(university of Tabriz)The Quarterly Journal of Philosophical Investigations
نظام فلسفی پساکرونا از دریچه‏ ی تقابل رئالیسم، لیبرالیسم و تئوری انتقادی؛ سناریوهای محکوم، پلتفرم و هریت
نظام فلسفی پساکرونا از دریچه‏ ی تقابل رئالیسم، لیبرالیسم و تئوری انتقادی؛ سناریوهای محکوم، پلتفرم و هریت

حمید احمدی نژاد؛ ارسلان قربانی شیخ نشین

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 فروردین 1401

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2022.50567.3139

چکیده
  نظریه‏ ها با دلالت‏های فلسفی و مبتنی بر ظرفیت‏های هستی‏ شناسی، معرفت ‏شناسی و روش‏ شناختی خود می‏توانند در مسیر پر پیچ ‏وخم آینده ‏پژوهی جعبه ‏ابزاری مناسب برای پژوهشگر باشند. باتوجه ...  بیشتر
اوصاف عقل‌گرایی اعتدالی و انتقادی نظام باورهای دینی
اوصاف عقل‌گرایی اعتدالی و انتقادی نظام باورهای دینی

قدرت الله قربانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 فروردین 1401

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2022.50841.3156

چکیده
  عقل‌گرایی اعتدالی و انتقادی، رویکرد جایگزینِ مناسبی به جای دو رویکرد ایمان‌گرایی و عقل‌گرایی حداکثری است، زیرا تلاش دارد تا از معایب آنها مصون بوده، واجد مزایای خاص خود باشد. اعتدالی بودن آن به این ...  بیشتر
درون‌ماندگاری فرّار است! نقدی بر خوانش نظریة زبان یلمزلف به‌مثابه نقد عقل محض زبانی
درون‌ماندگاری فرّار است! نقدی بر خوانش نظریة زبان یلمزلف به‌مثابه نقد عقل محض زبانی

محمد امین شاکری

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 اردیبهشت 1401

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2022.50430.3138

چکیده
  مقالة حاضر نقدی است بر خوانش صفایی (۱۴۰۰) از گلوسم‌شناسی یلمزلف به‌مثابه «نقد عقل محض زبانی». صفایی در خوانش انتقادی خود از کتاب «تمهیدات»، با ارجاع به انگارة شناختی کانت و چند رویکرد دیگر، ...  بیشتر
آیا ویتگنشتاین متاخر به ورطۀ نسبی‌گرایی در می‌غلتد؟ یک ارزیابی از منظر عقلانیت نقاد
آیا ویتگنشتاین متاخر به ورطۀ نسبی‌گرایی در می‌غلتد؟ یک ارزیابی از منظر عقلانیت نقاد

عبدالحمید محمدی؛ علی پایا

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 خرداد 1401

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2022.51248.3180

چکیده
  ویتگنشتاین متاخر هر نوع شناختی را در قالب بازی‌های زبانی معرفی می‌کند که بر شکل‌های زندگی مبتنی‌اند. از جمله لوازم دیدگاه او در دوره متاخر تاملات فلسفی‌اش، یکی نیز این است که بازی‌های زبانی خاص به ...  بیشتر
اثرپذیری کیرکگور از کانت در معرفت‌شناسی
اثرپذیری کیرکگور از کانت در معرفت‌شناسی

سروش صابری؛ علی کرباسی‌ زاده اصفهانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 تیر 1401

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2022.51079.3170

چکیده
  میان کانت و کیرکگور در حوزه‌های گوناگون شناخت، اخلاق، ایمان و هنر می‌توان مطالعه‌ای مقایسه‌‌ای انجام داد. در این مقاله به مقایسه‌ی آرای این دو فیلسوف در مبحث معرفت‌شناسی می‌پردازیم. بنیاد اساسی ...  بیشتر
پدیدارنگاری برنامه فلسفه برای کودکان(P4C) در آموزش ابتدایی ایران (سیاستگذاری، راهبردها و عمل)
پدیدارنگاری برنامه فلسفه برای کودکان(P4C) در آموزش ابتدایی ایران (سیاستگذاری، راهبردها و عمل)

