دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = Epistemology
تعداد مقالات: 22
آموزش تفکر انتقادی و جایگاه باورهای معرفت شناختی در آن
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 تیر 1403
چکیده
هدف: هدف این پژوهش، مروری تحلیلی بر تعریف تفکر انتقادی و اهمیت آموزش آن، مفهوم باورهای معرفت شناختی و نقش آنها در تفکر انتقادی بود. روش پژوهش: روش این پژوهش، توصیفی- تحلیلی بود. به این منظور، مقالات مرتبط ... بیشترFunctional Fit and the Instrumental Character of Knowledge: Rethinking the Theory of Knowledge with Radical Constructivism
دوره 18، شماره 48 ، شهریور 1403، ، صفحه 185-198
چکیده
Radical constructivism (RC), introduced by Ernst von Glasersfeld, is an instrumentalist theory of knowledge that challenges the notion of knowledge as a picture or representation of a real, external world. Instead, RC, by integrating ideas from different theoretical fields - such as cybernetics, evolutionary biology, and evolutionary psychology - considers the ... بیشتربررسی نقاط ضعف آموزش فلسفه اسلامی در حیطه آموزش آکادمیک
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 461-482
چکیده
پژوهش حاضر به بررسی نقاط ضعف آموزش فلسفه اسلامی در مقطع کارشناسی دانشگاهها میپردازد. در این نوشتار با محوریت کتاب نهایهالحکمه، مباحثی از هستیشناسی، انسانشناسی، معرفتشناسی و خداشناسی بیانشده ... بیشتربررسی تطبیقی خاستگاه معرفتشناسی مفاهیم فلسفی از منظر هیوم و علامه طباطبایی
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 179-200
چکیده
بررسی آثار و نوشتههای فلاسفه در خصوص منشاء پیدایش مفاهیم فلسفی و مقدم برآن منشاء مفاهیم و تصورات، گویای شکلگیری و اهمیّت تدریجی و متأثر این مسئله از یکسری اندیشهها در هر دو جهان غرب و اسلام دارد. ... بیشتراثرپذیری کیرکگور از کانت در معرفتشناسی
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 132-152
چکیده
میان کانت و کیرکگور در حوزههای گوناگون شناخت، اخلاق، ایمان و هنر میتوان مطالعهای مقایسهای انجام داد. در این مقاله به مقایسهی آرای این دو فیلسوف در مبحث معرفتشناسی میپردازیم. بنیاد اساسی ... بیشترCritical Study of the Epistemological Foundation of Constitutionalism in Face of Modernism
دوره 16، شماره 41 ، دی 1401، ، صفحه 479-489
چکیده
The encounter of Iranians with the modernism of the West happened for the first time during the constitutional period and through familiarization with the events and political technologies that happened in Russia, Japan, and Turkey. According to what Gadamer says, according to their political, social, economic, mental, and cultural structures, Iranians have received ... بیشترمبانی فلسفی فلسفه برای کودکان (فبک) از نظر لیپمن: هستیشناسی، انسانشناسی و معرفتشناسی
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 59-77
چکیده
فلسفه برای کودکان(فبک)، برنامهای است که توسط میتو لیپمن و در بستر فلسفه پراگماتیسم و به تاثر از نظریههای روانشناسی جدید به ویژه نظریات ویگوتسکی به ظهور رسیده است. این برنامه، ... بیشترمطالعه ماهیّت، کارکرد و تجسم «عدد» در آگاهی اسطوره ای از منظر ارنست کاسیرر
دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 745-767
چکیده
«اسطوره» از دیدگاه ارنست کاسیرر فیلسوف بزرگ نوکانتی، ابتدایی ترین و در عین حال متفاوت ترین شیوه شناختی انسان است. به زعم وی انسان برای آگاهی از هستی خود و پیرامونش، به یکباره از فرم تعقلی شناخت ... بیشترMetaphysical Foundation of African Epistemology: A Study of the Afemai-Etsako of Edo State in Southern Nigeria
دوره 15، شماره 36 ، آبان 1400، ، صفحه 213-227
چکیده
Truth and knowledge are essentially the dictates of some rationality or metaphysical ordainment. By sense experience man is capable of accounting for his past, contemplate his life and predict his future and all of reality, for traditional Africa, however (as is the case with most native societies), there is another mode of knowing beyond man’s immediate ... بیشترPhilosophical and Epistemological Foundations of Contextualism in Postmodern Urban design and architecture
دوره 15، شماره 36 ، آبان 1400، ، صفحه 328-343
چکیده
In this essay I present a new and empirically-testable strategy for completing quantum mechanics. In recent decades, urban design and architecture disciplines witnessed plenty of theories and school development. Primarily, those disciplines are inspired by philosophical perspectives. Thus, it is required to have a good deal of perception on the philosophical ... بیشتربررسی مسأله صدق در معرفتشناسی دکارت
دوره 15، شماره 34 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 267-283
چکیده
مسأله صدق و نقش آن در معرفتشناسی همواره دغدغه اصلی و موضوعی چالشبرانگیز در عرصه فلسفی بوده است. اغلب مفسران و اندیشمندان تعریف صدق به مطابقت با واقع را پذیرفته و اینگونه اذعان داشتهاند که ملاک ... بیشترتأملی در «فایده و ضرورت» معرفتشناختی بحثهای «منشأ تصورات و مفاهیم»
دوره 14، شماره 33 ، بهمن 1399، ، صفحه 97-114
چکیده
در دوره هیوم و بعد از آن، بهواسطه برخی از آراء و دیدگاههای او این انگاره در ذهن و فکر برخی از اندیشمندان شکل گرفته است که تبیین نحوه پیدایش تصورات و مفاهیم یک راه و بلکه تنها راه برای احراز اعتبار ... بیشترفرضیۀ خداباوری و اصل سادگی از منظر ریچارد سوئینبرن
دوره 14، شماره 31 ، مرداد 1399، ، صفحه 479-500
چکیده
این نوشتار تأملی است بر دیدگاه ریچارد سوئینبرن در باب فرضیۀ خداباوری؛ دیدگاهی که ادعا میکند فرضیۀ مذکور محتملترین تبیین برای عالم است و سعی دارد با توسل به اصل سادگی این مدعا را به اثبات رساند. ... بیشترPersonal or Impersonal Knowledge?
