دوره 19 (1404)
دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = نفس
تعداد مقالات: 12
مفهوم «ادراک» در فلسفه اسلامی
دوره 19، شماره 50 ، فروردین 1404، ، صفحه 315-334
چکیده
این مقاله به بررسی مفهوم «ادراک» در فلسفه اسلامی میپردازد و به ویژه تأثیر فیلسوفان معروفی چون ابنسینا، شیخ اشراق و ملاصدرا را در این زمینه مورد تحلیل قرار میدهد. ادراک از دیدگاه این فیلسوفان ... بیشترجایگاه انسان در قوس نزول و صعود در «اثولوجیا»
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 259-276
چکیده
پرسش از حقیقت انسان چیست؟ و چه مؤلفههایی دارد؟ در اثولوجیا مطرح شده است و به آن پاسخ داده است. براین اساس در این پژوهش به دنبال آنیم جایگاه انسان در قوس نزول و قوس صعود را بررسی کنیم و به این پرسشها پاسخ ... بیشترحواس چشایی و بویایی از دیدگاه حکمت متعالیه و علوم اعصاب
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 418-435
چکیده
حس چشایی و بویایی از حواسی است که مورد توجه فیلسوفان اسلامی مانند ملاصدرا و دانشمندان علوم اعصاب بوده است. در فلسفه و علوم اعصاب چشایی و بویایی وسیلهای برای درک بوها و مزهها است. در مورد چگونگی درک ... بیشترسلامتی، بیماری و درمان در مکتب فکری ملاصدرا
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 476-489
چکیده
تبیین سلامتی و بیماری از مسائل مهم فلسفی است. سلامتی و بیماری در مکاتب فلسفی به عنوان کیف نفسانی معرفی شده است که به اجسام تعلق نمی گیرد و فقط در موجودات صاحب نفس به وجود می آید؛ اما در تعریف سلامتی و ... بیشترتأملی بر دوگان نفس ـ بدن در آیین اورفه و تأثیر آن بر آموزة نفس افلاطون
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 597-612
چکیده
تمایزانگاری میان نفس و بدن در تاریخ فلسفه بحثی است درازدامن که تا به امروز دستمایة پژوهشهای متعدد و پذیرای آرای سلبی و ایجابی در حوزههای مختلف از مباحث الهیاتی تا علوم شناختی بوده است. غالب مفسران ... بیشتررابطه لذت و سعادت از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا
دوره 15، شماره 35 ، شهریور 1400، ، صفحه 268-292
چکیده
انسانها از زمانی که پا به عرصه حیات میگذارند تا ابد با پدیدههای لذّت و سعادت مواجه هستند. این دو مفهوم بسیار به هم نزدیکاند ولی تفاوت عمده باهم دارند و آن این که لذّت در موارد لحظهای نیز به کار ... بیشترنسبت نفس و معرفت(نقد علم حصولی) با تاکید بر انتقادهای سهرودی از مشائیان
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، ، صفحه 261-278
چکیده
مساله نفس از دیرباز توجه اندیشمندان مختلف را به خود معطوف داشته وموجب پیدایش عقاید گوناگون درباره آن شده است. این پژوهش در قسمت نخست به بیان نظرات فارابی و ابنسینا در مورد «تعریف» پرداخته و ... بیشتررابطه نفس و قوا از دیدگاه ملاصدرا و مدرس زنوزی
دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1397، ، صفحه 91-109
چکیده
با توجه به اهمیت مسأله نفس در بین فلاسفه و حکما در طول تاریخ اندیشه بشر، این پژوهش درصدد است نقاط اشتراک و افتراق دیدگاه ملاصدرا و آقا علی زنوزی را در باب نفس و قوا و نسبت بین آنها، مورد بررسی قرار دهد. ... بیشترعقل هیولانی مفارق در فلسفه ابن رشد
دوره 10، شماره 18 ، فروردین 1395، ، صفحه 171-187
چکیده
ماهیت عقل در آثار ارسطو با ابهام مواجه است، و فلاسفه مشائی و بویژه ابنرشد برای رفع آن تلاشها نمودهاند. ابنرشد در فلسفه خود عقل هیولانی را زیربنای تحلیل ماهیت عقل نزد ارسطو قرار می دهد، و آن را در کتاب ... بیشترجاودانگی نفس از دیدگاه ابن میمون و اسپینوزا
دوره 8، شماره 15 ، آذر 1393، ، صفحه 203-219
چکیده
آرزوی جاودانگی را میتوان در نهاد آدمی مشاهده کرد. ازاینرو ادیان مختلف و متفکران آنها به این بحث و تبیین آن اهتمام داشتهاند. فیلسوف بزرگ یهودی ـ ابن میمون ـ به سبب تعلقخاطر عمیق به دین یهود، سعی ... بیشترنسبت فضیلت با سعادت در نظام اخلاقی افلاطون
دوره 2، شماره 203 ، شهریور 1387، ، صفحه 135-159
چکیده
مکاتب اخلاقی کلاسیک، به ویژه نظام اخلاقی افلاطون، با مشخصة «سعادتگرایی» شناخته میشوند. آموزة بنیادین «سعادتگرایی» این است که مطلوب نهایی انسان، نیل به سعادت است و همة فعالیتهای آدمی ... بیشترتعلیمیات (ta mathematica) افلاطون و ارتباط آن با حیات عالم
دوره 1، شماره 202 ، دی 1386، ، صفحه 1-15