دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
تعداد مقالات: 7
نظریة قیاس ارسطویی از دیدگاه لوکاسیهویچ
دوره 4، شماره 216 ، تیر 1389، صفحه 1-29
چکیده
منطق ارسطو در دوران جدید با مخالفتهای بسیاری مواجه بوده است و برخی نیز بر آن بودند که با وجود نظریة مجموعهها و منطق محمولات، دیگر نیازی به منطق ارسطو نیست. اما گسترة تحقیقاتی که منطقدانان غربی در ... بیشترتناسب سبک ادبی «مدیتیشن» با روش تحلیلی دکارتی در تأملات1
دوره 4، شماره 216 ، تیر 1389، صفحه 31-48
چکیده
کتاب تأملات متداولترین و پرخوانندهترین متن فلسفی در دوران جدید بوده و فیلسوفان با هر مشرب فلسفی آن را در مد نظر قرار دادهاند و هستۀ اصلی برنامههای درسی فلسفه را تشکیل داده است، تا جاییکه ... بیشتربررسی انتقادی گزارش کاپلستون از نظریة مُثل افلاطونی
دوره 4، شماره 216 ، تیر 1389، صفحه 49-80
چکیده
فردریک کاپلستون، برای اهل فلسفه، چهرة شناخته شدهای است و نام وی «یک دوره تاریخ فلسفه» را با یازده جلد تداعی میکند که جزو منابع معتبر دانشگاهی است. کاپلستون، فصلی از جلد اول اثر خود را به گزارش ... بیشترنگاهی به جایگاه مفهوم «استعلایی (Transcendental)» در فلسفۀ نظری کانت * (با توجّه به پارهی از مصادیق آن در کتاب نقد عقل محض)
دوره 4، شماره 216 ، تیر 1389، صفحه 81-103
چکیده
مفهوم «استعلایی»، بنیادیترین مفهوم در فلسفۀ نظری کانت است. از همین رو، فهم معرفتشناسی کانت اساساً مبتنی بر فهم معنا، کاربرد و کارکرد این مفهوم در نظر اوست. در این مقاله، با روشی توصیفی- تحلیلی، ... بیشتربررسی مسألة شرّ در اندیشة لایبنیتس
دوره 4، شماره 216 ، تیر 1389، صفحه 105-129
چکیده
مشاهدة کاستیها و نقایص جهان موجود و درد و رنج ناشی از آنها و به عبارت دیگر وجود شرور در عالم، ذهن همة آدمیان را مشغول داشته است. آنان میخواهند بدانند که مبدأ شرور چیست و چگونه میتوان آنها را با ... بیشترجدال مکانیسم و غایتمندی در نقدهای اوّل و سوّم کانت و راهِ استعلایی کانت برای آن
دوره 4، شماره 216 ، تیر 1389، صفحه 131-153
چکیده
کانت در نقد عقل محض و تمهیدات، تصویری مکانیکی و نیوتنی از طبیعت پدیداری عرضه کرده است. یکی از مقومات اصلی این تصویر، اصل علیت است که در همراهی با دیگر اصول فاهمه و مفاهیم پیشین ذهن، عرصة تجربه را حاصل میآورد. ... بیشتربررسی رابطة وظیفه¬گرایی با نتیجهگرایی
دوره 4، شماره 216 ، تیر 1389، صفحه 155-179