دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = knowledge
تعداد مقالات: 19
مفهوم «ادراک» در فلسفه اسلامی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 اسفند 1403
چکیده
این مقاله به بررسی مفهوم «ادراک» در فلسفه اسلامی میپردازد و به ویژه تأثیر فیلسوفان معروفی چون ابنسینا، شیخ اشراق و ملاصدرا را در این زمینه مورد تحلیل قرار میدهد. ادراک از دیدگاه این فیلسوفان ... بیشترسه مرتبه اضافه در علم بر مبنای سه سیر فلسفی؛ نگاه ماهوی، اصالت وجود وحدت تشکیکی و وحدت شخصی
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 210-226
چکیده
اهمیت شناخت نوع اضافه بین عالم و معلوم، تعیین جایگاه علم در رویکرد جهان شناختی و کارکرد معرفتشناسانه آن است. پرسش اینکه: با تغییر در مبانی فلسفی، نوع اضافه بین عالم و معلوم چه معنا و کارکردی مییابد؟ ... بیشترThe Deficits of Scientific Scepticism: Revisiting the Higher Values of Contextualistic Pluralism in Justification of Truth and Knowledge Claims
دوره 17، شماره 45 ، دی 1402، ، صفحه 116-127
چکیده
Scientific scepticism, fundamentally, questions the veracity and epistemic value of claims not supported by scientific evidence. Motivated by the assumption that only the empirical investigation of reality leads to the truth, the scientific sceptics often maintain that only scientific method is best suited for this purpose. Claims found to be wanting in scientific ... بیشترتوجیه پذیری تجربه حسی و تجربه دینی در نظام فکری آلستون؛ مناقشات و پاسخ ها
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 695-716
چکیده
آلستون با تمایز دو دیدگاه توجیهی تجربه حسی؛ یعنی دیدگاه توجیهی مستقیم و غیر مستقیم بر این باور است که تجربه حسی متعلقات خودش را به صورت مستقیم توجیه میکند؛ یعنی در تجربه حسی ما مستقیما با عین خارجی در ... بیشترFrom the Conflict of the Faculties to the Reconciliation of Knowledge and Nature at Kantian University and Its Lessons for Iran's Higher Education
دوره 16، شماره 41 ، دی 1401، ، صفحه 19-33
چکیده
In the early works of the eighteenth-century German philosopher, Immanuel Kant, besides explaining the philosophical and metaphysical foundations of various sciences, has illustrated a comprehensive philosophical system and desirable metaphysical critique. In his later works, through emphasizing the concept of Nature and the growth of Reason, he has considered ... بیشتربررسی متناقضنمای اختیار انسان و تقدیر الهی در فلسفه ابن سینا
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 395-406
چکیده
برخی تعارضاتِ فلسفی - کلامی در مبحث علم پیشین، اراده و قدرت خداوند با مسالة جبر و اختیار انسان همچنان مورد نزاع و گفتگوی شارحان و صاحب نظران است. بازخوانی و تحلیل آراء ابن سینا درباره تأثیر اراده انسان ... بیشترارزیابی جایگاه معرفتشناختی یقین در اندیشه ویتگنشتاین، از منظر عقلانیت نقاد
دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 670-705
چکیده
ویتگنشتاین در معرفتشناسی خود به «یقین» معتقد است ولی آن را نه از جنس معرفت بلکه فقط زیربنای آن میداند. در اندیشه او معرفت در بازیهای زبانی عمومی خلاصه میشود، و بازیهای زبانی بر یقینیاتی ... بیشترPhilosophy, Science, Capitalism and Truth
دوره 15، شماره 36 ، آبان 1400، ، صفحه 36-52
چکیده
Fascinated by the recent scientific progress, even some philosophers today claim that philosophy is dead and that natural sciences (quantum cosmology, cognitive sciences) can answer questions which were once considered a domain of metaphysics: is our universe finite? Do we have free will? etc. The essay tries to problematize this claims by raising a series of ... بیشترMetaphysical Foundation of African Epistemology: A Study of the Afemai-Etsako of Edo State in Southern Nigeria
دوره 15، شماره 36 ، آبان 1400، ، صفحه 213-227
چکیده
