دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = God
تعداد مقالات: 19
Whether Hegel is a Pantheist? Spinoza in Hegel’s Pantheism
دوره 18، شماره 48 ، شهریور 1403، ، صفحه 133-146
چکیده
Does Hegel embrace pantheism? He faced accusations from his orthodox peers who adhered to Pantheism, a phrase that was commonly associated with atheism during his day. This study presents a counterargument to the assertion made by several contemporary orthodox contemporaries that Hegel is pantheistic. Hegel can be classified as a semi-pantheist. The manuscript ... بیشترPanentheism versus Pantheism in the East and West with Special Reference to Shankara and Ramanuja's Views: an overview
دوره 18، شماره 48 ، شهریور 1403، ، صفحه 161-172
چکیده
Panentheism and pantheism represent one of the most profound, even startling parallels across the world’s great metaphysical traditions about which the present article seeks to explore and carry out a comparative study of certain Eastern and Western philosophers with special reference to the views of two chief exponents of Advaita Vedanta of Indian philosophy, ... بیشترتحلیل و بررسی خلاقیت به مثابه اصل غایی در فلسفۀ وایتهد
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 532-552
چکیده
آلفرد نورث وایتهد (1861-1947) بر این باور است که در هر نظام فلسفی یک امر غایی وجود دارد که اساس آن به شمار میآید. در فلسفۀ ارگانیسم او، که اصالت را به صیرورت و پویش میدهد، این امر غایی عبارت است از خلاقیت. ... بیشترMerleau-Ponty, Theology and GOD
دوره 16، شماره 41 ، دی 1401، ، صفحه 348-372
چکیده
Somewhat surprisingly, a number of scholars have recently claimed to find an implied theology in Merleau-Ponty’s philosophy. This surprising because the author does not state anywhere in the body of his work that he seeks to align his philosophy with a theology, in fact he states just the opposite, as we shall see. While it is true that Merleau-Ponty does ... بیشترگسست از بیان امر الهیِ هگلی در پیکرسازی مدرن
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 506-520
چکیده
هگل از معدود متفکرانی است که به هنر پیکرسازی اندیشیده است. وی در کتاب پدیدارشناسیِ روح در ذیل مبحث دین به طور موجز و در درسگفتارهای زیباشناسی به تفصیل دربارۀ پیکرسازی سخن گفته است. ویژگی مشترک این دو ... بیشتربررسی تطبیقی مفهوم خدا در کتاب اثولوجیا و رسائل فلسفی کندی
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 903-926
چکیده
خدای فلسفی با مفاهیم و اصطلاحات فلسفی مانند «وجود»، «علت»، «فعل محض» تبیین میشود که در اثولوجیا علاوه بر آنها از «واحد محض»، و «نور» و «نااندیشیده بودن» نیز سخن گفته ... بیشتراز انگاره خدا در مابعدالطبیعه کلاسیک تا طرح جایگزین نیچه
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 1052-1074
چکیده
نیچه معتقد بود اهل مابعدالطبیعه، باورهای خود را راستین پنداشته و برای پندارهای خود حقیقتی عینی قائلاند. نیچه مدعی است همة ارزشها و باورهای آدمی از جمله باور به خدا، از چشمانداز خواست قدرت و بهمنظور ... بیشتربررسی دیدگاه امام محمد غزالی در باب نسبت اختیار و ضرورت علّی
دوره 15، شماره 35 ، شهریور 1400، ، صفحه 65-80
چکیده
رابطه اختیار با قاعده فلسفی «جبر علّی و معلولی» از مسائلی است که محل نزاع میان اندیشمندان اسلامی، از حکما و متکلمان و اصولیان بوده است. مشهور حکمای اسلامی اختیار را در تعارض با این قانون عقلی و ضروری ... بیشترخدا در فلسفه افلاطون
دوره 15، شماره 34 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 178-197
چکیده
