دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = education
تعداد مقالات: 18
واکاوی پژوهشهای کاربرد واقعیت مجازی در آموزش و یادگیری مبتنی بر مفاهیم پساپدیدارشناسی
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 74-99
چکیده
هدف پژوهش حاضر واکاوی پژوهشهای کاربرد واقعیت مجازی در آموزش و یادگیری مبتنی بر مفاهیم پساپدیدارشناسی میباشد. برای دستیابی به این هدف از روش توصیفی- تحلیلی استفاده شدهاست. با ابتناء بر مهمترین مفاهیم ... بیشترPhilosophical-Psychological Approach to Culture and Education
دوره 17، شماره 45 ، دی 1402، ، صفحه 90-98
چکیده
Education is a continually developing activity, it shapes the way an individual develops their attitudes, thoughts and behavior. Education is not just about being literate but it is an overall development of the person in every aspect of their lives. A society's educational system can be greatly linked to its culture as the culture that one is in have an affect ... بیشترساختارشکنی تعلیم و تربیت دینی در عصر پستمدرن
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 199-210
چکیده
در این مقاله سعی داریم نشان دهیم که در عصر پستمدرن با به زیر سوال رفتن مبانی هستیشناختی الهیات و نفی مطلقانگاری و استقبال از کثرتگرایی و نسبیانگاری، تعلیم و تربیت دینی در چارچوبی ضدواقع ... بیشترThe Challenges of Higher Education in Nigeria Vis-À-Vis Hegel’s Model of Development: a critical analysis
دوره 16، شماره 41 ، دی 1401، ، صفحه 87-101
چکیده
This work takes a critical and cursory look at the term ‘education’ as well as the challenges of higher education in Nigeria. The paper explicates these issues from Hegel’s model of development. It argues that education is imperative for the development of any nation and underscores the relevance of man to his social-cultural milieu. It insists ... بیشترواکاوی مفاهیم بنیادی فلسفۀ تربیتی اپیکتتوس به روایت آنتونیلانگ
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 1-15
چکیده
در فلسفه معاصر به فلسفه اخلاق و تاریخ فلسفه توجه زیادی میشود، در این دوره با رجوع به فیلسوفان پیشین، تلاش دارند به غنای فلسفه بیفزایند. یکی از دورههایی که هماکنون بسیار به آن پرداخته میشود فلسفه ... بیشترمبانی آموزه تربیت سقراطی- افلاطونی در محاوره پروتاگوراس
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 127-148
چکیده
در این نوشته می کوشیم مبانی آموزه تربیتِ سقراطی-افلاطونی را در محاوره پروتاگوراس بررسی کنیم. این محاوره، سقراط و پروتاگوراس را در آتن قرن پنجم پ. م. در حال بررسی و نقد آراء تربیتی رایج، به تصویر می کشد. ... بیشترمفهومشناسی تطبیقی مساله اراده آزاد و اختیار در تعلیم و تربیت بر اساس الگوی «انسان مشکک»
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 149-167
چکیده
بحث پیرامون مساله اراده و نقش آن در حیات بشر، قدمتی طولانی دارد. در حوزه تمدنی اسلام، ریشههای این بحث به نیمه اول قرن اولیه و تقابل اشاعره و معتزله باز میگردد. این مقاله که با روش کیفی و رویکرد توصیفی ... بیشتررویکرد نظری به فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 196-207
چکیده
در این مقاله سعی داریم به فلسفه تعلیم و ترِبیت نگاهی فلسفی کلی داشته باشیم. درباره تعلیم و تربیت و مراحل آن مربیان بزرگ تعلیم و تربیت سخن فراوان گفتهاند. به تعبیر آنان تنها راه رسیدن به کمال انسان در ... بیشترتحلیلی بر موانع تربیت عقلانی از دیدگاه هگل
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 521-539
