دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = Language
تعداد مقالات: 20
“Being that can be understood is language”: A Contemplation on the Implications of Gadamer’s Thesis Concerning Language
دوره 18، شماره 48 ، شهریور 1403، ، صفحه 233-248
چکیده
Hans-Georg Gadamer, in his work Truth and Method, raises a controversial and thought-provoking argument regarding language and its relation to Being. He states that “Being that can be understood is language.” Despite his subsequent efforts in some works following Truth and Method to elucidate what he considers to be self-evident in the meaning of ... بیشترزبانمندی، صرفِ به بیان درآوردنِ تجربهها نیست؛ (نسبت زبان و فهم نزد گادامر)
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 89-107
چکیده
کانون بحث هرمنوتیک فلسفیِ گادامر مسئله فهم و بهنحو دقیقتر، نحوۀ رخدادِ فهم در مواجهۀ ما با جهان همچون یک «متن» است. گادامر درصدد پدیدارشناسیِ فهم، بیان شرایطِ امکانِ فهم و چگونگیِ رخ دادنِ ... بیشترایدۀ زبان اندیشه در محکمۀ ویتگنشتاین
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 448-466
چکیده
ویتگنشتاین در کتاب تحقیقات فلسفی طیف وسیعی از نظریات کلاسیک و معاصر را در باب زبان مورد انتقاد قرار میدهد. در اینجا سعی خواهیم کرد با معرفیای اجمالی از آنچه تحت عنوان نظریه «زبان اندیشه» (یا ... بیشتربررسی رگههای کانتی در تفکر ویتگنشتاین اول و دوم
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 1-19
چکیده
علیرغم فعالیت فلسفی ویتگنشتاین در بریتانیا و تعلق فکری وی به فلسفه تحلیلی، عناصر غیرتحلیلی نیز در افکار وی وجود دارد که این عناصر ریشه در تفکر آلمانی، به ویژه فلسفه انتقادی کانت دارد. پس میتوان ... بیشترمفهوم «معنا» در منطق معنای ژیل دلوز
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 407-428
چکیده
دلوز در نقد هستیشناسی ذات در کتاب منطق معنا به ارائه «هستیشناسی معنا»ی خود میپردازد که مفهوم «معنا» بهعنوان نقطه مرکزی این هستیشناسی به منظور پیوند هستی و اندیشه در آن طرح میشود. ... بیشترهژمونی سکوت: خوانشی هگلی ـ لاکانی از رابطۀ سکوت و زبان در اندیشۀ مولوی
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 594-609
چکیده
در مقالۀ حاضر میکوشیم در برخی از ابیات و اشعار مولوی رد چیزی را پیدا کنیم که آن را «هژمونی سکوت» مینامیم. طرفداران «هژمونی سکوت» زبان را خوار میشمارند و سکوت را بیاندازه ارج مینهند ... بیشتربررسی رفتار و رفتارگرایی در اندیشه ویتگنشتاین
دوره 14، شماره 33 ، بهمن 1399، ، صفحه 17-29
چکیده
در نوشتار حاضر برآنیم تا به یکی از وجوه فلسفه ذهن، یعنی بحث از سرشت حالات ذهنی، از نگاه ویتگنشتاین بپردازیم. کم و بیش، موضع و ایستار ویتگنشتاین پیرامون این بحث را، به دیدگاه رفتارگرایی نزدیک دانستهاند. ... بیشترسوبژکتیوته بدنمند اخلاقی: فوکو و لویناس
دوره 14، شماره 33 ، بهمن 1399، ، صفحه 354-369
چکیده
فوکو و لویناس از برجستهترین و مهمترین متفکرانی هستند که بر ضرورت انتقاد بنیادی از سوبژکتیویسم عقلانی تأکید کردهاند. جریانی که به زعم این دو متفکر از زمان دکارت تا عصر حاضر، توانایی اخلاقی بدن را ... بیشترThe Deficiency (Death) or Efficiency (Birth) of Language: Samuel Beckett and Jürgen Habermas
دوره 14، شماره 32 ، آذر 1399، ، صفحه 264-273
چکیده
The proximity of philosophy and literature has been endured since the dawn of time, both holding their stand among the critical thinkers from the ancient age to the modern time. A wide range of schools and thoughts have come to the stage of philosophy, one of the last ones being the Frankfurt School, whose notions target the social life of human beings and their ... بیشترLanguage without communication intention
دوره 12، شماره 24 ، مهر 1397، ، صفحه 15-54
چکیده
