دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = عقل
تعداد مقالات: 13
براهین اتحاد عاقل و معقول در فلسفهی افلاطون
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1400
چکیده
اتحاد عاقل و معقول آموزهای است که بیان صورت نهایی فلسفی خود را در فلسفهی ملاصدرا بازیافته است. اما این اصل به بیان خودِ ملاصدرا و به شهادت متون فلسفی، ریشه در سنت فلسفی یونان باستان دارد. به عنوان نمونه ... بیشترمقام و منزلت عقل در نگاه عارفانه عین القضات
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 11 مرداد 1403
چکیده
چکیده : بحث در مورد اندیشه و دیدگاههای عینالقضات همدانی، عارف نامدار قرن ششم، به سبب منظومه فکری خاص عرفانی-فلسفی و نیز صراحت لهجه و بیپروایی مثال زدنی دربیان منویات درونیاش همواره جذاب و پرکشش ... بیشترنسبت خیال و والا در زیباشناسی کانت
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 190-209
چکیده
مفهوم والا دارای سابقه طولانی است که معمولا به یونان باز میگردد؛ اما برخی اندیشمندان و فیلسوفان دوران جدید چالشی به وجود آوردند که والا را ذیل مباحث زیباشناسی قرار دهند. کانت نیز ناظر به فلسفه ... بیشترموضع مکتب رواقی در خصوص «مرگ»
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 297-312
چکیده
مکتب رواقی در میان مکاتب دورۀ یونانیمآبی از جایگاه برجستهای برخوردار بوده و به مدتِ بیش از پانصد سال ذیل همین عنوان در حیات یونانی و رومی تأثیرگذار بوده است. در میان آموزههای این مکتب آموزۀ موسوم ... بیشتربررسی رگههای کانتی در تفکر ویتگنشتاین اول و دوم
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 1-19
چکیده
علیرغم فعالیت فلسفی ویتگنشتاین در بریتانیا و تعلق فکری وی به فلسفه تحلیلی، عناصر غیرتحلیلی نیز در افکار وی وجود دارد که این عناصر ریشه در تفکر آلمانی، به ویژه فلسفه انتقادی کانت دارد. پس میتوان ... بیشترعقل در محدوده دین تنها از نگاه امام محمد غزالی
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 569-580
چکیده
غزالی ضمن تأکید بر وجود ارتباط محکم بین عقل و دین بر این باور است که برخی از عقاید دینی نیازمند تأیید عقلی به معنای عقل نظری است، اما عقل را در درک عملی دین ناتوان دانسته است و دین را ارزشمندتر از عقل می ... بیشتراوصاف عقل گرایی اعتدالی و انتقادی نظام باورهای دینی
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 350-364
چکیده
عقلگرایی اعتدالی و انتقادی، رویکرد جایگزینِ مناسبی به جای دو رویکرد ایمانگرایی و عقلگرایی حداکثری است، زیرا تلاش دارد تا از معایب آنها مصون بوده، واجد مزایای خاص خود باشد. اعتدالی بودن آن به این ... بیشتربررسی بعد ادراکی عقل عملی در حکمت متعالیه
دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 341-361
چکیده
عقل که یکی از منابع معرفت است به نظری و عملی تقسیم می شود در وجود عقل نظری و نقشش در ادراک کلیات اختلافی نیست، اما در اینکه عقل عملی وجودی مستقل از عقل نظری دارد و مدرک است اختلاف است؛ برخی فلاسفه منکر ... بیشترنقد جماعتگرایانه از بحران اخلاقی مدرنیته: بررسی چگونگی ساخت یک جامعۀ اخلاقی در اندیشه مک اینتایر
دوره 15، شماره 35 ، شهریور 1400، ، صفحه 226-247
چکیده
چگونگی ارتباط اخلاق و جامعه، همواره یکی از مهمترین پرسشهای پیشرویِ اندیشمندان اجتماعی و فلاسفه بوده است. در آغاز دورۀ موسوم به روشنگری، اخلاقِ غایتمدار که دستاورد فلاسفۀ یونان باستان از جمله ... بیشترقرائتی نو (غیرارسطویی) از انسان، خدا و جهان در نظام فکری دکارت
دوره 11، شماره 20 ، شهریور 1396، ، صفحه 141-156
چکیده
دکارت را پدر فلسفة جدید مینامند اما باید دید چرا فلسفهای که دکارت طرح آن را درمیاندازد، با وصف «جدید» همراه است. تازگی نظام فلسفی دکارت به این است که میکوشد تصویر تازهای از انسان، خدا و ... بیشترعقل هیولانی مفارق در فلسفه ابن رشد
دوره 10، شماره 18 ، فروردین 1395، ، صفحه 171-187
چکیده
ماهیت عقل در آثار ارسطو با ابهام مواجه است، و فلاسفه مشائی و بویژه ابنرشد برای رفع آن تلاشها نمودهاند. ابنرشد در فلسفه خود عقل هیولانی را زیربنای تحلیل ماهیت عقل نزد ارسطو قرار می دهد، و آن را در کتاب ... بیشترعقل در نگاه ابن عربی
دوره 1، شماره 199 ، شهریور 1385، ، صفحه 73-98
چکیده
عقل خصیصه مهم آدمی و ابزار ارزشمند او، در شناخت حقایق است. تکیه و تاکید زیاد فلاسفه به آن، خصوصا در درک مسایل ماوراالطبیعی، انگیزه ای برای مخالفت عارفان با آنان شده است. ابن عربی در آثار خود عقل را عاقلانه ... بیشترتحلیل انتقادی نظریه عقول در حکمت متعالیه
دوره 1، شماره 199 ، شهریور 1385، ، صفحه 155-174