دوره 19 (1404)
دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
موضوعات = معرفت شناسی
تعداد مقالات: 51
Two Aspect Reading of Kant’s Thing in Itself
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 مرداد 1403
چکیده
One cannot assess Kant’s critical project without the consideration of the Transcendental Idealism. This is due to the fact that it is the solution he finds for the perennial problem of metaphysics. Moreover, Kant thinks of transcendental idealism as an approach with which not only can metaphysics go through ‘the secure course of a science’ ... بیشترLife. Time.
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 فروردین 1404
چکیده
This article juxtaposes different and conflicting temporalities as configured in the context of care and caring. Weaving together (1) an autobiographical narrative in which I share parts of my own breast cancer journey with (2) research with men employed as care workers in Australia, I attempt to get at how differentially experienced temporal densities, trajectories, ... بیشترپیامد ذهنشناسی کانت با تکیه بر نظریه مطابقت
دوره 19، شماره 50 ، فروردین 1404، ، صفحه 193-204
چکیده
در عصر جدید پرداختن به مسائل معرفتشناسی در کانون توجه قرارداشت. برای کانت نیز معرفتشناسی دغدغه اصلی بود اما تمایز کانت در پرداختن به مسائل معرفتشناختی نسبت به گذشتگان در این نکته قراردارد که ... بیشتراهمیت روش آموزشمحور دانش منطق و معرفتشناسی نوصدرایی برای تعریف اصطلاحات علمی؛ موردپژوهی تعریف اصطلاح «تکنولوژی»
دوره 19، شماره 50 ، فروردین 1404، ، صفحه 437-464
چکیده
هدف: جامعه دانشگاهیان پدیده تکنولوژی با این مسئله مزمن مواجه هستند که از تکنولوژی تعریف دقیق، جامع و واحدی نشده است و حتی برخیشان دستیابی به چنین تعریفی را غیرممکن یا بیفایده دانستهاند. ... بیشترآموزش تفکر انتقادی و جایگاه باورهای معرفتشناختی در آن
دوره 18، شماره 49 ، آذر 1403، ، صفحه 111-130
چکیده
هدف این پژوهش، مروری تحلیلی بر تعریف تفکر انتقادی و اهمیت آموزش آن، مفهوم باورهای معرفتشناختی و نقش آنها در تفکر انتقادی بود.روش این پژوهش، توصیفی- تحلیلی بود. به این منظور، مقالات مرتبط با متغیرهای ... بیشتربررسی کاربردها و چالشهای متاورس در آموزش: یک مرور نظاممند
دوره 18، شماره 49 ، آذر 1403، ، صفحه 193-218
چکیده
پژوهش حاضر باهدف بررسی کاربردها و چالشهای متاورس در آموزش انجامیافته است. این پژوهش از نوع کیفی و روش انجام آن، مرور نظاممند با اساس پروتکل پریسما بوده است. میدان مطالعه پژوهش حاضر مقالات علمی چاپشده ... بیشترتبیین مفهوم فرم در زیباشناسیِ کانت و نسبت آن با اندیشة راجر فرای و کلایو بل
دوره 18، شماره 49 ، آذر 1403، ، صفحه 293-310
چکیده
کانت بحث از فرم را در دقیقة سوم نقد قوۀ حکم مطرح میکند. از نظر او آنچه در داوری امر زیبا مشترک است و میتوان آن را از همۀ افراد انتظار داشت فرم است. برخلاف فرم، ادراک حسی یک اُبژه، بسته به توانایی ... بیشترمطالعه تطبیقی مبانی معرفتشناختی نقد متافیزیک در آراء فلسفی کانت و کارناپ
دوره 18، شماره 49 ، آذر 1403، ، صفحه 405-432
چکیده
متافیزیک در تاریخ فلسفه پیشینهای دیرینه دارد. هرچند که به قدمت خود فلسفه نمیرسد، همواره بخشی اساسی از نظامهای فلسفی بوده و بهعنوان فلسفه اولی، یعنی برترین بخش دانش عقلی، شناخته شده است. گاه نیز ... بیشترFunctional Fit and the Instrumental Character of Knowledge: Rethinking the Theory of Knowledge with Radical Constructivism
دوره 18، شماره 48 ، شهریور 1403، ، صفحه 185-198
چکیده