چکیده
هدف اصلی این پژوهش تحلیل موانع تربیت عقلی از دیدگاه هگل است. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کیفی و روش تحقیق بهکاررفته، روش تحلیل محتوای کیفی است. نتایج این پژوهش نشان داد که موانع فردی تربیت عقلانی از ... بیشترتدارک رویکردی نو به فلسفه تعلیم و تربیت: اقتضاء تحولات فناورانه عصر حاضر
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 27-39
چکیده
فلاسفه تعلیم و تربیت امروزه با این پرسش اساسی مواجهاند که چگونه میتوان از یک نظام فلسفه تعلیم و تربیت کارآمد سخن گفت و چگونه میتوان آن را از وضعیت بیعملی رخوتآمیزی که اکنون بدان گرفتار است نجات ... بیشترفلسفه برای کودکان و توسعه حرفه ای معلمان (مطالعه کیفی)
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 113-128
چکیده
هدف: بررسی ادبیات پژوهش نشان داد که مطالعات بسیار اندکی با تمرکز بر توسعه معلم در رویکرد آموزش فلسفه برای کودکان گزارش شده است. بنابراین با توجه به شکاف تحقیقاتی موجود در داخل کشور، هدف پژوهش حاضر بررسی ... بیشترفلسفه تعلیم و تربیت برای آینده از دیدگاه توماس دو کُنَنک
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 166-185
چکیده
توماس دو کُنَنک، فیلسوف کانادایی معاصر است که تاکنون کتاب و رسالات بسیاری چاپ کرده و تحقیقات زیادی در زمینه فلسفه و آموزش انجام داده است. آنچه برای توماس دو کُنَنک اهمیت دارد حفظ کرامت انسانی در هر زمینه ... بیشترایده هایدگری دانشگاه: مبانی فلسفی مخالفت هایدگر با آزادی آکادمیک
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 186-207
چکیده
این مقاله تلاش کرده است تا از طریق ایده هایدگری دانشگاه، نزاعی را بر سر دانشگاه صورتبندی کند و به بحث بگذارد که میتوان آن را نزاع اشپینگلری/ وبری خواند. اشپینگلری که به تعلیم یک ملت و تربیت یک رهبر معنوی، ... بیشتراستیلای شبه پرسشگری بجای پرسشگری در نظامهای تعلیم و تربیت با استناد به اندیشه هانس گئورگ گادامر
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 269-282
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی زمینههای استیلای شبه پرسشگری بجای پرسشگری در تعلیم و تربیت با استناد به هرمنوتیک فلسفی هانس گئورگ گادامر میباشد.روش پژوهش: روش تحقیق در این مقاله تحلیلی استنتاجی از نوع پژوهشهای ... بیشتربررسی دیدگاه حوزه فردی راسل در ادبیات تعلیمی
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 283-300
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی بررسی دیدگاه حوزه فردی راسل در ادبیات تعلیمی است.روش پژوهش: این پژوهش که از نظر ماهیت، کاربردی است و برای انجام آن از روش تحلیلی ـ توصیفی از نوع بررسی اسناد (تحلیل محتوا) استفاده ... بیشتربررسی چگونگی مجال یادگیری دادن و تحلیل مراحل و ابعاد آن در الگوی تدریس هیدگر
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 301-316
چکیده
نوشتار حاضر به دنبال بررسی الگوی تدریسِ مارتین هیدگر، بهعنوان یکی از مؤثرترین فیلسوفان اگزیستانسِ قرن بیستم است. هیدگر، فرآیند تدریس را منادی به «مجالِ یادگیریدادن» تعریف میکند و آموختنِ ... بیشتررشد عقل و نظام حقوقی فراگیر در اندیشه کانت
دوره 15، شماره 34 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 284-299
چکیده
در نظام فلسفی کانت، روشنگری معطوف به آیندهای است که در آن آدمی میتواند به ذات خود یعنی به آزادی و حداکثر شکوفایی استعدادهای خود دست یابد؛ استعدادهایی که طبیعت یا همان مشیت الهی در اختیار وی نهاده است. ... بیشترفلسفه و نقش «من» در تعلیم و تربیت و مدیریت
دوره 1، شماره 202 ، دی 1386، ، صفحه 163-187