دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = فلسفه
تعداد مقالات: 14
مؤلفههای تحلیل فیلم از منظر فلسفه پدیدارشناسی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 تیر 1403
چکیده
بیتردید توجه به تفکرات فلسفی در شکلدهی به نظریه فیلم، بسیاری بر شکلگیری آثار هنری و سینمایی اثرگذاری دارد؛ با این وجود، تحلیل فیلم از منظر نظریههای معاصر، برگرفته از بنیادهای نامگرایی و پندارگرایی ... بیشتررویکرد نظری به فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 196-207
چکیده
در این مقاله سعی داریم به فلسفه تعلیم و ترِبیت نگاهی فلسفی کلی داشته باشیم. درباره تعلیم و تربیت و مراحل آن مربیان بزرگ تعلیم و تربیت سخن فراوان گفتهاند. به تعبیر آنان تنها راه رسیدن به کمال انسان در ... بیشترفلسفه بقای سینما با رویکرد ژان بودریار
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 243-258
چکیده
ژان بودریار نظریهپرداز پستمدرن در عرصه جامعهشناسی رویکردی فلسفی را برای تشریح دنیای کنونی اتخاذ کرد. بودریار از وضعیت جهان امروز، تحت عنوان حاد واقعیت یاد میکند و معتقد است که امروزه وانمودهها ... بیشترتدارک رویکردی نو به فلسفه تعلیم و تربیت: اقتضاء تحولات فناورانه عصر حاضر
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 27-39
چکیده
فلاسفه تعلیم و تربیت امروزه با این پرسش اساسی مواجهاند که چگونه میتوان از یک نظام فلسفه تعلیم و تربیت کارآمد سخن گفت و چگونه میتوان آن را از وضعیت بیعملی رخوتآمیزی که اکنون بدان گرفتار است نجات ... بیشترفلسفه تعلیم و تربیت برای آینده از دیدگاه توماس دو کُنَنک
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 166-185
چکیده
توماس دو کُنَنک، فیلسوف کانادایی معاصر است که تاکنون کتاب و رسالات بسیاری چاپ کرده و تحقیقات زیادی در زمینه فلسفه و آموزش انجام داده است. آنچه برای توماس دو کُنَنک اهمیت دارد حفظ کرامت انسانی در هر زمینه ... بیشتررابطۀ ضرورت بیرونی و درونی و علم در نزد هگل
دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 869-897
چکیده
یکی از مهمترین جنبههای فلسفۀ هگل موضوع ضرورت است. در اینجا معنای ضرورت به خودی خود، مورد بحث نیست. بلکه با حفظ معنای مورد نظر آن، نظر به دو قید بکار رفتۀ بیرونی و درونیِ ضرورت، در سخنان هگل است. از سوی ... بیشترمطالعه و بررسی معناشناسی از منظر زبانشناسی با رویکرد فلسفی
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 375-396
چکیده
معنا بر آنچه که یک زبان در مورد جهانی -که ما در آن زندگی میکنیم- و یا هر گونه جهان احتمالی و خیالی -که در موردش توصیف میکند-، اشاره دارد. مطالعه و بررسی معنا(meaning) و زوایای مختلف آن معناشناسی(semantics) نامیده ... بیشترمحمد بن زکریای رازی: فیلسوف دگراندیش یا طبیب فیلسوفنما
دوره 15، شماره 34 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 160-177
چکیده
< p dir="RTL">محمد بن زکریای رازی یک از چالش برانگیزترین شخصیتها در تاریخ علم در جهان اسلام است. صرف نظر از چالش در مورد آراء فلسفی، طبی یا دینی او، یکی از چالشهای دامنهدار نسبت زکریا با ... بیشترکالیکلس در برابر سقراط یا زندگی کنشگرانه سیاستمدار و زندگی نگرورزانه فیلسوف
دوره 15، شماره 34 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 345-362
چکیده
افلاطون در هیچیک از آثارش بجز گرگیاس عنان سخن را به منتقد گستاخ و رک و راستی همچون کالیکلس نمیسپارد که چنین با اقتدار فلسفه نگرورزانه را به باد نقد بگیرد و چالشی ژرف در برابر زندگی فلسفی سقراطی بگذارد. ... بیشتردرآمدی به خاستگاه و قابلیتهای مقوله «حیثیت» در منطق و فلسفه اسلامی
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، ، صفحه 145-168
چکیده
هرچند مفهوم «حیثیت» برای مخاطبان و پژوهشگران فلسفه اسلامی ناآشنا نیست، اما به نظر می رسد تا کنون ظرفیت این مفهوم چنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است. در این مقاله پس از بیان خاستگاه حیثیت، ... بیشتربررسی تطبیقی رئوس ثمانیه در فلسفه سینوی و حکمت صدرایی
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، ، صفحه 353-373
چکیده
بررسی تطبیقی رئوس ثمانیه در فلسفه سینوی و حکمت صدراییچکیده فلسفه ابنسینا به اقتفای فلسفه فارابی با تدقیق در آرا، حکمای یونان باستان، شالوده حکمت اسلامی و از پایه های مهم و اساسی حکمت متعالیه به شمار ... بیشترواکاوی روش تا ویلی ابن رشد
دوره 10، شماره 19 ، آبان 1395، ، صفحه 115-132
چکیده
مسأله تأویل در منظومه اندیشه ابنرشد جایگاه ویژهای دارد، این مسأله کلید حل تعارض دین و فلسفه، نشان دهنده نادرستی نسبت کفر به فلاسفه و عامل فهم و تبیین نصوص دینی است. از نظر ابنرشد تأویل گذر از معنای ... بیشترنوروفلسفه از آغاز تا به امروز
دوره 7، شماره 12 ، اردیبهشت 1392، ، صفحه 1-158
چکیده
بیش از 30 سال پیش، اصطلاح نوروفلسفه برای توصیف حوزهی جدید و نوظهور پژوهشهای میانرشتهای ابداع شد. این اصطلاح با انتشار کتاب نوروفلسفه (1986) توسط پاتریشیا چرچلند وارد بحثهای فلسفی شد که هدف ... بیشترتحلیلی نو از چیستی فلسفۀ تحلیلی
دوره 4، شماره 219 ، آذر 1389، ، صفحه 119-136