دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
تعداد مقالات: 7
تلقی هیدگر از زبان در "هولدرلین و ذات شع'
دوره 4، شماره 219 ، آذر 1389، صفحه 1-16
چکیده
هیدگر، متفکر بزرگ آلمانی (که دغدغۀ تفکرش "وجود" و پرسش از حقیقت است)، در سال 1936 در نوشتهای با عنوان "هولدرلین و ذات شعر" به بررسی شعر (پوئیسیس یا خلق نامستوری) که ذات زبان است و ارتباط آن با ساحت قدس میپردازد. ... بیشترحکم و معرفت
دوره 4، شماره 219 ، آذر 1389، صفحه 17-31
چکیده
در این مقاله نشان داده شده است که برخلاف قول مشهور، هرگز چنین نبوده است که در کل تاریخ معرفتشناسی غرب معرفت همواره بهمثابهِ باور صادق موجهی تعریف شود که حکم یکی از اجزای ضروری مؤلفّة توجیه در آن ... بیشترآیا منطقدانان قدیم از استلزام مادی آگاه بودهاند؟
دوره 4، شماره 219 ، آذر 1389، صفحه 33-70
چکیده
ترکیب تابع ارزشی p با ماتریس [1011] که از آن در منطق جدید به استلزام مادّی تعبیر میشود و کذب مقدّم یا صدق تالی شرط لازم و کافی صدق آن به شمار میآید، معادل ترکیبهای تابع ارزشی و در منطق جدید ... بیشتردیدگاه هیوم در باب زیبایی
دوره 4، شماره 219 ، آذر 1389، صفحه 71-87
چکیده
با این که هیوم با توجه به مبانی فلسفهاش به صورت صریح، زیبایی را احساس میداند، اما از برخی عبارات وی در آثارش چنین مستفاد میشود که زیبایی نه یک احساس که کیفیتی واقعی است و از برخی عبارات دیگر این ... بیشتردر باب ریاضیات و واقعیت
دوره 4، شماره 219 ، آذر 1389، صفحه 89-102
چکیده
در این مقاله ضمن معرفی زمینههای متأخرِ تشدید دغدغۀ تاریخی در باب رابطۀ ریاضیات و واقعیت، با تقسیم دیدگاههای مختلف راجع به ضرورت و یقین گزارههای ریاضیاتی، تلاش شده است به این دغدغه پرتویی نو ... بیشترمبانی فلسفی اصلاح دینی از دیدگاه پلتیلیش
دوره 4، شماره 219 ، آذر 1389، صفحه 103-118
چکیده
پلتیلیش بیتردید یکی از متکلمان تاثیرگذار قرن بیستم به شمار میرود. دغدغۀ اصلی وی آن بود که بین دین و فرهنگ معاصر آشتی برقرار کند. به باور وی دین باید با فرهنگ عصر همبستگی داشته باشد. این همبستگی ... بیشترتحلیلی نو از چیستی فلسفۀ تحلیلی
دوره 4، شماره 219 ، آذر 1389، صفحه 119-136