دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
موضوعات = فلسفه
تعداد مقالات: 353
مناقشه فوکو با هایدگر و دریدا در فهم و تفسیر فلسفه افلاطون
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 آبان 1400
چکیده
این نوشتار با تمرکز بر تفسیر هایدگر از دکترین حقیقت افلاطون و تفسیر دریدا از فارماکون افلاطون، خط تفسیریای را برجسته میکند که در آن افلاطون آغاز فهمی فلسفی است که وجه غیب و پوشیدگی هستی و حقیقت را ... بیشتربراهین اتحاد عاقل و معقول در فلسفهی افلاطون
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1400
چکیده
اتحاد عاقل و معقول آموزهای است که بیان صورت نهایی فلسفی خود را در فلسفهی ملاصدرا بازیافته است. اما این اصل به بیان خودِ ملاصدرا و به شهادت متون فلسفی، ریشه در سنت فلسفی یونان باستان دارد. به عنوان نمونه ... بیشترمفهوم تجربه نزد هگل و وایتهد: شناخت و فراشناخت
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 آذر 1401
چکیده
بحث از تجربه نزد هگل و وایتهد با یک مبنای اساسی و شبیه بههم، مطرح اما در دو مسیر کاملاً متفاوت بسط مییابد. مبنای این دو فیلسوف در مورد تجربه گره زدن بحث از آن به چیستی هستی است؛ هر چند این موضوع نیز بهرغم ... بیشترارزیابی و مقایسة دو نظریة منطق ربط و نظام تابعارزشی منطق پایة گزارهها بر اساس روششناسی استنتاج بهترین تبیین و مدل کمی پریست
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 آذر 1402
چکیده
ظهور منطقهای غیرکلاسیک در چند دهة اخیر، مسأله گزینش معقول منطقها را به میان کشیده است. در این مقاله با این فرض که نظریههای منطقی از نظریات علمی مستثنی نیستند و بر اساس روش شناسی پسینی استنتاج بهترین ... بیشترپارادوکس اخلاق دینی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 دی 1402
چکیده
پارادوکس اخلاق دینی نمایشگر تناقضی است میان استقلال اخلاق و استقلال خداوند ادیان، تناقضی که البته پاسخهای بسیاری را دریافت کرده است. این پژوهش با تفکیک میان اخلاق دینی و نظریه امر الهی پاسخهای گوناگون ... بیشترنگاه منطبق بکت و هایدگر به مسئله مرگ با تکیه بر نمایش آخر بازی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 اسفند 1402
چکیده
مسئلۀ مرگ همواره در طول تاریخ یکی از بزرگترین و اساسیترین سؤالات انسان بوده و هست. چیستی مرگ و چگونگی فرار از آن یا حتی دست یافتن به اکسیر جاودانگی همواره یکی از موضوعات مهم تاریخ ادبیات بوده است. موضوع ... بیشترشناسایی مؤلفههای انسان فرهیخته از منظر فلسفی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 اسفند 1402
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای فلسفی انسان فرهیخته از نگاه اساتید دانشگاه بود. رویکرد پژوهش، کیفی با پارادایم تفسیری بود و از روشهای پژوهش اسنادی - کتابخانهای، توصیفی - تحلیلی و روش پژوهش «تحلیل ... بیشترمقایسه آراء مارتین هایدگر و جلال آل احمد در قبال تکنولوژی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 28 اسفند 1402
چکیده
هدف از این پژوهش، مقایسه آراء هایدگر و آل احمد در قبال تکنولوژی است. در راستای نیل به این هدف، در بادی امر، نسبت وثیق میان سوبژکتیویسم و تکنولوژی مدرن به نزد هایدگر مورد واکاوی قرار میگیرد و متعاقباً ... بیشترترسیم هندسه هستیشناسی فضا زمان بر اساس مبانی معرفتشناختی ملاصدرا و انیشتین
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 فروردین 1403
چکیده
هدف: از این نوشتار، تبیین کیفیت ایجاد و بررسی ذاتیات فضازمان بر اساس فلسفه صدرایی و قیاس آن با گزارههای فیزیکال است. روش پژوهش: در این مقاله بنحو توصیفی تحلیلی دو مسئله مورد کنکاش قرار گرفت. یافتهها: ... بیشتررابطه عشق الهی و عشق به دیگری از دیدگاه سورن کییرکگور
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 1-12
چکیده
این نوشتار از چرایی سخن کییرکگور در باب عشق نشأت میگیرد. کییرکگور، آغازگر جریان فلسفی اگزیستانسیالیسم و یکی از الهیدانان بزرگ قرن نوزدهم به شمار میآید. عشق، یکی از ارکان اساسی تفکر کییرکگور ... بیشتر«یقین اخلاقی»؛ یک مفهوم، چند دیدگاه (ارزیابی دو رویکرد نسبی و مطلق در باب «یقین اخلاقی» با تکیه بر در باب یقین ویتگنشتاین)
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 13-29
چکیده
یکی از مفاهیم اخلاقیِ مهمی که در سالهای گذشته ذهن بسیاری از فیلسوفان را به خود مشغول داشته، مفهوم «یقین اخلاقی» است. این معنی که آیا گزارههای اخلاقیای وجود دارند که آن چنان یقینی به بارآورند ... بیشتررویکرد نظریه-برهانی به مفهوم پیامد منطقی، و نقد تارسکی به آن
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 30-49
چکیده
