دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
تعداد مقالات: 19
هردر و ظهور فلسفۀ فرهنگ
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 1-22
چکیده
هرچند نخستین اندیشهها دربارۀ فرهنگ به یونان باستان، و حتی شاید پیش از آن، بازمیگردد، اما آنچه امروز مشخصاً تحت عنوان مفهوم «فرهنگ» شناخته شده است، مفهومی مدرن است که بیشتر از نظر ورزیهای متفکران ... بیشترافول سوبژکتیویسم و ظهور پرسپکتیویسم در اندیشه نیچه
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 23-49
چکیده
در این مقاله کوشیدهایم تا نشان دهیم سوبژکتویسم، از درون اخلاق سر برآورده؛ غایتش نجات آدمی از تقدیر خدایان و رساندنش به خودبنیادی است. سوبژکتویسم به مثابه جنگ علیه خدایان، توسط سقراط از طریق بیرون ... بیشتربررسی من استعلاییِ کانت از نگاه سلبی
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 51-70
چکیده
من استعلایی یکی از عناصر اصلی و بلکه اصل عالی در نظام فلسفی کانت است. یکی از شیوههای وررود به مسئله من استعلایی و تحلیل و بررسی آن در فلسفهکانت، نگاه سلبی به آن میباشد، زیرا در برخی مواقع، ... بیشترعلم منسوب به جهانبینی خاص: بررسی مسأله امکانپذیری
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 71-94
چکیده
این مقاله از دو بخش عمده شکل گرفته است. در بخش نخست مقاله نشان میدهیم که برخی از مهمترین نظریههای علم در قرن بیستم یا نتوانستهاند نشان دهند که ارزشداوریها در مقام تقویم و تعیین علم اثری ... بیشتراحیاء واقعیت قدسی طبیعت راهحل بحران زیستمحیطی (نقد و بررسی دیدگاه فلسفی سیدحسین نصر)
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 95-116
چکیده
تخریب محیطزیست به دلیل پیامدهای ناگواری که برای بشر به همراه داشته است، تبدیل به یکی از بزرگترین چالشهای دنیای معاصر شده است و برای بقای کل نظام طبیعت از جمله انسان هیچ موضوعی مهمتر از حل این ... بیشترزیبایی و نسبت آن با خیر در نظام فلسفی توماس آکوئیناس
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 117-138
چکیده
در نظام فکری توماس زیبایی امری متافیزیکی است. اتخاذ چنین رویکردی نسبت به زیبایی، لزوماً آن را با دیگر مفاهیم فلسفیـ ارزشی مرتبط میسازد. میتوان گفت که در بستر تفکر یونانی و قرون وسطایی که غالباً ... بیشترپدیدارشناسی افسردگی بیماران نجاتیافته از سرطان و راهیابی به فلسفهدرمانی به عنوان رویکردی مراقبتی
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 139-158
چکیده
سرطان یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در دنیاست. ویژگی مقاومت به درمان و پیشرفت سریع آن یکی از دلایل بالا بودن میزان مرگ و میر ناشی از آن است. مبتلایان پس از شنیدن خبر ابتلا به این بیماری به شدت روحیه خود را ... بیشترفیزیکالیسم و اگزیستانسیالیسم
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 159-185
چکیده
این مقاله به نزاع میان اگزیستانسیالیسم1 و فیزیکالیسم بر سر اصالت یا عدم اصالت «تفکر و آزادی انسان» و به تعبیری امکان یا عدم امکان تقلیل و تأویل نحوة تفکر، کنشها، انتخابها و تصمیمات آدمی بر ... بیشترمسأله صدق در نقد عقل محض کانت
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 187-212
چکیده
نبود یک فصل یا مدخل مجزا در باب «صدق» در نقد عقل محض، وجود برخی عبارات و اظهارات مبهم، پیچیده و تفسیربردار درباب صدق در برخی بخشهای آن اثر و شکلگیری تفسیرهای افراطی ضد و نقیض راجع ... بیشترنقد دیدگاه معاصرین در حل شبهه تعارض میان «مشهوری» بودن و «عقلی» بودن گزارههای اخلاقی در نگاه ابن سینا
