دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = دیگری
تعداد مقالات: 11
مواجهه با «دیگری» و ظهور صلح بنیادین در نهادِ سوژه امپریالسیت از منظر امانوئل لویناس
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 807-823
چکیده
موضوع این تحقیق، بررسی و تحلیل صلح بنیادین است که در پرتو مواجهه با «دیگری» در نهاد سوژه امپریالیست رخ میدهد. لویناس سوژهای را به نمایش میگذارد که در راستای بنیان بهشتی زمینی خواستههایش را ... بیشترپرسش از نسبت سیاست و اخلاق: برقراری گفتگویی مفروض بین هانا آرنت و ایمانوئل لویناس
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 277-298
چکیده
این مقاله تلاش کرده است تا از طریق برقراری گفتگویی مفروض بین هانا آرنت و امانوئل لویناس نشان دهد که جوهر سیاست را باید در فراسوی «سیاست واقعی» و کارگزار آن یعنی دولت جستجو کرد و چون چنین است، ... بیشترنسبت میان روش سقراطی و دوستداری دانایی (فیلوسوفیا)
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 181-195
چکیده
روش سقراطی که به روش ابطالی معروف است روشی است که در محاورات اولیه افلاطون؛ یعنی محاورات سقراطی به کار برده میشود. این روش پاسخی به ادعای سوفسطائیان راجع به تعلیم فضیلت بود. سقراط با به کار بردن این روش ... بیشترموریس بلانشو و مسأله زمان؛ بر اساس واکاوی رمان توما، ظلمت
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 469-494
چکیده
مسأله نسبت میان زمان و ادبیات از دیرباز مورد توجه و موضوع بحث متفکران مختلف بوده است. یکی از نویسندگانی که میتوان این نسبت را از حیث فلسفی در آثار داستانی او جستجو کرد، داستاننویس، منتقد و متفکر معاصر ... بیشترخوانش هگلی-لاکانیِ ژیژک از سوژه
دوره 15، شماره 35 ، شهریور 1400، ، صفحه 248-267
چکیده
ژیژک در نظرگرفتن فلسفة هگل را همچون اوج سیستمسازی و ایدهآلیسم مطلق که درنهایت تنوع و چندگانگی واقعیت را در ایده و معرفت مطلق منحل میکند، نوعی داوری شتابزده درباب فلسفه او میداند. او بر این ... بیشترسوبژکتیوته بدنمند اخلاقی: فوکو و لویناس
دوره 14، شماره 33 ، بهمن 1399، ، صفحه 354-369
چکیده
فوکو و لویناس از برجستهترین و مهمترین متفکرانی هستند که بر ضرورت انتقاد بنیادی از سوبژکتیویسم عقلانی تأکید کردهاند. جریانی که به زعم این دو متفکر از زمان دکارت تا عصر حاضر، توانایی اخلاقی بدن را ... بیشترتمثیل مادری-برای/به جای-مسئولیت اخلاقی در اندیشه پدیدارشناسانه امانوئل لویناس
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، ، صفحه 317-336
چکیده
اندیشه پدیدارشناسانه و اخلاقی امانوئل لویناس (فیلسوف یهودی لیتوانیاییتبار 1995-1906م) –مانند دیگر همعصران فرانسویاش- برای نقد سنتهای فلسفی پیشین، آکنده از تمثیلها و استعارههای مربوط ... بیشتراخلاق در پدیدهشناسی هوسرل
دوره 7، شماره 13 ، آبان 1392، ، صفحه 147-171
چکیده
هوسرل با آغاز از جهان آگاهی اگو و تاکید بر باقی ماندن در این قلمرو، متهم به نادیده گرفتن غیریت مطلق «دیگری» و تقلیل آن به حضور آگاهی است. در واقع وی با تقلیل «دیگری» اخلاق را از دست میدهد و بنابراین خشونت ... بیشترتقـدم اخـلاق بر فلـسفه در اندیشة ایمانوئل لویناس
دوره 6، شماره 10 ، اردیبهشت 1391، ، صفحه 24-41
چکیده
این مقاله به بررسی تقدم اخلاق بر فلسفه نزد لویناس پرداخته است. لویناس با محور قراردادن «دیگری» در کانون اخلاق خود نگاهی کاملاً متفاوت با نگاه سنتی به اخلاق اتخاذ کرده و مفاهیمی از قبیل دیگری، چهره، ... بیشترتقابل من ـ دیگری: معضل اخلاق
دوره 5، شماره 9 ، آذر 1390، ، صفحه 147-159
چکیده
«فهمیدن دیگری» نقطة پارادوکسیکال اخلاق است: بدون آن هیچ اخلاقی ممکن نیست و تحقق آن نیز مستلزم حذف غیریت از دیگری و به رسمیت نشناختن آن است. فلسفة مدرن ما را در چنین موقعیت ناسازی قرار میدهد؛ ناسازهای ... بیشتردفاع لویناس از سوبژکتیویتة دکارتی
دوره 3، شماره 214 ، اسفند 1388، ، صفحه 29-47