بنابر تعریف نظریه-برهانی از مفهوم پیامد منطقی، جملۀ پیامد منطقی مجموعه مقدّمات محسوب میشود اگر از برهانی برای وجود داشته باشد. تارسکی استدلال میکند که با افزایش هر تعداد قاعده به نظامهای ... بیشترنظریۀ فرهنگ بلوخ و داوکینز، براساس مؤلفههای برسازندۀ «انگارهها» و «ممها»
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 50-73
چکیده
نظریۀ فرهنگ در نظام فکری بلوخ و داوکینز برمبنای دو انگارۀ «مادهباوری» و «تکاملنگری پویا» و با رویکرد «واگشتگرایی» تدوین میشود. این تشابه متافیزیکی و رویکردی سبب میشود که بررسی ... بیشترواکاوی پژوهشهای کاربرد واقعیت مجازی در آموزش و یادگیری مبتنی بر مفاهیم پساپدیدارشناسی
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 74-99
چکیده
هدف پژوهش حاضر واکاوی پژوهشهای کاربرد واقعیت مجازی در آموزش و یادگیری مبتنی بر مفاهیم پساپدیدارشناسی میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شدهاست. با ابتناء بر مهمترین مفاهیم ... بیشترارزیابی جان هیر از خداباوری کانت با توجه به شکاف اخلاقی
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 100-114
چکیده
آنچه جان هیر با توجه به تعالیم کانت از شکاف اخلاقی تعبیر میکند، در عقل عملی و تمایز میان اراده اخلاقی و میل انسان به عدم پیروی از آن است. او اولین گام برای پل زدن این شکاف را کمک از دو قاعده امر مطلق ... بیشترواکاوی انتقادی وضعیت انسان در رویکرد دوگانه کانت به فرهنگ
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 115-129
چکیده
کانت در آثار خود انسان طبیعی و اخلاقی را از هم متمایز کرده و شکافی عمیق میان انسان طبیعی و انسان اخلاقی ترسیم کرده است. وی برای پر کردن این شکاف به انسان فرهنگی و نحوه رشد و پیشرفت فرهنگ و تمدن در طی تاریخ ... بیشترافزودهای بر منطق کوانتومیِ پاتنم
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 130-149
چکیده
هیلاری پاتنم در آثارش از منطق کوانتومی دفاع میکند و اعتقاد دارد با توجه به مسائل بهوجودآمده در مکانیک کوانتوم، منطق کلاسیک توان پاسخگویی به این مسائل را ندارد. از اینرو، نیازمند یک طرح منطقیِ غیرکلاسیک ... بیشترآگامبن و تحلیل ساختار قدرت
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 150-170
چکیده
در سنت فلسفه سیاسی غرب، دو دیدگاه عام درباره ماهیت قدرت وجود دارد، که میتوان آنها را رویکردهای استعلایی و درونماندگار نامید. حاکمیت یا قدرت استعلایی، از بالا اعمال میشود و نوعی هستی و واقعیت ... بیشترمرزهای مبهم مفهوم ’بازی‘؛ پاسخ به مناقشات مکگین در باب شباهت خانوادگی
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 171-189
چکیده
کالین مکگین در کتاب خود، حقیقت از طریق تحلیل: بازی، نام، و فلسفه، سعی میکند به برداشت سنتی از تحلیل مفهومی جان تازهای ببخشد. در نظر او، تعریف یک مفهوم عبارت است از بیان شروط لازم و کافی آن، و تعریف ... بیشترسه مرتبه اضافه در علم بر مبنای سه سیر فلسفی؛ نگاه ماهوی، اصالت وجود وحدت تشکیکی و وحدت شخصی
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 210-226
چکیده
اهمیت شناخت نوع اضافه بین عالم و معلوم، تعیین جایگاه علم در رویکرد جهان شناختی و کارکرد معرفتشناسانه آن است. پرسش اینکه: با تغییر در مبانی فلسفی، نوع اضافه بین عالم و معلوم چه معنا و کارکردی مییابد؟ ... بیشتربررسی دیدگاه هایدگر درباره نیهیلیسم
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 227-245
چکیده
با گفتار نیچه «نیهیلیسم» به مسئلهای برای اندیشهورزیهای فلسفی بدل گردید. او که «نیهیلیسم» را «بیمعنایی همهچیز» میخواند، با نقد تاریخ متافیزیک غرب، افلاطونگرایی و اخلاق مسیحی ... بیشترتبیین دلیل شوربختی در «بنشیهای اینیشیرین» مکدونا بر مبنای «وضع بشر» آرنت
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 246-258
چکیده
بنشیهای اینیشیرین اثر مارتین مکدونا (1970- ) است که در قالب یک فیلم تراژدی-کمدی سیاه به ما رخ مینماید. در این فیلم علیرغم نمایش صحنههای خیالانگیز اولیه به ناگاه آن تصاویر زیبای جزیره به سیاهی ... بیشترجایگاه انسان در قوس نزول و صعود در «اثولوجیا»
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 259-276
چکیده
پرسش از حقیقت انسان چیست؟ و چه مؤلفههایی دارد؟ در اثولوجیا مطرح شده است و به آن پاسخ داده است. براین اساس در این پژوهش به دنبال آنیم جایگاه انسان در قوس نزول و قوس صعود را بررسی کنیم و به این پرسشها پاسخ ... بیشتربررسی و تبیین «نیچۀ هایدگر» از دیدگاه جیانی واتیمو
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 277-296
چکیده
از آنجا که تفسیر واتیمو از نیچه مستلزم بررسی دیدگاه هایدگر و دیلتای، به عنوان نقاط اصلی مورد نظر وی است، از اینرو، در این مقاله در نظر داریم نخست، اشارهای به تفسیر هایدگر از نیچه، بهعنوان آخرین ... بیشترموضع مکتب رواقی در خصوص «مرگ»
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 297-312