دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
موضوعات = فلسفه
تعداد مقالات: 313
مناقشه فوکو با هایدگر و دریدا در فهم و تفسیر فلسفه افلاطون
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 آبان 1400
چکیده
این نوشتار با تمرکز بر تفسیر هایدگر از دکترین حقیقت افلاطون و تفسیر دریدا از فارماکون افلاطون، خط تفسیریای را برجسته میکند که در آن افلاطون آغاز فهمی فلسفی است که وجه غیب و پوشیدگی هستی و حقیقت را ... بیشتربراهین اتحاد عاقل و معقول در فلسفهی افلاطون
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1400
چکیده
اتحاد عاقل و معقول آموزهای است که بیان صورت نهایی فلسفی خود را در فلسفهی ملاصدرا بازیافته است. اما این اصل به بیان خودِ ملاصدرا و به شهادت متون فلسفی، ریشه در سنت فلسفی یونان باستان دارد. به عنوان نمونه ... بیشتررویکرد نظریه-برهانی به مفهوم پیامد منطقی، و نقد تارسکی به آن
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 خرداد 1401
چکیده
بنابر تعریف نظریه-برهانی از مفهوم پیامد منطقی، جملۀ X پیامد منطقی مجموعه مقدّمات Γ محسوب میشود اگر از Γ برهانی برای X وجود داشته باشد. تارسکی استدلال میکند که با افزایش هر تعداد قاعده به نظامهای ... بیشترنظریهی فرهنگ ارنست بلوخ و ریچارد داوکینز براساس مؤلفههای برسازندهی «انگارهوارهها» و «ممها»
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 تیر 1401
چکیده
نظریهی فرهنگ در نظام فکری بلوخ و داوکینز برمبنای دو انگارهی «مادهباوری» و «تکاملنگری پویا» و با رویکرد «واگشتگرایی» انجام میشود؛ این تشابه مفهومی و رویکردی سبب میشود که بررسی ... بیشتربررسی و تبیین "نیچهی هایدگر" از دیدگاه جیانی واتیمو
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 شهریور 1401
چکیده
از آنجا که تفسیر واتیمو از نیچه مستلزم بررسی دیدگاه هایدگر و دیلتای، به عنوان نقاط اصلی مورد نظر وی، است. از اینرو، در این مقاله در نظر داریم نخست، اشارهای به تفسیر هایدگر از نیچه، بهعنوان آخرین فیلسوف ... بیشترمفهوم تجربه نزد هگل و وایتهد: شناخت و فراشناخت
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 آذر 1401
چکیده
بحث از تجربه نزد هگل و وایتهد با یک مبنای اساسی و شبیه بههم، مطرح اما در دو مسیر کاملاً متفاوت بسط مییابد. مبنای این دو فیلسوف در مورد تجربه گره زدن بحث از آن به چیستی هستی است؛ هر چند این موضوع نیز بهرغم ... بیشترتوجیه پذیری تجربه حسی و تجربه دینی در نظام فکری آلستون؛ مناقشات و پاسخ ها
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 بهمن 1401
چکیده
آلستون با تمایز دو دیدگاه توجیهی تجربه حسی؛ یعنی دیدگاه توجیهی مستقیم و غیر مستقیم بر این باور است که تجربه حسی متعلقات خودش را به صورت مستقیم توجیه می کند؛ یعنی در تجربه حسی ما مستقیما با عین خارجی در ... بیشترImage, Time, and Photography Based on Heidegger’s Kant and the Problem of Metaphysics
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 فروردین 1402
چکیده
In KPM, Heidegger shows how the initial image-making power of the imagination is pictorial in the pure image of time. Three kinds of photographs that resemble the images produced when the transcendental imagination functions as three syntheses are studied in this research. They are established by Kant's description of the images in precritical works' ... بیشترافزودهای بر منطق کوانتومیِ پاتنم
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 09 اردیبهشت 1402
چکیده
هیلاری پاتنم در آثارش از منطق کوانتومی دفاع میکند و اعتقاد دارد با توجه به مسائل بهوجودآمده در مکانیک کوانتوم، منطق کلاسیک توان پاسخگویی به این مسائل را ندارد. از اینرو، نیازمند یک طرح منطقیِ غیرکلاسیک ... بیشترژیل دلوز و روایت رهایی سوژه بر اساسِ کتاب منطق احساس
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 اردیبهشت 1402
چکیده
ژیل دلوز در کتاب منطق احساس که شرحی بر نقاشیهای فرانسیس بیکن است به صراحت و مکرر از نقد روایت میگوید. اما حقیقت این است که او نه روایت به طور کلی که روایت فیگوراتیو و بازنمایانه را رد میکند و از نحوهی ... بیشتراستقلال معرفت شناختی و وابستگی هستی شناختی اخلاق نسبت به دین
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 اردیبهشت 1402
چکیده
به طور سنتی اعتقاد بر این بود که اخلاق بر دین مبتنی است و بدون دین، اخلاق وجود ندارد. با گسترش انتقادات بر ضد دین در عصر جدید و ظهور نظریه های مختلف پیرامون منشاء دین که به دنبال خاستگاه انسانی برای دین ... بیشترFardid and Nasr on the Confrontation of Western World
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 تیر 1402
چکیده
Regarding the way of facing the West and modernity, Ahmed Fardid is among the thinkers who, by adopting a philosophical and judgmental approach, rejects modernity, philosophy, and western civilization in its entirety. Fardid considers modernity and the West to have an inherent crisis and considers any attempt to patch up modernity with Eastern religions or cultures ... بیشترضرورت آموزش فلسفه برای کودکان و نقش آن در ارتقای تفکر خلاق و مهارت های اجتماعی دانش آموزان