This paper argues that a language can exist and flourish in a community even if none of of the members of the community has any communication intentions; and that reference to the notion of communication intention can therefore be dispensed with in the core account of the nature oflinguistic meaning. Certainly one cannot elucidate the notion of linguistic meaning ... بیشترA Reflection on Kristeva's Approach to the Structure of 'Language'
دوره 11، شماره 21 ، دی 1396، ، صفحه 109-118
چکیده
Reaching out to history and subject in terms of meaning variation, Kristeva could show that language cannot simply be a Saussurean sign system. Rather, she went on to delineate that language, beyond signs, is associated with a dynamic system of signification where the 'speaking subject' is constantly involved in processing. Julia Kristeva, a French critic, psychoanalyst, ... بیشترواکاوی جایگاه زبان در افق هستیشناسی تودستی هایدگر
دوره 10، شماره 19 ، آبان 1395، ، صفحه 173-205
چکیده
زبان در زمرۀ بحثبرانگیزترین موضوعات فلسفی سدّۀ بیستم است. مارتین هایدگر یکی از فیلسوفان این سدّه است که به زبان و توانش آن اهمیّت ویژهای داده است. مقالۀ حاضر سعی میکند تا جایگاه زبان در فلسفۀ هایدگر ... بیشترارتباط زبان و معنا در سنت فلسفهی تحلیلی با تأکید بر آراء ویتگنشتاین
دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 215-236
چکیده
یکی از مشخصة های مهم فلسفة تحلیلی عبارت است از عطف توجه به زبان و کوشش برای بیرون کشیدن معانی و ظرایف نهفته در پس آن به منظور حل و یا منحل کردن مسائل فلسفی. هر سه پایه گذاران فلسفه تحلیلی، یعنی فرگه، راسل ... بیشترAssaying Vandevelde’s Approach to Gadamer
دوره 6، شماره 11 ، آبان 1391، ، صفحه 39-52
چکیده
The purpose of this paper is to look at four important aspects of Vandevelde’s criticisms of Gadamer. First is his position on Gadamer’s claim that his hermeneutics is a “philosophical hermeneutics” and not a methodology. Second is Vandevelde’s view of interpretation as necessarily going back to the author’s intention, ... بیشترGadamer’s Ambivalence toward the Enlightenment Project
دوره 6، شماره 11 ، آبان 1391، ، صفحه 53-81
چکیده
This essay explores Gadamer’s ambivalent relationship with modernity. Gadamer is a prominent critic of the Enlightenment project. His criticisms are both theoretical and practical. Theoretically, representationalism is at the center of modern epistemology for Gadamer. Practically, Gadamer sees the demotion of prudence (phronesis) ... بیشتروجوه اشتراک دیدگاههای زبانی گادامر و ویتگنشتاین دوم
دوره 6، شماره 10 ، اردیبهشت 1391، ، صفحه 2-22
چکیده
هانس گئورگ گادامر و لودویگ ویتگنشتاین بعنوان نمایندگان سرشناس دو سنت اصلی فلسفة معاصر، یعنی سنت فلسفة قارهای و سنت تحلیلی به حساب میآیند. نگرشهای فیلسوفان این دو سنت همواره در مقابل هم بوده ... بیشترتقـدم اخـلاق بر فلـسفه در اندیشة ایمانوئل لویناس
دوره 6، شماره 10 ، اردیبهشت 1391، ، صفحه 24-41
چکیده
این مقاله به بررسی تقدم اخلاق بر فلسفه نزد لویناس پرداخته است. لویناس با محور قراردادن «دیگری» در کانون اخلاق خود نگاهی کاملاً متفاوت با نگاه سنتی به اخلاق اتخاذ کرده و مفاهیمی از قبیل دیگری، چهره، ... بیشترتلقی هیدگر از زبان در "هولدرلین و ذات شع'
دوره 4، شماره 219 ، آذر 1389، ، صفحه 1-16
چکیده
هیدگر، متفکر بزرگ آلمانی (که دغدغۀ تفکرش "وجود" و پرسش از حقیقت است)، در سال 1936 در نوشتهای با عنوان "هولدرلین و ذات شعر" به بررسی شعر (پوئیسیس یا خلق نامستوری) که ذات زبان است و ارتباط آن با ساحت قدس میپردازد. ... بیشتردر باب انتقادهای وندواد بر کثرت انگاری انتقادی گادامر: چند سوال
دوره 2، شماره 205 ، دی 1387، ، صفحه 1-17
چکیده
بیش از چهار یا پتج دهه نیست که هرمنتوتیک هایدگر و گادامر مورد توجه اهل تحقیق قرار گرفته شده است؛ با این حال در طول این مدت کوتاه ما شاهد انتقادها و برخوردهای تندی نسبت به اندیشههای هرمنیوتیکی آنها بودهایم. ... بیشترفلسفة سنّتی از نگاه ریچارد رورتی
دوره 1، شماره 202 ، دی 1386، ، صفحه 113-142