دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = افلاطون
تعداد مقالات: 20
براهین اتحاد عاقل و معقول در فلسفهی افلاطون
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1400
چکیده
اتحاد عاقل و معقول آموزهای است که بیان صورت نهایی فلسفی خود را در فلسفهی ملاصدرا بازیافته است. اما این اصل به بیان خودِ ملاصدرا و به شهادت متون فلسفی، ریشه در سنت فلسفی یونان باستان دارد. به عنوان نمونه ... بیشترنسبت میان نظر و عمل در فلسفۀ افلاطون از منظر هیدگر و گادامر
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 399-417
چکیده
هرچند ارسطو نخستین فیلسوفی است که حکمت نظری و حکمت عملی را از یکدیگر تفکیک میکند، اما قبل از او افلاطون نیز به جدایی یا عدم جدایی نظر و عمل توجه کرده است. در نظر افلاطون «فضیلت معرفت است»؛ یعنی خودشناسی ... بیشتریک تفسیر فرویدی-لکانی از فرایند شکلگیری متافیزیک افلاطون
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 354-371
چکیده
در این مقاله به کارکرد تخیلی، نمادین و امر واقعی به عنوان مقولات اصلی اندیشة لکان پرداخته میشود که با بسط منطقی روانکاوی فروید حاصل شده است و نهایتاً با استفاده از شبکة مفهومی فرویدی-لکانی، ریشههای ... بیشترمبانی آموزه تربیت سقراطی- افلاطونی در محاوره پروتاگوراس
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 127-148
چکیده
در این نوشته می کوشیم مبانی آموزه تربیتِ سقراطی-افلاطونی را در محاوره پروتاگوراس بررسی کنیم. این محاوره، سقراط و پروتاگوراس را در آتن قرن پنجم پ. م. در حال بررسی و نقد آراء تربیتی رایج، به تصویر می کشد. ... بیشترتأملی بر دوگان نفس ـ بدن در آیین اورفه و تأثیر آن بر آموزة نفس افلاطون
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 597-612
چکیده
تمایزانگاری میان نفس و بدن در تاریخ فلسفه بحثی است درازدامن که تا به امروز دستمایة پژوهشهای متعدد و پذیرای آرای سلبی و ایجابی در حوزههای مختلف از مباحث الهیاتی تا علوم شناختی بوده است. غالب مفسران ... بیشترمطالعه تطبیقی زیباییشناسی در اندیشه افلاطون و حکمت سهروردی
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 383-394
چکیده
فیلسوفان در طول تاریخ، با یک دید جدیدی به هستی نگریسته و توانستهاند با نظریههای خود تاریخ فلسفه را متحول کنند. از جمله این فیلسوفان، افلاطون و سهروردی هستند. افلاطون و سهروردی هر یک برای ساخت نظام ... بیشتراهمیت تناسب در هنر معماری و موسیقی با تمرکز بر اندیشه افلاطون
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 410-421
چکیده
هدف: یافتن ارتباط بین دیدگاه های افلاطون و مشترکات زیباشناختی موسیقی و معماری است.روش پژوهش: تحلیلی توصیفی. نسبی بودن نظریات و اختلاف آراء، از بزرگترین موانع و محدودیتهای این پژوهش بشمار می رود.پرسش ... بیشترریشههای یونانی و یونانی مآبی زیبایی شناسی دیونوسیوس مجعول
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 480-494
چکیده
متن چکیده شامل: این نوشتار به بررسی منابع یونانی-یونانیمآبی دیونوسیوس در باب زیبایی میپردازد و هدف آن روشن ساختن میزان تأثیرپذیری زیباییشناسی دیونوسیوس از فلسفة افلاطون، ارسطو، فلوطین و پروکلوس ... بیشترتلویزیون به مثابه شاعر، در بوته نقد افلاطونی
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 522-545
چکیده
نزاع افلاطون با شاعران و حکم به اخراج آنها از مدینه فاضله را از مطالعه جمهوری بهخوبی میتوان دریافت. او در کتاب سوم جمهوری به تعیین بایدها و نبایدها در خصوص شعر میپردازد و تعیین میکند که چه اشعاری ... بیشترجزئی و کلی در آثار افلاطون
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 952-973
چکیده
