Journal of Philosophical Investigations
فروکاهش‌گرایی یا نوخاسته‌گرایی؟
فروکاهش‌گرایی یا نوخاسته‌گرایی؟

احمد عبادی؛ محمدمهدی عموسلطانی

دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 89-111

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.49598.3093

چکیده
  هدف علم، تبیین واقعیت و جهان است و هدف فلسفه نیز هستی‌شناسی. دیدگاه‌های فلسفی بر نظریات علمی و نظریات علمی بر نحوه جهان‌بینی و هستی‌شناسی تأثیر مستقیم داشته است. از اوایل قرن بیستم هیمنۀ جریان علمیِ ...  بیشتر
The Metaphysics of Artifacts: a critical rationalist approach
The Metaphysics of Artifacts: a critical rationalist approach

علیرضا منصوری؛ عماد طیبی

دوره 17، شماره 42 ، خرداد 1402، ، صفحه 151-167

https://doi.org/10.22034/jpiut.2023.16581

چکیده
  Artifacts are ubiquitous and influential in our world, but their nature and existence are controversial. Several theories have been proposed to explain the ontology of artifacts. Drawing on Popper's theory of three worlds, this paper suggests a metaphysics for artifacts along the line of a critical rationalist (CR) approach. This theory distinguishes between ...  بیشتر
مبانی فلسفی فلسفه برای کودکان (فبک) از نظر لیپمن: هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی
مبانی فلسفی فلسفه برای کودکان (فبک) از نظر لیپمن: هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی

علی آزادی؛ مسعود امید

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 59-77

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.43506.2740

چکیده
  فلسفه برای کودکان(فبک)‌‌،‌‌ برنامه‌‌ای است که توسط میتو لیپمن و در بستر فلسفه پراگماتیسم و به تاثر از نظریه‌‌‌های روانشناسی جدید به ویژه نظریات ویگوتسکی به ظهور رسیده است. این برنامه‌‌،‌‌‌‌‌ ...  بیشتر
نقش و اهمیت متافیزیک برای علم
نقش و اهمیت متافیزیک برای علم

علیرضا منصوری؛ امیراحسان کرباسی‌زاده

دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 20-41

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.47867.2960

چکیده
  در مقالۀ حاضر ابتدا به بررسی دلایل مخالفت با متافیزیک می‌پردازیم. قصد داریم ضمن بررسی این دلایل به موضعی مناسب در قبال جایگاه و نقش و اهمیت متافیزیک برسیم. دیدگاه‌های مختلفی دربارۀ مسئلۀ قدیمی نسبت ...  بیشتر
نسبت میان تفکر تأملی و سیاست در اندیشه مارتین هایدگر
نسبت میان تفکر تأملی و سیاست در اندیشه مارتین هایدگر

حسین روحانی؛ سیدجواد میری

دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 682-708

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.48595.3022

چکیده
  سخنی به گزاف نرفته است اگر گفته شود که مارتین هایدگر یکی از شاخص‌ترین متفکران قرن بیستم است که تاریخ 2500 ساله غرب را به مثابه تجلیگاه سوبژکتیویسم و عقلانیت تکنولوژیک به مهمیز نقد می‌کشد و وجهه همت خویش ...  بیشتر
نقش محوری زمان در تفسیر اونتولوژیک هایدگر از فلسفه کانت
نقش محوری زمان در تفسیر اونتولوژیک هایدگر از فلسفه کانت

علی آقایی پور؛ محمود صوفیانی

دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 709-740

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.47501.2944

چکیده
  زمان در تفسیر اونتولوژیک هایدگر از کانت چه نقش و جایگاهی دارد؟ تفسیر هایدگر از فلسفه کانت، تفسیری بحث برانگیز و متفاوت از جریان تفسیرهای معمول از فلسفه او است. هایدگر در پرتوی فهم معنای وجود به تفسیر ...  بیشتر
گنگ بودن ارجاع و تعهد هستی‌شناختی در فلسفه کواین
گنگ بودن ارجاع و تعهد هستی‌شناختی در فلسفه کواین

