دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
تعداد مقالات: 12
متافیزیک رئالیسم منطقی
دوره 9، شماره 17 ، اسفند 1394، صفحه 1-21
چکیده
با اینکه اغلب به غلط تصور می شود که فلسفۀ تحلیلی، به عنوان یک جنبش ضد-متافیزیکی، هیچ ارتباطی با متافیزیک ندارد، اما دلایل خوبی وجود دارند که بر اساس آن می توان تمایلات متافیزیکی فیلسوفان تحلیلی ... بیشترThe Need for the Dualist View to Combat Extremism: How the Dualist View Can Combat Extremis?
دوره 9، شماره 17 ، اسفند 1394، صفحه 23-52
چکیده
این مقاله میگوید که ما هرگز از شر ذهنیت افراطگرایی رها نخواهیم شد؛ مگر اینکه دیدگاه دوگانه انگارانه غالب و به عنوان بخشی از نظام آموزشی تعلیم داده شود. دیدگاه دوگانه انگارانه دو طرف یک استدلال را ... بیشترHas Richard Rorty a moral philosophy
دوره 9، شماره 17 ، اسفند 1394، صفحه 55-74
چکیده
I try to show that Richard Rorty, although is not a moral philosopher like Kant, nerveless, has moral philosophy that it must be taken seriously. Rorty has not engaged with moral philosophy in the systematic manner common among leading modern and contemporary moral philosophers. This paper has two parts: first part, in briefly, is concerned with principles of ... بیشترLakatos and Hersh on Mathematical Proof
دوره 9، شماره 17 ، اسفند 1394، صفحه 75-93
چکیده
The concept of Mathematical Proof has been controversial for the past few decades. Different philosophers have offered different theories about the nature of Mathematical Proof, among which theories presented by Lakatos and Hersh have had significant similarities and differences with each other. It seems that a comparison and critical review of these two theories ... بیشترDoes the conceptual interdependency of belief and desire undermine the normativity of content?
دوره 9، شماره 17 ، اسفند 1394، صفحه 95-103
چکیده
The normativity of mental content thesis has been very influential in contemporary philosophy of mind. Paul Boghossian (2003, 2005) has developed an argument for the normativity of mental content on the basis of two premises, i.e. firstly, the normativity of the notion of belief and secondly, the priority of the notion of belief to the notion of desire. In his ... بیشترPlantinga’s Reformed Epistemology and Religious Extremism: Some Historical Evidences
دوره 9، شماره 17 ، اسفند 1394، صفحه 105-116
چکیده
مطابق معرفتشناسی اصلاح شده آلوین پلانتینگا، باورهای دینی همچون باورهای ادراکی، پایه هستند و از این رو نیازی به توجیه بیشتر ندارند. اما همانگونه که بارها گفته شده است این عقیده به نسبیگرایی منتهی ... بیشترThe Ethics (Ethos) of History
دوره 9، شماره 17 ، اسفند 1394، صفحه 117-136
چکیده
این مقاله در پی ارائه تحلیل انتقادی گفتههای هایدگر در «نامهای در باب اومانیسم» است که در آن اخلاق را به ethos (روح ملی) و در نهایت به زمان و تاریخ ربط میدهد. مطلب اصلی در این تحلیل عبارت هراکلیتوس ... بیشترRelativism: Protagoras and Nelson Goodman
دوره 9، شماره 17 ، اسفند 1394، صفحه 137-152
چکیده
پروتاگوراس در یونان باستان و نلسون گودمن در دورۀ جدید دو تن از برجستهترین مدافعان نسبیگرایی به شمار میروند. گاه ممکن است نثر آن دو فریبنده بنماید، و چه بسا این امر شرح و تفسیر منظور و مراد حقیقی ... بیشترThe Creation of Necessity: Making Sense of Cartesian Modality
دوره 9، شماره 17 ، اسفند 1394، صفحه 153-171
چکیده
دکارت در نوشتههای کلامی خود، دو فرضیهی گیجکنندۀ به هم پیوسته را به پیش میبرد: فرضیۀ1) خداوند آزادانه حقایق ازلی را میآفریند (یعنی آموزۀ خلقت)؛ فرضیۀ2) حقایق ازلی بالضروره صادقاند. بنا به ... بیشتررد موضع پِلِیس درباره نسبتِ میان ذهن و مغز؛ تبیین این نکته که چرا نظریه اینهمانی، نه مستدل است و نه مسئلهای صرفاً متعلق به علوم تجربی
دوره 9، شماره 17 ، اسفند 1394، صفحه 173-202
چکیده
پِلِیس بر این باور است که مسائل فلسفی مرتبط با ماهیتِ نسبتِ میان ذهن و مغز، در نهایت بهنفعِ مادیگرایی -خصوصاً نظریه اینهمانیِ نوعی- کنار گذاشته یا منحل خواهند شد. او این مدعا را فرضیهای علمی ... بیشترThe Humanisti Heritage of Muhammad Arkoun
دوره 9، شماره 17 ، اسفند 1394، صفحه 203-227
چکیده
در این مقاله به معرفی دیدگاههای محمد آرکون (1928-2010) دربارۀ ادب، جامعهی مدنی و سکولاریزم میپردازیم. ما با پیگیری تأملات مربوط «ادب»، که الهامبخش آرکون در بازاندیشی در میراث اسلامی شده است، نشان ... بیشترنسبیگرایی: پروتاگوراس و نلسون گودمن
دوره 9، شماره 17 ، اسفند 1394، صفحه 137-151