از دیرباز مُثُل افلاطونی را ذواتی کلی و در برابر اشیاء جزئی شمردهاند، اما تحلیل اصطلاحات یونانی خلاف این عقیده را نشان میدهد. افلاطون کلماتی معادل «کلی» و «جزئی» ندارد، بلکه از «کل» ... بیشترخدا در فلسفه افلاطون
دوره 15، شماره 34 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 178-197
چکیده
معانی مختلفی از واژۀ خدا در طول تاریخ فلسفه اراده شده است که بنا به تقسیم استقرائی میتوان تصوراتی همچون تئیسم، پانتئیسم، پاننتئیسم و دئیسم و... ذکر نمود. پرسش این پژوهش این است که افلاطون چه تصویری از ... بیشترزبان، طبیعت و قانون در فلسفۀ افلاطون (رابطۀ نامها و چیزها در کراتیلوس و ارتباط آن با مسألۀ قانون و طبیعت)
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، ، صفحه 195-212
چکیده
نسبت میان نامها و چیزها که در کراتیلوس مطرح میشود، از فروع مسألهای عامتر دربارۀ قانون و طبیعت است که بسیاری از مسائل فلسفۀ یونانی از آن سرچشمه گرفته است. مسأله این است که آیا قوانین بشری ریشه در ... بیشترفرونسیس در نظام فکری افلاطون
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، ، صفحه 317-337
چکیده
فرونسیس، واژهای بنیادین در سنت فلسفی یونان باستان است. این واژه را می توان اساس تفکر «حکیم-حاکم» در جمهوری و «قانون گذار – فیلسوف» افلاطون در قوانین دانست . اکثر فلاسفه و شارحان آثار ... بیشترمعنای زندگی در فلسفۀ افلاطون با تکیه بر آموزۀ «مثال خیر»
دوره 10، شماره 18 ، فروردین 1395، ، صفحه 243-264
چکیده
پرسش از «معنای زندگی» و تلاش برای پاسخ گویی به آن، یکی از مهم ترین دغدغه های فکری آدمی از دیرباز تاکنون است. برخی معتقدند پژوهش در باب معنای زندگی درواقع پژوهش در باب «غایت» یا «هدف» زندگی ... بیشتراشراق و شهود از نگاه افلاطون
دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، ، صفحه 1-26
چکیده
وجود معرفت شهودی و معنای آن همواره محل نزاع در بین مفسّران افلاطون بوده است؛ برخی اصلاً قائل به چنین شناختی نزد افلاطون نبوده و عدهای که آن را پذیرفتهاند، در عقلانی یا عرفانی بودن آن اختلافنظر دارند. ... بیشترA comparative Survey on the Stages of Philosophical Training in Plato’s Allegory of Cave, in the Four Mystical Journeys, and in Mulla Sadra’s al-Asfar
دوره 6، شماره 11 ، آبان 1391، ، صفحه 81-94
چکیده
At the beginning of his magnum opus al-Hekmat al-Muta’aleiat fi al-Asfar al-Aqliiat, Mulla Sadra says that he has nominated and arranged his book according to “the four journeys” of the Mystics. What he and the Mystics say on these journeys reminds those familiar with Greek philosophy of Plato’s Phaedrus and Republic (Journey of souls ... بیشترتفسیر واسازانة هایدگر از افلاطون در پرتو کتاب آموزة افلاطون در باب حقیقت1
دوره 6، شماره 10 ، اردیبهشت 1391، ، صفحه 159-180
چکیده
تفسیر هایدگر از افلاطون مربوط به دورة دوم اندیشة وی موسوم به چرخش است. او در کتاب آموزة افلاطون در باب حقیقت به تفسیر تمثیل غار افلاطون میپردازد. هایدگر در این کتاب از طریق واسازی سنت مابعدالطبیعی ... بیشترتحلیلی بر مبحث معترضة افلاطون در محاورة ثئایتتوس
دوره 5، شماره 9 ، آذر 1390، ، صفحه 129-145
چکیده
نوشتة حاضر گزارشی تحلیلی است از مبحث معترضة (the Digression) افلاطون در محاورة ثئایتتوس. مبحثی که طی آن افلاطون میان شیوههای زندگی فیلسوف با سخنور به مقایسه میپردازد. ضمن متن، نخست به این ... بیشتردر باب ریاضیات و واقعیت
دوره 4، شماره 219 ، آذر 1389، ، صفحه 89-102
چکیده
در این مقاله ضمن معرفی زمینههای متأخرِ تشدید دغدغۀ تاریخی در باب رابطۀ ریاضیات و واقعیت، با تقسیم دیدگاههای مختلف راجع به ضرورت و یقین گزارههای ریاضیاتی، تلاش شده است به این دغدغه پرتویی نو ... بیشتربررسی انتقادی گزارش کاپلستون از نظریة مُثل افلاطونی
دوره 4، شماره 216 ، تیر 1389، ، صفحه 49-80