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 213-230
چکیده
مسئله مشهوری بودن گزارههای اخلاقی در نگاه شیخ با عقلی دانستن آنها از سوی وی دارای یک نوع تعارضی میباشد که به دنبال آن نقدهایی به مبانی اخلاقی ابنسینا از سوی منتقدان مطرح شده است. نگاه عمده در معاصرین ... بیشترهستیشناسی ابژههای داستانی با نگاهی به رای اینگاردن
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 231-254
چکیده
ابژههای داستانی مانند «سیمرغ» و «رستم» یا «هملت» و «هلمز» همواره برای منطقدانان و نظریهپردازان ادراک گرفتاری آفریدهاند. ریشۀ گرفتاری در اینجا است که از سویی دربارۀ ... بیشترطرح ایده تنسیاست بر اساس اندیشههای کریستوا
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 255-272
چکیده
کریستوا با تفکیک امر نشانهای و امر نمادین، در پی بازگرداندن کورای نشانهای به قلمرو سیاست است. کورا دربرگیرنده نیروی لیبیدویی متعلق به رابطه مادر ـ کودک است که در عین به پیش راندن مؤلفههای قلمرو نمادین، ... بیشترنسبت انحصارگرایی و معیارهای عقلانیت گفتگوی سنتهای دینی
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 273-292
چکیده
از لوازم منطقی اقبال به معیارهای عقلانیت گفتگوی سنتهای دینی، حداقل، دوری از نگرش انحصارگرایانه نسبت به سنت دینی خودی در مقام گفتگو است، زیرا لازمه مواجهه منطقی با واقعیات و حقایق ادیان دیگر، تقدسزدایی ... بیشترخوبی، خوشکامی و پذیرش جهان از دیدگاه ویتگنشتاین متقدم
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 293-314
چکیده
اخلاق به عنوان یکی از موضوعهای مهم و اساسی در رسالة منطقی- فلسفی دست کم از سال ۱۹۱۶ ویتگنشتاین را به خود مشغول داشته بوده است. وی «خوبی» را به خوشکامی و «خوشکامی» را به پذیرش جهان تعریف ... بیشترپیچیدگی امور و دشواری تبیین علّی
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 315-333
چکیده
معمولاً تبیین علمی برابر با شناخت علل دانسته میشود. برخی به دلایلی در اینْ تردید روا داشتهاند، با وجود این بهنظر میرسد که هم در تأملات عقل سلیم و هم در بررسی عمیق و تخصصی شناخت، کماکان روال غالب ... بیشترنسبت والایی و اخلاق در تفکر پیشانقدی کانت (با تکیه بر دو اثر مشاهدات... و ملاحظات...)
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 335-352
چکیده
در این مقاله نشان خواهیم داد که نسبت والایی و اخلاق در دورهی پیشانقدی تفکر کانت شکل فلسفی نظاممندی ندارد و علت آن را میتوان در این دو چیز جست: اولاً در این دوره احساس زیباییشناختی و احساس اخلاقی ... بیشتربررسی تطبیقی رئوس ثمانیه در فلسفه سینوی و حکمت صدرایی
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 353-373
چکیده
بررسی تطبیقی رئوس ثمانیه در فلسفه سینوی و حکمت صدراییچکیده فلسفه ابنسینا به اقتفای فلسفه فارابی با تدقیق در آرا، حکمای یونان باستان، شالوده حکمت اسلامی و از پایه های مهم و اساسی حکمت متعالیه به شمار ... بیشترزمانمندی در اندیشه متقدم هایدگر
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 375-397
چکیده
هایدگر متقدّم، در راستای تأسیس اُنتولوژی بنیادی، تا حدودی از بررسی فهم عامیانه زمان چشمپوشی میکند و به تحلیل زمانمندی میپردازد. او معتقد است که فهم عامیانه زمان، تنزّل زمان جهانی و خود زمان ... بیشترشناسنامه علمی شماره 27 (تابستان 98)
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، صفحه 0-0