Journal of Philosophical Investigations
مواجهه با «دیگری» و ظهور صلح بنیادین در نهادِ سوژه امپریالسیت از منظر امانوئل لویناس
مواجهه با «دیگری» و ظهور صلح بنیادین در نهادِ سوژه امپریالسیت از منظر امانوئل لویناس

حامده راستایی

دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 807-823

https://doi.org/10.22034/jpiut.2023.58737.3611

چکیده
  موضوع این تحقیق، بررسی و تحلیل صلح بنیادین است که در پرتو مواجهه با «دیگری» در نهاد سوژه امپریالیست رخ می‌دهد. لویناس سوژه‌ای را به نمایش می‌گذارد که در راستای بنیان بهشتی زمینی خواسته‌هایش را ...  بیشتر
پرسش از نسبت سیاست و اخلاق: برقراری گفتگویی مفروض بین هانا آرنت و ایمانوئل لویناس
پرسش از نسبت سیاست و اخلاق: برقراری گفتگویی مفروض بین هانا آرنت و ایمانوئل لویناس

حسین مصباحیان

دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 277-298

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.50475.3126

چکیده
  این‌ مقاله تلاش کرده است تا از طریق برقراری گفتگویی مفروض بین هانا آرنت و امانوئل لویناس نشان دهد که جوهر سیاست را باید در فراسوی «سیاست واقعی» و‌ کارگزار آن یعنی دولت جستجو کرد و چون چنین است، ...  بیشتر
نسبت میان روش سقراطی و دوستداری دانایی (فیلوسوفیا)
نسبت میان روش سقراطی و دوستداری دانایی (فیلوسوفیا)

کاظم هانی

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 181-195

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52220.3263

چکیده
  روش سقراطی که به روش ابطالی معروف است روشی است که در محاورات اولیه افلاطون؛ یعنی محاورات سقراطی به کار برده می‌شود. این روش پاسخی به ادعای سوفسطائیان راجع به تعلیم فضیلت بود. سقراط با به کار بردن این روش ...  بیشتر
موریس بلانشو و مسأله زمان؛ بر اساس واکاوی رمان توما، ظلمت
موریس بلانشو و مسأله زمان؛ بر اساس واکاوی رمان توما، ظلمت

سمیرا رشیدپور نساری

دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 469-494

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.48370.3009

چکیده
  مسأله نسبت میان زمان و ادبیات از دیرباز مورد توجه و موضوع بحث متفکران مختلف بوده است. یکی از نویسندگانی که می‌توان این نسبت را از حیث فلسفی در آثار داستانی او جستجو کرد، داستان‌نویس، منتقد و متفکر معاصر ...  بیشتر
خوانش هگلی-لاکانیِ ژیژک از سوژه
خوانش هگلی-لاکانیِ ژیژک از سوژه

بیان کریمی؛ مسعود بیننده

دوره 15، شماره 35 ، شهریور 1400، ، صفحه 248-267

https://doi.org/10.22034/jpiut.2020.42015.2675

چکیده
  ژیژک در نظرگرفتن فلسفة هگل را همچون اوج سیستم­سازی و ایده­آلیسم مطلق که درنهایت تنوع و چندگانگی واقعیت را در ایده و معرفت مطلق منحل می­کند، نوعی داوری شتابزده درباب فلسفه‌ او می­داند. او بر این ...  بیشتر
سوبژکتیوته بدن‌مند اخلاقی: فوکو و لویناس
سوبژکتیوته بدن‌مند اخلاقی: فوکو و لویناس

بیان کریمی

دوره 14، شماره 33 ، بهمن 1399، ، صفحه 354-369

https://doi.org/10.22034/jpiut.2020.38892.2524

چکیده
  فوکو و لویناس از برجسته‌ترین و مهم‌ترین متفکرانی هستند که بر ضرورت انتقاد بنیادی از سوبژکتیویسم عقلانی تأکید کرده‌اند. جریانی که به زعم این دو متفکر از زمان دکارت تا عصر حاضر، توانایی اخلاقی بدن را ...  بیشتر
تمثیل مادری-برای/به جای-مسئولیت اخلاقی در اندیشه پدیدارشناسانه امانوئل لویناس
تمثیل مادری-برای/به جای-مسئولیت اخلاقی در اندیشه پدیدارشناسانه امانوئل لویناس

علیرضا صیادمنصور

دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، ، صفحه 317-336

https://doi.org/10.22034/jpiut.2019.32238.2253

چکیده
  اندیشه پدیدارشناسانه و اخلاقی امانوئل لویناس (فیلسوف یهودی لیتوانیایی­تبار 1995-1906م) –مانند دیگر هم­عصران فرانسوی­اش- برای نقد سنت­های فلسفی پیشین، آکنده از تمثیل­ها و استعاره­های مربوط ...  بیشتر
اخلاق در پدیده‌شناسی هوسرل
اخلاق در پدیده‌شناسی هوسرل

حسن فتح‌زاده

دوره 7، شماره 13 ، آبان 1392، ، صفحه 147-171

چکیده
  هوسرل با آغاز از جهان آگاهی اگو و تاکید بر باقی ماندن در این قلمرو، متهم به نادیده گرفتن غیریت مطلق «دیگری» و تقلیل آن به حضور آگاهی است. در واقع وی با تقلیل «دیگری» اخلاق را از دست می‌دهد و بنابراین خشونت ...  بیشتر
تقـدم اخـلاق بر فلـسفه در اندیشة ایمانوئل لویناس
تقـدم اخـلاق بر فلـسفه در اندیشة ایمانوئل لویناس

محمد اصغری

دوره 6، شماره 10 ، اردیبهشت 1391، ، صفحه 24-41

چکیده
  این مقاله به بررسی تقدم اخلاق بر فلسفه نزد لویناس پرداخته است. لویناس با محور قراردادن «دیگری» در کانون اخلاق خود نگاهی کاملاً متفاوت با نگاه سنتی به اخلاق اتخاذ کرده و مفاهیمی از قبیل دیگری، چهره، ...  بیشتر
تقابل من ‌ـ‌ دیگری: معضل اخلاق
تقابل من ‌ـ‌ دیگری: معضل اخلاق

حسن فتح‌زاده

دوره 5، شماره 9 ، آذر 1390، ، صفحه 147-159

چکیده
  «فهمیدن دیگری» نقطة پارادوکسیکال اخلاق است: بدون آن هیچ اخلاقی ممکن نیست و تحقق آن نیز مستلزم حذف غیریت از دیگری و به رسمیت نشناختن آن است. فلسفة مدرن ما را در چنین موقعیت ناسازی قرار می‌دهد؛ ناسازه‌ای ...  بیشتر
دفاع لویناس از سوبژکتیویتة دکارتی
دفاع لویناس از سوبژکتیویتة دکارتی

محمد اصغری

دوره 3، شماره 214 ، اسفند 1388، ، صفحه 29-47

چکیده
  این مقاله به بررسی دفاع لویناس از سوبژکتیویة دکارتی می‌پردازد. لویناس اساس فلسفة خود را بر «کوژیتوی» (cogito) دکارتی بنا می‌کند و در این کار تحت تأثیر هوسرل است. وی همانند دکارت از کاوش در محتوای کوژیتو ...  بیشتر