امیر حاجی زاده

دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 974-996

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.47950.2970

چکیده
  در این مقاله به رابطة کل‌گرایی کواین و مسائل هستی‌شناختی پرداخته می‌شود. مسئله این است که تجربه‌گرایی در مقابل هویات مشاهده ناپذیر علمی چه موضعی می‌توان اتخاذ کند. در ابتدا نقد کواین به راه‌حل کارناپ، ...  بیشتر
Metaphysical Foundation of African Epistemology: A Study of the Afemai-Etsako of Edo State in Southern Nigeria
Metaphysical Foundation of African Epistemology: A Study of the Afemai-Etsako of Edo State in Southern Nigeria

امانوئل آسیا؛ آنتونی آسئخااونو

دوره 15، شماره 36 ، آبان 1400، ، صفحه 213-227

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.46154.2832

چکیده
  Truth and knowledge are essentially the dictates of some rationality or metaphysical ordainment. By sense experience man is capable of accounting for his past, contemplate his life and predict his future and all of reality, for traditional Africa, however (as is the case with most native societies), there is another mode of knowing beyond man’s immediate ...  بیشتر
فرضیۀ خداباوری و اصل سادگی از منظر ریچارد سوئین‌برن
فرضیۀ خداباوری و اصل سادگی از منظر ریچارد سوئین‌برن

فریدالدین سبط؛ سعیده کوکب

دوره 14، شماره 31 ، مرداد 1399، ، صفحه 479-500

https://doi.org/10.22034/jpiut.2019.36327.2436

چکیده
  این نوشتار تأملی است بر دیدگاه ریچارد سوئین­برن در باب فرضیۀ خداباوری؛ دیدگاهی که ادعا می‌کند فرضیۀ مذکور محتمل‌ترین تبیین برای عالم است و سعی دارد با توسل به اصل سادگی این مدعا را به اثبات رساند. ...  بیشتر
هستی‌شناسی ماتریالیستی: مقایسۀ فلسفۀ چارواکه و فلسفۀ اپیکوری
هستی‌شناسی ماتریالیستی: مقایسۀ فلسفۀ چارواکه و فلسفۀ اپیکوری

سجاد دهقان زاده؛ فاطمه احمدیان

دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، ، صفحه 169-193

https://doi.org/10.22034/jpiut.2019.8026

چکیده
  در تاریخ اندیشۀ هند، فلسفۀ چارواکه (لوکایاتا) تنها مکتبی است که با مبانی نظریِ ماتریالیستی، از رهگذرِ نفی ساحتِ ماوراء حسّ، یگانه واقعیت را ماده و تنها ادراک معتبر را ادراک حسّی می­داند. فلسفۀ اپیکوری، ...  بیشتر
On the Entanglement of Universals-Theory and Christian Faith in the Modern Theological Discourse of Karl Barth
On the Entanglement of Universals-Theory and Christian Faith in the Modern Theological Discourse of Karl Barth

هیروشی تونه

دوره 12، شماره 24 ، مهر 1397، ، صفحه 185-200

چکیده
  The philosophical investigations into universals was entangled with the combination of a certain Christian faith and Ontology, especially in ancient and medieval times. That is, God’s creative activity provided us with the ontological presumption which enabled universals to be predicated, be perceived and be thought about. Times then have changed, and “the ...  بیشتر
جایگاه اخلاق در اندیشه هایدگر و جایگاه هایدگر در فلسفه اخلاق
جایگاه اخلاق در اندیشه هایدگر و جایگاه هایدگر در فلسفه اخلاق

محمد جواد موحدی؛ غلامحسین توکلی

دوره 7، شماره 12 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 1-138

چکیده
  هایدگر در مورد اخلاق بسیار کم می­نویسد و خود نیز بیان می­کند که پرسش­های اخلاقی در مباحث او جایی ندارند. بنابراین، جایگاه اخلاق در اندیشة­ او بسیار مبهم و ناآشکار است و این خود سبب شده است تا تفاسیر ...  بیشتر
How DoesStrawson Unify Epistemology, Ontology and Logic
How DoesStrawson Unify Epistemology, Ontology and Logic

محمدرضا عبدالله نژاد

دوره 6، شماره 11 ، آبان 1391، ، صفحه 1-14

چکیده
  Strawson’s conception of analysis as a ‘connective linguistic analysis’ makes it possible for him to achieve an indefinitely large range of ideas or concepts among them are certain numbers of fundamental, general and pervasive concepts or concept-types which not only are pre-theoretical or ahistorical, but also together constitute a structural ...  بیشتر