دوره 13، شماره 28 ، آبان 1398، ، صفحه 21-44
چکیده
Reflections on the contrast between the titles of Popper’s Objective Knowledge and Polanyi’s Personal Knowledge led Haack to explore how Polanyi’s ideas might be used to correct some of the distortions caused by Popper’s refusal to allow any role in epistemology to the knowing subject, and thus to throw light on such questions as the relations ... بیشترIntuition as a Capacity for a Priori Knowledge
دوره 13، شماره 28 ، آبان 1398، ، صفحه 147-169
چکیده
This article lays the groundwork for a defense of rational intuitions by first arguing against a prevalent view according to which intuition is a distinctive psychological state, an “intellectual seeming” that p, that then constitutes evidence that p. An alternative account is then offered, according to which an intuition that p constitutes non-inferential ... بیشترThat Philosophy as Epistemological-Based is Not Debased: A Critique of Post-Modernist/Hermeneutic Critique of Traditional Philosophy
دوره 11، شماره 21 ، دی 1396، ، صفحه 13-23
چکیده
Over the centuries, beginning with the classic Greeks through the trends of the mid-20th century, philosophical enterprise has been intricately and seemingly irretrievably rooted in the theory of the given—an edification of philosophy as that giant mirror and standard for measuring what counts as knowledge; but is it thus synonymous with or reducible to ... بیشترA Pragmatic Solution to the Value Problem of Knowledge
دوره 11، شماره 21 ، دی 1396، ، صفحه 53-67
چکیده
We value possessing knowledge more than true belief. Both someone with knowledge and someone with a true belief possess the correct answer to a question. Why is knowledge more valuable than true belief if both contain the correct answer? I examine the philosophy of American pragmatist John Dewey and then I offer a novel solution to this question often called ... بیشترHow DoesStrawson Unify Epistemology, Ontology and Logic
دوره 6، شماره 11 ، آبان 1391، ، صفحه 1-14
چکیده
Strawson’s conception of analysis as a ‘connective linguistic analysis’ makes it possible for him to achieve an indefinitely large range of ideas or concepts among them are certain numbers of fundamental, general and pervasive concepts or concept-types which not only are pre-theoretical or ahistorical, but also together constitute a structural ... بیشترضرورت و ملاک بدیهیات در فلسفۀ اسلامی
دوره 3، شماره 210 ، شهریور 1388، ، صفحه 27-46
چکیده
یکی از مباحث مهم و تأثیرگذاری که در فلسفۀ اسلامی وجود دارد و امروزه، تحتقابل طرح است، مسئلۀ بدیهیات در حوزة تصورات و « معرفت شناسی » عنوانتصدیقات است . این مسئله با وجود اهمیت فراوان و نقش بی بدیلش ... بیشترجنبه های شناخت شناسانه و ایدئالیستی فلسفۀ شوپنهاور
دوره 3، شماره 210 ، شهریور 1388، ، صفحه 75-92
چکیده
فلسفۀ شوپنهاور، تا آنجا که به جهان به عنوان بازنم ود، نحوة شناخت و رابط ۀمیان فاعل شناسا و متعلق شناخت می پردازد، هم سو با فلسف ۀ نظری کانت وشناختشناسی اوست. هم رسالۀ دکترای شوپنهاور و هم بخش اول اثر مشهورجهان ... بیشترکارل پوپر و برداشت تکاملی از شناخت
دوره 2، شماره 205 ، دی 1387، ، صفحه 1-22
چکیده
شناخت و روند شکلگیری شناخت همواره از جمله مباحث حوزههای مختلف علوم بوده و امروزه نیز علوم جدید تأثیر وافری بر روی نحوة مطالعات آن گذاشته است. افراد صاحبنظر مختلفی از حوزههای گوناگون نیز بر روی ... بیشترتحلیل انتقادی نظریه عقول در حکمت متعالیه
دوره 1، شماره 199 ، شهریور 1385، ، صفحه 155-174