دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
شناسنامه آموزشی شماره20
چکیده
شناسنامه آموزشی شماره20 بیشترشناسنامه علمی شماره 22
چکیده
شناسنامه علمی شماره 22 بیشترشناسنامه علمی شماره 23
چکیده
شناسنامه علمی شماره 23 بیشتر
(Full Text)
چکیده
(Full Text) <Philosophical Investigations/ Vol. 13 / Issue. 28/ fall 2019 بیشترشناسنامه علمی شماره ۲۹ (زمستان ۹۸)
چکیده
شناسنامه علمی شماره ۲۹ (زمستان ۹۸) بیشترمعنای دروغ مصلحتآمیز
چکیده
شکی نیست که دروغگویی یک عمل غیر اخلاقی است. اما هم عقل و هم شرع دروغگویی را در برخی مواقع مانند جائی که موجب نجات جان بیگناهی میشود، جایز میداند. در عرف مردم دروغی که گفتن آن جایز است را «دروغ مصلحت ... بیشترHow DoesStrawson Unify Epistemology, Ontology and Logic
چکیده
Strawson’s conception of analysis as a ‘connective linguistic analysis’ makes it possible for him to achieve an indefinitely large range of ideas or concepts among them are certain numbers of fundamental, general and pervasive concepts or concept-types which not only are pre-theoretical or ahistorical, but also together constitute a structural ... بیشتررویکرد «نظریه محور» در باب شک دکارتی
چکیده
رویکرد «نظریه محور» در باب شک دکارتی1این مقاله به دنبال تحقیق در شک دکارتی و پی افکندن نگاهی دیگر به این موضوع است. در این نوشتار پس از تعیین روششناسی تحقیق در فلسفة دکارت و تفکیک دو مقام رویکرد ... بیشترنظریة قیاس ارسطویی از دیدگاه لوکاسیهویچ
چکیده
منطق ارسطو در دوران جدید با مخالفتهای بسیاری مواجه بوده است و برخی نیز بر آن بودند که با وجود نظریة مجموعهها و منطق محمولات، دیگر نیازی به منطق ارسطو نیست. اما گسترة تحقیقاتی که منطقدانان غربی در ... بیشترتلقی هیدگر از زبان در "هولدرلین و ذات شع'
چکیده
هیدگر، متفکر بزرگ آلمانی (که دغدغۀ تفکرش "وجود" و پرسش از حقیقت است)، در سال 1936 در نوشتهای با عنوان "هولدرلین و ذات شعر" به بررسی شعر (پوئیسیس یا خلق نامستوری) که ذات زبان است و ارتباط آن با ساحت قدس میپردازد. ... بیشترمؤلف به مثابه مهمان متن نه روح متن (بر اساس رویکرد رولان بارت به مفهوم مؤلف)
چکیده
رولانبارت در سال 1968 در مقالهای ـ که اکنون متن بسیار معروف و شناخته شدهای است ـ مرگ مؤلف را اعلام کرد. صراحت بیان این نظریه جسورانه باعث شد که برخی مفسرین آن را مرگ بر مؤلف تفسیر کنند. مرگ مؤلف یا مرگ ... بیشترمحدودیتهای روششناختی برنامة پژوهشی پوپر دربارة «جامعة باز»
چکیده
کارل پوپر، به دلیل مواضعاش راجع به فلسفه و روش علم، و نیز به خاطر جهتگیریهایش در اندیشة سیاسی، جایگاهی را در تاریخ اندیشههای سدة بیستم کسب کرده است. سهم پوپر در فلسفة علم، عمدتاً به نقد و تخطئة ... بیشترزبان نمادین از دیدگاه پل تیلیش
چکیده
پل ت یلیش ( 1965-1886 ) متکلم م سیحی آلمان ی- آمر یکایی است که زباندین را نماد ین می داند. به ا ین معنا که حوزة د ین سرشار از نمادها ی د ین یاست. این نمادها دارا ی ویژگی هایی هستند که آنها را برا ی بی ان آموزه ها ومقاصد ... بیشترکارل پوپر و برداشت تکاملی از شناخت
چکیده
شناخت و روند شکلگیری شناخت همواره از جمله مباحث حوزههای مختلف علوم بوده و امروزه نیز علوم جدید تأثیر وافری بر روی نحوة مطالعات آن گذاشته است. افراد صاحبنظر مختلفی از حوزههای گوناگون نیز بر روی ... بیشترتوجیه نظریة پیدایی عالم در ترازوی نقد: (مدل سینایی، مدل اشراقی)
چکیده
مقالهای که در پیش روی دارید در پی تبیین دو مدل از مدلهایی است که نظام پیدایی عالم را به تصویر میکشند. در حوزة تفکر اسلامی، الگوهای سینایی و اشراقی، نسبت به دیگر الگوهای شده، معروفتر و درخور توجه ... بیشترتعلیمیات (ta mathematica) افلاطون و ارتباط آن با حیات عالم
چکیده
این مقاله اظهارات افلاطونی مشهور، لئون روبن را مبنی بر این که افلاطون میان نفس و تعلیمیات نوعی قرابت نزدیک به وحدت میدیده است، تأیید و اثبات میکند. بدین معنی که منظور افلاطون از تعلیمیات و نفس سریانیافته ... بیشترکاملیت جهان موجود و مساله شر در اندیشه ابن سینا و ملاصدرا
چکیده
پرسش اصلی مقاله این است که دو فیلسوف بزرگ اسلامی، ابن سینا و ملاصدرا، چگونه کامل بودن جهان موجود را با وجود شرور رایج در آن، اثبات می کردند؟ پاسخ این است که رویکرد این دو فیلسوف در اثبات این مدعا، یک رویکرد ... بیشترFive Answers on Pragmatism