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 تیر 1402
چکیده
یکی از اهداف اصلی برنامه آموزش فلسفه برای کودکان بهبود شرایط آموزش تفکر در سیستم های آموزشی است هدف این برنامه کمک به کودکان است که یاد بگیرند چگونه خودشان فکر کنند . فلسفه برای کودکان یک فعالیت آموزشی ... بیشترساختگشایی از قدرت، مقاومت و سوبژکتیویته: تحلیلی تطبیقی از آرای هانا آرنت و میشل فوکو
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 تیر 1402
چکیده
مقاله حاضر تلاش کرده است تا از طریق مواجهة اندیشة هانا آرنت و میشل فوکو به بازاندیشی و بازنگری رادیکال و ریشهای از مفاهیم قدرت، مقاومت و سوبژکتیویته بپردازد. در وهلة نخست ممکن است تصور شود که اندیشة ... بیشترتأملی در فلسفهی تحلیلی و قارهای؛ نهیلیسم، میراثی از عصر روشنگری
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 تیر 1402
چکیده
در این نوشتار تلاش بر آن است تا با تاکید بر زمینه و زمانهای که منجر به پیدایش دو نحلهی تحلیلی و قارهای گردید به بررسی خاستگاههای اصلی وبنیادیِ پیدایش آنها در فلسفهی کانت و چالشها و نقاط ضعف ... بیشترمعیار سنجش فیلم بر مبنای نظر مارتین هایدگر در رسالۀ سرچشمۀ اثر هنری
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 مرداد 1402
چکیده
مطابق نظر هایدگر، اثر هنری، آشکارکنندۀ حقیقت است. اما این آشکارگی نه در هر اثر هنری، بل در اثر هنری بزرگ! امکانپذیر است. اما کدام اثر است که امکانِ پذیرفتن عنوان اثر هنری بزرگ را دارد؟ هایدگر خود در رسالۀ ... بیشترمفهومشناسیِ «نظام»؛ تفسیر هایدگر از دیدگاه شلینگ
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 شهریور 1402
چکیده
نوشتار حاضر تفکر هایدگر دربارۀ مفهوم «نظام» در رسالۀ شلینگ با عنوان پژوهشهای فلسفی در باب ذاتِ آزادی انسان (1809) را در نظر میآورد. رجوع متأملانۀ هایدگر به رسالۀ شلینگ، در قالب دو درسگفتار و تفسیر ... بیشترتبیین دیدگاه ایدهآلیسمی هگل مبتنی بر آگاهی و خودآگاهی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 شهریور 1402
چکیده
در این مقاله سعی داریم نشان دهیم که هگل در پدیدارشناسی روح بر پایه شهود مراحل مختلف آگاهی را یعنی آگاهی حسی تا روح مطلق را بازیابی میکند. هگل در پدیدارشناسی روح تاریخ آگاهی را امری زنده لحاظ کرده و آن ... بیشترردّ چشم اندازگرایی نویی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 مهر 1402
چکیده
بنا به چشماندازگرایی نویی، اعیان پایهای تجربه ادراکی ویژگیهای چشماندازی منظره، در تمایز با ویژگیهای واقعی آن، هستند. این مفهوم از چشماندازگرایی قرابتی با آموزههای نظریّه داده حسّی دارد. ... بیشترورای غیریت: عبور از موانع سلوک عرفانی در گلشن راز شبستری
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 مهر 1402
چکیده
این نوشتار به بررسی آراء شیخ محمود شبستری -از معروفترین صوفیهای ایرانی- در کتاب گلشن راز او پرداخته است. در این پژوهش مفهوم سلوک عرفانی در اشعار شبستری با رویکرد هرمونتیکی مورد واکاوی قرار گرفته و ... بیشتربررسی نقش صناعت مذهب ابن خلدون، انضباط و تکنیک خود فوکو در استیلای قدرت
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 آبان 1402
چکیده
In some point of view, neither Michel Foucault nor Ibn Khaldun are considered philosophers in the conventional classifications, but both are very important in intellectual and, of course, in philosophical contexts, especially for those who are interested in the deep study of human life from the perspective of political thought.The main concern of two thinkers, ... بیشترتحلیل و واکاوی جایگاه بعد عملی وجود انسان در دیدگاه فارابی و علامه محمدتقی جعفری
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 آبان 1402
چکیده
بعد عملی وجود انسان مرتبط با اعمال و افعال وی است؛ اعمال و افعالی که شکلدهندۀ شخصیت وی هستند و با هدایت حکمت عملی میتوانند به عملی حکیمانه مبدل شوند و سبب سعادت انسان گردند. تحلیل و واکاوی آراء فارابی ... بیشترپراکسیس و بازتاب خودِ نابازنمودی در هستیشناسی بنیادین هیدگر
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 1-20
چکیده
ارسطو عمل را وقتی به راستی عمل میدانست که برای خود عمل و نه غایتی مترتب بر آن انجام بگیرد. از اینرو او میان عمل (پراکسیس) و تولید از این نظر که یکی خود، غایت خویش است و دیگری نه و با نظر محض هم از این جهت ... بیشتربازخوانی نظریۀ شخصیت ملاصدرا از منظر نظریۀ شخصیت صفاتی آلپورت
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 21-44
چکیده
انسانشناسی در شاخۀ نوپای روانشناسی، ذیل عنوان «نظریههای شخصیت» توانسته است در عرصۀ مطالعات رفتاری و ارتباط متقابل افراد کارآمد باشد. ضرورت تبیین و تحلیل ماهیت حقیقی انسان در حوزۀ «بود» ... بیشترراههای وصول به حق تعالی در اندیشۀ ملاصدرا
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 45-62