Truth and knowledge are essentially the dictates of some rationality or metaphysical ordainment. By sense experience man is capable of accounting for his past, contemplate his life and predict his future and all of reality, for traditional Africa, however (as is the case with most native societies), there is another mode of knowing beyond man’s immediate ... بیشترThe Position of Sense in Ibn Sina's Epistemology (The Empiricism of Avicenna)
دوره 15، شماره 36 ، آبان 1400، ، صفحه 344-356
چکیده
Philosophers consider sense as a means for true cognition. In spite of the fact that Islamic philosophy are generally regarded as rational philosophy, it does not mean that they do not assume epistemological value for sense. To some of them, including Ibn Sina, sense is extremely important. In the present article, I argue that the role of sense in Ibn Sina's ... بیشترTheory of Knowledge in Islamic Intellectual Tradition
دوره 14، شماره 32 ، آذر 1399، ، صفحه 332-356
چکیده
Early Muslim philosophers, theologians, logicians and experts in jurisprudence understand knowledge as “firm true belief supported by evidence”. They consider conjectures as a kind of ignorance, the domain of certain knowledge confined in necessary truths; and the domain of uncertain knowledge limited to contingent facts. From their definitions and ... بیشترنسبت نفس و معرفت(نقد علم حصولی) با تاکید بر انتقادهای سهرودی از مشائیان
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، ، صفحه 261-278
چکیده
مساله نفس از دیرباز توجه اندیشمندان مختلف را به خود معطوف داشته وموجب پیدایش عقاید گوناگون درباره آن شده است. این پژوهش در قسمت نخست به بیان نظرات فارابی و ابنسینا در مورد «تعریف» پرداخته و ... بیشترمفهوم تجربه نزد متفکران نو-کانتی و تأثیر آن بر نوشتههای اولیهی والتر بنیامین
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، ، صفحه 429-450
چکیده
مفهومی از تجربه که در نظام معرفتشناسانه کانت پرداخته میشود، به رغم اهمیتی که در مقام یکی از ارکان اساسی نظام انتقادی دارد، به نحوی طنزآلود تا چند دهه پس از مرگ کانت در پرده میماند. کشف و بازیابی ... بیشترA Pragmatic Solution to the Value Problem of Knowledge
دوره 11، شماره 21 ، دی 1396، ، صفحه 53-67
چکیده
We value possessing knowledge more than true belief. Both someone with knowledge and someone with a true belief possess the correct answer to a question. Why is knowledge more valuable than true belief if both contain the correct answer? I examine the philosophy of American pragmatist John Dewey and then I offer a novel solution to this question often called ... بیشترسقراط: اصلاحگرِ اخلاقی
دوره 10، شماره 19 ، آبان 1395، ، صفحه 231-252
چکیده
سقراط در جستوجوی معرفتی است که ما را از فضیلتهای اخلاقی آگاهی بخشد و در عمل نیز بدان فضیلتها آراسته سازد. او با مبتنی ساختنِ اخلاق بر معرفت، فلسفه و راه زندگیِ خود را یگانه میسازد و به سنجهای برای ... بیشترنسبت شهود و هوش در فلسفهی برگسون
دوره 8، شماره 15 ، آذر 1393، ، صفحه 77-89
چکیده
یکی از نقاط ابهام برانگیز در فلسفهی برگسون، نسبت میان هوش و شهود به عنوان دو منبع معرفتی انسان است. برگسون به دلیل تلقی خاص خود از جهان به عنوان امری پویا و سیال به دنبال روش معتبری برای دستیابی به شناخت ... بیشتراشراق و شهود از نگاه افلاطون
دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، ، صفحه 1-26
چکیده
وجود معرفت شهودی و معنای آن همواره محل نزاع در بین مفسّران افلاطون بوده است؛ برخی اصلاً قائل به چنین شناختی نزد افلاطون نبوده و عدهای که آن را پذیرفتهاند، در عقلانی یا عرفانی بودن آن اختلافنظر دارند. ... بیشترضرورت و ملاک بدیهیات در فلسفۀ اسلامی
دوره 3، شماره 210 ، شهریور 1388، ، صفحه 27-46
چکیده
یکی از مباحث مهم و تأثیرگذاری که در فلسفۀ اسلامی وجود دارد و امروزه، تحتقابل طرح است، مسئلۀ بدیهیات در حوزة تصورات و « معرفت شناسی » عنوانتصدیقات است . این مسئله با وجود اهمیت فراوان و نقش بی بدیلش ... بیشترنسبت فضیلت با سعادت در نظام اخلاقی افلاطون
دوره 2، شماره 203 ، شهریور 1387، ، صفحه 135-159