Journal of Philosophical Investigations
مقاله علمی- پژوهشی
هردر و ظهور فلسفۀ فرهنگ
هردر و ظهور فلسفۀ فرهنگ

محمدمهدی اردبیلی

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 1-22

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2019.28555.2055

چکیده
  هرچند نخستین اندیشه‌ها دربارۀ فرهنگ به یونان باستان، و حتی شاید پیش از آن، بازمی‌گردد، اما آنچه امروز مشخصاً تحت عنوان مفهوم «فرهنگ» شناخته شده است، مفهومی مدرن است که بیشتر از نظر ورزی‌های متفکران ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
افول سوبژکتیویسم و ظهور پرسپکتیویسم در اندیشه نیچه
افول سوبژکتیویسم و ظهور پرسپکتیویسم در اندیشه نیچه

امین الله ارژنگ

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 23-49

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2019.33954.2341

چکیده
  در این مقاله کوشیده­ایم تا نشان دهیم سوبژکتویسم، از درون اخلاق سر برآورده؛ غایتش نجات آدمی از تقدیر خدایان و رساندنش به خودبنیادی است. سوبژکتویسم به مثابه جنگ علیه خدایان، توسط سقراط از طریق بیرون ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
بررسی من استعلاییِ کانت از نگاه سلبی
بررسی من استعلاییِ کانت از نگاه سلبی

مسعود امید؛ بهزاد حسن پور

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 51-70

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2019.29716.2130

چکیده
    من استعلایی یکی از عناصر اصلی و بلکه اصل عالی در نظام فلسفی کانت است. یکی از شیوه­های وررود به مسئله­ من استعلایی و تحلیل و بررسی آن در فلسفه­کانت، نگاه سلبی به آن می­باشد، زیرا در برخی مواقع، ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
علم منسوب به جهان‌بینی خاص: بررسی مسأله امکان‌پذیری
علم منسوب به جهان‌بینی خاص: بررسی مسأله امکان‌پذیری

مصطفی تقوی

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 71-94

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2019.27618.2029

چکیده
  این مقاله از دو بخش عمده شکل گرفته است. در بخش نخست مقاله نشان می­دهیم که برخی از مهم­ترین نظریه­های علم در قرن بیستم یا نتوانسته­اند نشان دهند که ارزش­داوری­ها در مقام تقویم و تعیین علم اثری ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
احیاء واقعیت قدسی طبیعت راه‏حل بحران زیست‏محیطی (نقد و بررسی دیدگاه فلسفی سیدحسین نصر)
احیاء واقعیت قدسی طبیعت راه‏حل بحران زیست‏محیطی (نقد و بررسی دیدگاه فلسفی سیدحسین نصر)

فرشاد توحیدنیا؛ علیرضا جلالی؛ سیدحسین واعظی

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 95-116

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2019.32351.2268

چکیده
  تخریب محیط‏زیست به دلیل پیامدهای ناگواری که برای بشر به همراه داشته است، تبدیل به یکی از بزرگترین چالش‏های دنیای معاصر شده است و برای بقای کل نظام طبیعت از جمله انسان هیچ موضوعی مهم‏تر از حل این ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
زیبایی و نسبت آن با خیر در نظام فلسفی توماس آکوئیناس
زیبایی و نسبت آن با خیر در نظام فلسفی توماس آکوئیناس

مرتضی شجاری؛ حسن فتحی؛ زهرا گوزلی

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 117-138

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2019.34040.2343

چکیده
  در نظام فکری توماس زیبایی امری متافیزیکی است. اتخاذ چنین رویکردی نسبت به زیبایی، لزوماً آن را با دیگر مفاهیم فلسفی­ـ­ ارزشی مرتبط می­سازد. می­توان گفت که در بستر تفکر یونانی و قرون وسطایی که غالباً ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
پدیدارشناسی افسردگی بیماران نجات‌یافته از سرطان و راهیابی به فلسفه‌درمانی به عنوان رویکردی مراقبتی
پدیدارشناسی افسردگی بیماران نجات‌یافته از سرطان و راهیابی به فلسفه‌درمانی به عنوان رویکردی مراقبتی

بهناز صادق زاده اسکوئی؛ محمود صوفیانی؛ عصمت مهرابی

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 139-158

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2019.29534.2118

چکیده
  سرطان یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در دنیاست. ویژگی مقاومت به درمان و پیشرفت سریع آن یکی از دلایل بالا بودن میزان مرگ و میر ناشی از آن است. مبتلایان پس از شنیدن خبر ابتلا به این بیماری به شدت روحیه خود را ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
فیزیکالیسم و اگزیستانسیالیسم
فیزیکالیسم و اگزیستانسیالیسم

بیژن عبدالکریمی

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 159-185

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2019.30667.2178

چکیده
  این مقاله به نزاع میان اگزیستانسیالیسم1 و فیزیکالیسم بر سر اصالت یا عدم اصالت «تفکر و آزادی انسان» و به تعبیری امکان یا عدم امکان تقلیل و تأویل نحوة تفکر،‌ کنش­ها، انتخاب­ها و تصمیمات آدمی بر ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
مسأله صدق در نقد عقل محض کانت
مسأله صدق در نقد عقل محض کانت

محمدرضا عبدالله نژاد؛ خدیجه قلی زاده

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 187-212

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2019.34948.2367

چکیده
  نبود یک فصل یا مدخل مجزا در باب «صدق» در نقد عقل محض، وجود برخی عبارات و‌‌ اظهارات مبهم، پیچیده و‌‌ تفسیربردار درباب صدق در برخی بخش­های آن اثر و شکل­گیری تفسیرهای افراطی‌‌ ضد و نقیض راجع ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
نقد دیدگاه معاصرین در حل شبهه تعارض میان «مشهوری» بودن و «عقلی» بودن گزاره‌های اخلاقی در نگاه ابن سینا
نقد دیدگاه معاصرین در حل شبهه تعارض میان «مشهوری» بودن و «عقلی» بودن گزاره‌های اخلاقی در نگاه ابن سینا