معانی مختلفی از واژۀ خدا در طول تاریخ فلسفه اراده شده است که بنا به تقسیم استقرائی میتوان تصوراتی همچون تئیسم، پانتئیسم، پاننتئیسم و دئیسم و... ذکر نمود. پرسش این پژوهش این است که افلاطون چه تصویری از ... بیشتربرهان اخلاقی به روایت استفن لیمن
دوره 15، شماره 34 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 248-266
چکیده
استفن لیمن مدعی است؛ 1- در موقعیتهای واقعی شخص از قویترین دلایل برای انجام وظیفه اخلاقی برخوردار است. 2- اگر خدا و زندگی پس از مرگ نباشد، موقعیتهایی وجود خواهد داشت که اخلاقی بودن در آنها مستلزم ... بیشترA Comparative Study between the Attributes of Jesus in Christian Theology and Muhammadan Reality in Islamic Theosophy
دوره 14، شماره 32 ، آذر 1399، ، صفحه 29-47
چکیده
In this paper, the attributes of Jesus as the second person of Trinity in Christianity and Muhammadan Reality in Islamic Theosophy were compared. The term ''Muhammadan Reality'' in Islamic Theosophy refers to transcendental and divine being of Muhammad rather than his human and historic existence. According to this research, both Jesus and Muhammadan Realities ... بیشترافول سوبژکتیویسم و ظهور پرسپکتیویسم در اندیشه نیچه
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، ، صفحه 23-49
چکیده
در این مقاله کوشیدهایم تا نشان دهیم سوبژکتویسم، از درون اخلاق سر برآورده؛ غایتش نجات آدمی از تقدیر خدایان و رساندنش به خودبنیادی است. سوبژکتویسم به مثابه جنگ علیه خدایان، توسط سقراط از طریق بیرون ... بیشترکانت و وجوه دوگانه خیر اعلا در گستره تاریخ
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، ، صفحه 361-380
چکیده
در نظریه اخلاق کانت با دو سطح فوق محسوس (معقول) و محسوس (قابل تحقق) از خیر اعلا روبرو هستیم. کانت در تمام آثار خود به این دو سطح اشاره کرده است، بیآنکه به تعارض و نزاع بنیادی موجود در هم زمانی آن دو پرداخته ... بیشتربررسی و نقد دو مانع دگرگرایی خدا در فلسفة صدرایی
دوره 12، شماره 25 ، بهمن 1397، ، صفحه 137-156
چکیده
خودگرایی اخلاقی غالباً در قلمرو انسانی و ذیل نظریة اخلاقی غایت محور مطرح میشود. اما پرسشها و مؤلفههای آن در ساحت ربوبی قابل رصد است. به باور نگارنده، در فلسفة ملاصدرا دو شاهد و قرینه بر خودگرایی ... بیشترقرائتی نو (غیرارسطویی) از انسان، خدا و جهان در نظام فکری دکارت
دوره 11، شماره 20 ، شهریور 1396، ، صفحه 141-156
چکیده
دکارت را پدر فلسفة جدید مینامند اما باید دید چرا فلسفهای که دکارت طرح آن را درمیاندازد، با وصف «جدید» همراه است. تازگی نظام فلسفی دکارت به این است که میکوشد تصویر تازهای از انسان، خدا و ... بیشتربررسی و مقایسه «شر» از دیدگاه آگوستین و ابنسینا
دوره 5، شماره 9 ، آذر 1390، ، صفحه 89-106
چکیده
ابنسینا و آگوستین هر دو فیلسوف الهی بودند و از سر ارادت و محبت به خداوند، مسألة شر را مورد تبیین قرار دادهاند. آگوستین در ابتدا نگاهی مادی به الوهیت داشته و پرسشهای بسیاری که در باب خداوند، خلقت و ... بیشتروجودِ برای دیگری از دیدگاه سارتر
دوره 5، شماره 9 ، آذر 1390، ، صفحه 107-128
چکیده
دغدغة اصلی سارتر بهخصوص در کتاب هستی و نیستی رابطة میان فاعل شناسا و متعلق شناساست. ازاینرو در ابتدا وجود را به دو دسته تقسیم میکند: وجودِ در خود (Being in itself) و وجودِ برای خود (Being for itself). در وجودِ برای ... بیشترتوجیه نظریة پیدایی عالم در ترازوی نقد: (مدل سینایی، مدل اشراقی)
دوره 2، شماره 203 ، شهریور 1387، ، صفحه 1-29
چکیده
مقالهای که در پیش روی دارید در پی تبیین دو مدل از مدلهایی است که نظام پیدایی عالم را به تصویر میکشند. در حوزة تفکر اسلامی، الگوهای سینایی و اشراقی، نسبت به دیگر الگوهای شده، معروفتر و درخور توجه ... بیشترعقل در نگاه ابن عربی
دوره 1، شماره 199 ، شهریور 1385، ، صفحه 73-98