اسداله خدیوی؛ سید محمد سید کلان

دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 29-61

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2022.50095.3114

چکیده
  هدف اصلی این مطالعه کیفی، پدیدارنگاری برنامه فلسفه برای کودکان(P4C) در آموزش ابتدایی ایران (سیاستگذاری، راهبردها و عمل) است. هدف ثانویه بررسی تجربیات اطلاعاتی و عملی، ادراکات و احساسات متخصصان و معلمان ...  بیشتر
بررسی بعد ادراکی عقل عملی در حکمت متعالیه
بررسی بعد ادراکی عقل عملی در حکمت متعالیه

جمال سروش؛ احسان ترکاشوند

دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 341-361

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2021.44319.2758

چکیده
  عقل که یکی از منابع معرفت است به نظری و عملی تقسیم می شود در وجود عقل نظری و نقشش در ادراک کلیات اختلافی نیست، اما در اینکه عقل عملی وجودی مستقل از عقل نظری دارد و مدرک است اختلاف است؛ برخی فلاسفه منکر ...  بیشتر
درون‌گرایی، نقطه تمایز معرفت شناسی دینی فیلیپس با ویتگنشتاین
درون‌گرایی، نقطه تمایز معرفت شناسی دینی فیلیپس با ویتگنشتاین

زینب شکیبی

دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 420-447

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2021.47502.2943

چکیده
  فیلیپس در مقام یک ایمان گرای متأثر از ویتگنشتاین، نسبت به معرفت شناسی گزاره های دینی رویکردی را اتخاذ می کند که به واسطه تفاوت-ها و تمایزهایی که با ویتگنشتاین دارد، مهم می نماید. در این مقاله ابتدا ...  بیشتر
«زیست‌جهان» در پدیدارشناسی آلفرد شوتز
«زیست‌جهان» در پدیدارشناسی آلفرد شوتز

سمانه فیضی؛ مهدی حسن‌زاده؛ بهزاد حمیدیه

دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 533-561

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2021.46955.2905

چکیده
  زیست‌جهان به معنی جهان چنان که تجربه و زیسته می شود، مفهومی است که نخست در پدیدارشناسی هوسرل متولد شد و پس از او در زمینه های مختلف به کار رفت. آلفرد شوتز پایه گذار جامعه شناسی پدیدارشناختی، که ...  بیشتر
ارزیابی جایگاه معرفت‌شناختی یقین در اندیشه ویتگنشتاین، از منظر عقلانیت نقاد
ارزیابی جایگاه معرفت‌شناختی یقین در اندیشه ویتگنشتاین، از منظر عقلانیت نقاد

عبدالحمید محمدی؛ علی پایا

دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 670-705

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2022.51134.3173

چکیده
  ویتگنشتاین در معرفت‌شناسی خود به «یقین» معتقد است ولی آن را نه از جنس معرفت بلکه فقط زیربنای آن می‌داند. در اندیشه او معرفت در بازی‌های زبانی عمومی خلاصه می‌شود، و بازی‌های زبانی بر یقینیاتی ...  بیشتر
مطالعه ماهیّت، کارکرد و تجسم «عدد» در آگاهی اسطوره ای از منظر ارنست کاسیرر
مطالعه ماهیّت، کارکرد و تجسم «عدد» در آگاهی اسطوره ای از منظر ارنست کاسیرر

مجیدرضا مقنی پور

دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 745-767

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2021.48743.3033

چکیده
  «اسطوره» از دیدگاه ارنست کاسیرر فیلسوف بزرگ نوکانتی، ابتدایی ترین و در عین حال متفاوت ترین شیوه شناختی انسان است. به زعم وی انسان برای آگاهی از هستی خود و پیرامونش، به یکباره از فرم تعقلی شناخت ...  بیشتر
تأمل در سرشت پزشکی: ضرورت‌ها، رویکردها و چالش‌ها
تأمل در سرشت پزشکی: ضرورت‌ها، رویکردها و چالش‌ها