Radical constructivism (RC), introduced by Ernst von Glasersfeld, is an instrumentalist theory of knowledge that challenges the notion of knowledge as a picture or representation of a real, external world. Instead, RC, by integrating ideas from different theoretical fields - such as cybernetics, evolutionary biology, and evolutionary psychology - considers the ... بیشترThe Mathematical Basis of the Phenomenal World
دوره 18، شماره 47 ، مرداد 1403، ، صفحه 161-188
چکیده
In the Critique of Pure Reason Immanuel Kant said that cognition (objective perception) is acquired in the unity of sensibility (the receptivity of the mind to receive empirical representations of things, which yields intuitions) and the understanding (in which concepts – general representations of things – arise), and is mediated by the imagination. ... بیشتر«یقین اخلاقی»؛ یک مفهوم، چند دیدگاه (ارزیابی دو رویکرد نسبی و مطلق در باب «یقین اخلاقی» با تکیه بر در باب یقین ویتگنشتاین)
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 13-29
چکیده
یکی از مفاهیم اخلاقیِ مهمی که در سالهای گذشته ذهن بسیاری از فیلسوفان را به خود مشغول داشته، مفهوم «یقین اخلاقی» است. این معنی که آیا گزارههای اخلاقیای وجود دارند که آن چنان یقینی به بارآورند ... بیشترفلسفه وجودی عنصر خنده در تئاتر مولیر (مورد مطالعه، نمایشنامۀ خسیس)
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 345-362
چکیده
مضمون فلسفی خنده در هنرهای نمایشی، بخصوص در تئاتر کلاسیک فرانسوی زبان سده هفده میلادی، بیش از پیش به ژانر کُمیک گره خورده است. در این نوع ادبی ملایم، ولی طنزآمیز، که با انتقاد به قصد اصلاح عیوب رفتاری ... بیشترThe Deficits of Scientific Scepticism: Revisiting the Higher Values of Contextualistic Pluralism in Justification of Truth and Knowledge Claims
دوره 17، شماره 45 ، دی 1402، ، صفحه 116-127
چکیده
Scientific scepticism, fundamentally, questions the veracity and epistemic value of claims not supported by scientific evidence. Motivated by the assumption that only the empirical investigation of reality leads to the truth, the scientific sceptics often maintain that only scientific method is best suited for this purpose. Claims found to be wanting in scientific ... بیشترA Review of the Theory of "The Spirit of Meaning" with Emphasis on Al-Ghazali's Point of View
دوره 17، شماره 45 ، دی 1402، ، صفحه 147-158
چکیده
Considering the fact that the words in the intra-religious attitude are considered in two ways, the first is towards jurisprudential words and the second is a rational and conceptual view focusing on their meanings. we have tried to deal with one of the most important issues of intra-religious attitude with a rational approach by descriptive and analytical method, ... بیشترAn Evaluation of Kant’s Transcendental Idealism Using the Inversion Theory of Truth
دوره 17، شماره 45 ، دی 1402، ، صفحه 159-174
چکیده
This paper examines the work of Immanuel Kant in the light of a new theory on the nature of truth, knowledge and falsehood (the Inversion Theory of Truth). Kant’s idea that knowledge could be absolutely certain, and that its truth must correspond with reality, is discredited by a dissection of the Correspondence Theory of Truth. This examination of the ... بیشترAnalytical Study of the Role of the Industry of Religion of Ibn Khaldun, Discipline and Technology of the Self of Foucault in Power Domination
دوره 17، شماره 45 ، دی 1402، ، صفحه 175-190
چکیده