سید علی علم الهدا

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 213-230

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2019.32842.2288

چکیده
  مسئله مشهوری بودن گزاره‌های اخلاقی در نگاه شیخ با عقلی دانستن آنها از سوی وی دارای یک نوع تعارضی می­باشد که به دنبال آن نقدهایی به مبانی اخلاقی ابن­سینا از سوی منتقدان مطرح شده است. نگاه عمده در معاصرین ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
هستی‌شناسی ابژه‌های داستانی با نگاهی به رای اینگاردن
هستی‌شناسی ابژه‌های داستانی با نگاهی به رای اینگاردن

وحید غلامی پورفرد

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 231-254

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2019.33909.2338

چکیده
  ابژه­های داستانی مانند «سیمرغ» و «رستم» یا «هملت» و «هلمز» همواره برای منطق­دانان و نظریه­پردازان‌‌ ادراک گرفتاری آفریده­اند. ریشۀ گرفتاری در اینجا است که از سویی دربارۀ ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
طرح ایده تن‌سیاست بر اساس اندیشه‌های کریستوا
طرح ایده تن‌سیاست بر اساس اندیشه‌های کریستوا

حسن فتح‌زاده؛ مرضیه دارابی

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 255-272

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2019.8030

چکیده
  کریستوا با تفکیک امر نشانه‌ای و امر نمادین، در پی بازگرداندن کورای نشانه‌ای به قلمرو سیاست است. کورا دربرگیرنده نیروی لیبیدویی متعلق به رابطه مادر ـ کودک است که در عین به پیش راندن مؤلفه‌های قلمرو نمادین، ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
نسبت انحصارگرایی و معیارهای عقلانیت گفتگوی سنت‌های دینی
نسبت انحصارگرایی و معیارهای عقلانیت گفتگوی سنت‌های دینی

قدرت الله قربانی

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 273-292

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2019.33101.2305

چکیده
  از لوازم منطقی اقبال به معیارهای عقلانیت گفتگوی سنت­های دینی، حداقل، دوری از نگرش انحصارگرایانه نسبت به سنت دینی خودی در مقام گفتگو است، زیرا لازمه مواجهه منطقی با واقعیات و حقایق ادیان دیگر، تقدس­زدایی ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
خوبی، خوش‌کامی و پذیرش جهان از دیدگاه ویتگنشتاین متقدم
خوبی، خوش‌کامی و پذیرش جهان از دیدگاه ویتگنشتاین متقدم

رضا مثمر

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 293-314

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2019.31820.2230

چکیده
  اخلاق به عنوان یکی از موضوع‌های مهم و اساسی در رسالة منطقی- فلسفی دست کم از سال ۱۹۱۶ ویتگنشتاین را به خود مشغول داشته بوده است. وی «خوبی» را به خوش‌کامی و «خوش­کامی» را به پذیرش جهان تعریف ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
پیچیدگی امور و دشواری تبیین علّی
پیچیدگی امور و دشواری تبیین علّی

مرتضی مردیها

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 315-333

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2019.32299.2260

چکیده
  معمولاً تبیین علمی برابر با شناخت علل دانسته می‌شود. برخی به دلایلی در اینْ تردید روا داشته‌اند، با وجود این به‌نظر می‌رسد که هم در تأملات عقل سلیم و هم در بررسی عمیق و تخصصی شناخت، کماکان روال غالب ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
نسبت والایی و اخلاق در تفکر پیشانقدی کانت (با تکیه بر دو اثر مشاهدات... و ملاحظات...)
نسبت والایی و اخلاق در تفکر پیشانقدی کانت (با تکیه بر دو اثر مشاهدات... و ملاحظات...)

فاطمه مهرزاد صدقیانی؛ مسعود علیا

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 335-352

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2019.28311.2046

چکیده
   در این مقاله نشان خواهیم داد که نسبت والایی و اخلاق در دوره‌ی پیشانقدی تفکر کانت شکل فلسفی نظام‌مندی ندارد و علت آن را می‌توان در این دو چیز جست: اولاً در این دوره احساس زیبایی‌شناختی و احساس اخلاقی ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
بررسی تطبیقی رئوس ثمانیه در فلسفه سینوی و حکمت صدرایی
بررسی تطبیقی رئوس ثمانیه در فلسفه سینوی و حکمت صدرایی

عبدالله نصری؛ سیدمختار موسوی

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 353-373

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2019.25829.1967

چکیده
  بررسی تطبیقی رئوس ثمانیه در فلسفه سینوی و حکمت صدراییچکیده فلسفه ابن‌سینا به اقتفای فلسفه فارابی با تدقیق در آرا، حکمای یونان باستان، شالوده حکمت اسلامی و از پایه های مهم و اساسی حکمت متعالیه به شمار ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
زمان‌مندی در اندیشه متقدم هایدگر
زمان‌مندی در اندیشه متقدم هایدگر

احسان نظری؛ سید مسعود سیف؛ محمدحسن حیدری؛ علی نقی باقرشاهی

دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 375-397

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2019.8383

چکیده
  هایدگر متقدّم، در راستای تأسیس اُنتولوژی بنیادی، تا حدودی از بررسی فهم عامیانه‌ زمان چشم‌پوشی می‌کند و به تحلیل زمان‌مندی می‌پردازد. او معتقد است که فهم عامیانه  زمان، تنزّل زمان جهانی و خود زمان ...  بیشتر