علیرضا منجمی

دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 153-177

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2021.47985.2976

چکیده
  با گذر از نیمه قرن بیستم میلادی وقایعی رخ داد و پدیده‌هایی برآمد که در مجموع آنها را «بحران پزشکی» خواندند. این بحران سبب شد فلسفه که از نیمۀ قرن نوزدهم از پزشکی منتزع شده بود مجالی برای حضور مجدد ...  بیشتر
مهارت تفکر انتقادی در ادبیات کودک
مهارت تفکر انتقادی در ادبیات کودک

سعید حیرانی؛ محمود فیروزی مقدم؛ مهیار علوی مقدم

دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 397-417

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2021.47337.2940

چکیده
  داستان نقش حیاتی در شکل‌‌گیری مهارت‌‌های تفکر انتقادی دارد. هدف از پژوهش حاضر، کشف امکانات بالقوه داستان‌‌های معمولی در تقویت و شکل‌‌گیری مهارت‌‌های تفکر انتقادی در کودکان است. در این پژوهش با ...  بیشتر
بررسی تطبیقی کیفیت علم پیشین الهی و نحوه وقوع تجدّد در آن از دیدگاه ملاصدرا، ابوالحسن شعرانی و سید محمد کاظم عصار
بررسی تطبیقی کیفیت علم پیشین الهی و نحوه وقوع تجدّد در آن از دیدگاه ملاصدرا، ابوالحسن شعرانی و سید محمد کاظم عصار

جلیل جلیلی؛ طاهر کریم زاده

دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 811-833

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2022.49707.3097

چکیده
  کیفیت علم پیشین خداوند و چگونگی وقوع تغییر و تبدیل در آن از دیدگاه ملاصدرا، شعرانی و عصار موضوع نوشتار حاضر است. در این پژوهش که به روش توصیفی، تحلیلی و تطبیقی نگاشته شده است، ابتدا دیدگاه ملاصدرا درباره ...  بیشتر
Aristotle on Ontological Pluralism
Aristotle on Ontological Pluralism

محمدحسین اسفندیاری؛ مرتضی حاج حسینی؛ سید محمد علی حجتی

دوره 15، شماره 36 ، آبان 1400، ، صفحه 287-306

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2021.41741.2666

چکیده
  Aristotle has repeatedly stated in his works that 'being has several senses'. Is this to be regarded as his pluralistic ontology, an approach that seems to be too nascent? If so, how can this newfound approach in ontology be linked to the ideas of the father of this science, i.e. Aristotle? These are the questions that the present article seeks to answer. First, ...  بیشتر
رویکرد هرمنوتیکی به یادگیری کوانتومی
رویکرد هرمنوتیکی به یادگیری کوانتومی

احسان صباغی نوش آبادی؛ حسن رستگارپور؛ مجید علی عسگری

دوره 15، شماره 35 ، شهریور 1400، ، صفحه 159-181

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2021.46891.2895

چکیده
  این پژوهش با هدف تعیین مؤلفه‌های نظریه ‌کوانتومی و با جستجو در داده‌های‌ اولیه منابع گزینش ‌شده بر اساس پاردایم ‌کوانتومی و با روش پژوهش هرمنوتیک‌‌ فلسفی، در پی این سوال بوده ‌است که از دیدگاه‌ ...  بیشتر
جایگاه مفروضات غیرتجربی در علم و تبعات آن بر ایده علم دینی-بومی
جایگاه مفروضات غیرتجربی در علم و تبعات آن بر ایده علم دینی-بومی

امیر حاجی زاده

دوره 15، شماره 34 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 100-121

http://dx.doi.org/10.22034/jpiut.2020.42279.2687

چکیده
  جریان‌های فلسفه علم بعد از دهه شصت میلادی، به شکل ویژه‌ای اصل تحقیق‌پذیری و همچنین باور به وجود یک روش‌‌‌‌‌ صریح و مطلق برای ارزیابی دعاوی مختلف علمی را کنار گذاشته‌اند. از سوی دیگر چنین انتقاداتی ...  بیشتر