسی انتقادی گزارش کاپلستون از نظریة مُثل افلاطونی
دوره 4، شماره 216 ، تیر 1389، ، صفحه 49-80