In some point of view, neither Michel Foucault nor Ibn Khaldun are considered philosophers in the conventional classifications, but both are very important in intellectual and, of course, in philosophical contexts, especially for those who are interested in the deep study of human life from the perspective of political thought.The main concern of two thinkers, ... بیشترMemory as a Mass-Based Graph: Towards a Conceptual Framework for the Simulation Model of Human Memory in Al
دوره 17، شماره 45 ، دی 1402، ، صفحه 203-214
چکیده
There are two approaches for simulating memory as well as learning in artificial intelligence; the functionalistic approach and the cognitive approach. The necessary condition to put the second approach into account is to provide a model of brain activity that contains a quite good congruence with observational facts such as mistakes and forgotten experiences. ... بیشترتوجیهِ تیغِ اُکام در چارچوبِ نظریۀ ساختارهای دیالکتیکیِ بِتس
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 63-88
چکیده
مطابق با تیغ اُکام، مفروضات نباید بیش از ضرورت افزوده شوند. اگرچه این تجویز اصلی همهپذیر را پیش مینهد، توجیه آن بحث برانگیز است. به سخن دقیقتر، چه دلیلی داریم که تیغ اُکام راهنمای صدق باشد؟ ... بیشترتأملی بر مدعای رورتی در خصوص دین: دین به مثابه توقفکننده گفتگو
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 330-353
چکیده
رورتی مدعی است متافیزیکدانان و عالمان دین با تفکیک حوزه عمومی(سیاست) از حوزه خصوصی(دین) همرأی و متفقالقولاند. درحالیکه متافیزیکدانان درصدند این هدف را با کشف ذات عمومی و خصوصی دریابند، ... بیشترتوجیه پذیری تجربه حسی و تجربه دینی در نظام فکری آلستون؛ مناقشات و پاسخ ها
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 695-716
چکیده
آلستون با تمایز دو دیدگاه توجیهی تجربه حسی؛ یعنی دیدگاه توجیهی مستقیم و غیر مستقیم بر این باور است که تجربه حسی متعلقات خودش را به صورت مستقیم توجیه میکند؛ یعنی در تجربه حسی ما مستقیما با عین خارجی در ... بیشتردرونماندگاری فرّار است! نقدی بر خوانش نظریة زبان یلمزلف بهمثابه «نقد عقل محض زبانی»
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 66-88
چکیده
مقالة حاضر نقدی است بر خوانش صفایی (۱۴۰۰) از گلوسمشناسی یلمزلف بهمثابه «نقد عقل محض زبانی». صفایی در خوانش انتقادی خود از کتاب تمهیدات، با ارجاع به انگارة شناختی کانت و چند رویکرد دیگر، نظریة ... بیشتراثرپذیری کیرکگور از کانت در معرفتشناسی
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 132-152
چکیده
میان کانت و کیرکگور در حوزههای گوناگون شناخت، اخلاق، ایمان و هنر میتوان مطالعهای مقایسهای انجام داد. در این مقاله به مقایسهی آرای این دو فیلسوف در مبحث معرفتشناسی میپردازیم. بنیاد اساسی ... بیشترنگاهی به رویکردهای اخیر در معرفتشناسیِ فضیلتِ اعتمادگرا
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 211-234
چکیده
در این مقاله ابتدا منطقِ حاکم بر برخی از مهمترین تحولات در شاخۀ اعتمادگرا از معرفتشناسیِ فضیلت به تصویر درمیآید. برای تحققِ این هدف در بخش 2 تحلیلِ سهگانۀ سوزا از معرفت به مثابۀ دستآوردی معرفتی ... بیشترتناقض ذاتیِ نظریه معرفت کانت: بررسی نظریه معرفت کانت بر اساس ملاک کانت در تشکیل معرفت
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 299-319
چکیده
کانت در نظریه معرفتش، روشی انحصاری برای حصول«علم» ارائه میکند: «علم = اطلاق مقولات بر داده های شهود حسی». محصول اطلاق مقولات بر داده های شهود حسی، قضایای تألیفی پیشینی است؛ قضایایی ... بیشترتبیین معرفتشناختی تجربه در اندیشه دکارت
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 634-649