دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = تعلیم و تربیت
تعداد مقالات: 9
ساختارشکنی تعلیم و تربیت دینی در عصر پستمدرن
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 199-210
چکیده
در این مقاله سعی داریم نشان دهیم که در عصر پستمدرن با به زیر سوال رفتن مبانی هستیشناختی الهیات و نفی مطلقانگاری و استقبال از کثرتگرایی و نسبیانگاری، تعلیم و تربیت دینی در چارچوبی ضدواقع ... بیشترمفهومشناسی تطبیقی مساله اراده آزاد و اختیار در تعلیم و تربیت بر اساس الگوی «انسان مشکک»
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 149-167
چکیده
بحث پیرامون مساله اراده و نقش آن در حیات بشر، قدمتی طولانی دارد. در حوزه تمدنی اسلام، ریشههای این بحث به نیمه اول قرن اولیه و تقابل اشاعره و معتزله باز میگردد. این مقاله که با روش کیفی و رویکرد توصیفی ... بیشتررویکرد نظری به فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 196-207
چکیده
در این مقاله سعی داریم به فلسفه تعلیم و ترِبیت نگاهی فلسفی کلی داشته باشیم. درباره تعلیم و تربیت و مراحل آن مربیان بزرگ تعلیم و تربیت سخن فراوان گفتهاند. به تعبیر آنان تنها راه رسیدن به کمال انسان در ... بیشترتدارک رویکردی نو به فلسفه تعلیم و تربیت: اقتضاء تحولات فناورانه عصر حاضر
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 27-39
چکیده
فلاسفه تعلیم و تربیت امروزه با این پرسش اساسی مواجهاند که چگونه میتوان از یک نظام فلسفه تعلیم و تربیت کارآمد سخن گفت و چگونه میتوان آن را از وضعیت بیعملی رخوتآمیزی که اکنون بدان گرفتار است نجات ... بیشترفلسفه تعلیم و تربیت برای آینده از دیدگاه توماس دو کُنَنک
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 166-185
چکیده
توماس دو کُنَنک، فیلسوف کانادایی معاصر است که تاکنون کتاب و رسالات بسیاری چاپ کرده و تحقیقات زیادی در زمینه فلسفه و آموزش انجام داده است. آنچه برای توماس دو کُنَنک اهمیت دارد حفظ کرامت انسانی در هر زمینه ... بیشترایده هایدگری دانشگاه: مبانی فلسفی مخالفت هایدگر با آزادی آکادمیک
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 186-207
چکیده
این مقاله تلاش کرده است تا از طریق ایده هایدگری دانشگاه، نزاعی را بر سر دانشگاه صورتبندی کند و به بحث بگذارد که میتوان آن را نزاع اشپینگلری/ وبری خواند. اشپینگلری که به تعلیم یک ملت و تربیت یک رهبر معنوی، ... بیشتراستیلای شبه پرسشگری بجای پرسشگری در نظامهای تعلیم و تربیت با استناد به اندیشه هانس گئورگ گادامر
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 269-282
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی زمینههای استیلای شبه پرسشگری بجای پرسشگری در تعلیم و تربیت با استناد به هرمنوتیک فلسفی هانس گئورگ گادامر میباشد.روش پژوهش: روش تحقیق در این مقاله تحلیلی استنتاجی از نوع پژوهشهای ... بیشتررشد عقل و نظام حقوقی فراگیر در اندیشه کانت
دوره 15، شماره 34 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 284-299
چکیده
در نظام فلسفی کانت، روشنگری معطوف به آیندهای است که در آن آدمی میتواند به ذات خود یعنی به آزادی و حداکثر شکوفایی استعدادهای خود دست یابد؛ استعدادهایی که طبیعت یا همان مشیت الهی در اختیار وی نهاده است. ... بیشترفلسفه و نقش «من» در تعلیم و تربیت و مدیریت
دوره 1، شماره 202 ، دی 1386، ، صفحه 163-187