دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = پدیدارشناسی
تعداد مقالات: 20
مؤلفههای تحلیل فیلم از منظر فلسفه پدیدارشناسی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 تیر 1403
چکیده
بیتردید توجه به تفکرات فلسفی در شکلدهی به نظریه فیلم، بسیاری بر شکلگیری آثار هنری و سینمایی اثرگذاری دارد؛ با این وجود، تحلیل فیلم از منظر نظریههای معاصر، برگرفته از بنیادهای نامگرایی و پندارگرایی ... بیشترحاکمیت هوش مصنوعی از دیدگاه پدیدارشناسی سیاسی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 13 شهریور 1403
چکیده
در این نوشتار تلاش شده با رویکرد تفسیری و چارچوب نظری جان مارو، حاکمیت هوش مصنوعی بر اساس دیدگاه پدیدارشناسان سیاسی تبیین شود. بنابر سوال اصلی، چگونه پدیدارشناسی سیاسی بینشهایی دربارۀ مفهوم حاکمیت ... بیشترحکمت زمین؛ جهانِ معنای نقاشیهای مکتب شیراز-بهبهان از منظر فلسفۀ پدیدارشناسانه- هرمنوتیکی هانری کربن با رجوع به متون مزداییِ ایران باستان
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 150-178
چکیده
پژوهشِ حاضر کوشیده است به یاریِ رویکردِ پدیدارشناسانه-هرمنوتیکی هانری کربن به جهانِ معنایِ پنج نمونه از نقاشیهای تمثیلی گلچین اشعار به تاریخ 801 ه.ق متعلق به مکتب شیراز-بهبهان راهیابد. سه پرسش اصلی ... بیشترمسأله «من» در نگاه گلن استراوسن
دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 186-213
چکیده
یکی از مباحث مطرح در فلسفه ذهن بحث از «من» است که فلاسفه با تعابیر مختلف خود، هویت شخصی، نفس و روح از آن یاد کردهاند. نظریات متفاوت فلاسفه درباره هستی و حتی چیستیِ این مفهومِ به نظر ساده و بدیهی، ... بیشتر«زیستجهان» در پدیدارشناسی آلفرد شوتز
دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 533-561
چکیده
زیستجهان به معنی جهان چنان که تجربه و زیسته می شود، مفهومی است که نخست در پدیدارشناسی هوسرل متولد شد و پس از او در زمینه های مختلف به کار رفت. آلفرد شوتز پایه گذار جامعه شناسی پدیدارشناختی، که ... بیشترتفسیر استعلایی هوسرل از فلسفۀ هیوم
دوره 15، شماره 34 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 122-140
چکیده
در این مقاله بر اساس شواهد موجود در آثار هوسرل و هیوم استدلال شده است که تفسیر خاص هوسرل از فلسفۀ هیوم بهعنوان فلسفهای استعلایی ریشه در رویکرد خاص هوسرل به جستجوی امر استعلایی در فلسفۀ جدید دارد ... بیشترزیستجهان؛ هوسرل و بازخوانی معنای فلسفه و وظیفه فیلسوف مدرن
دوره 14، شماره 33 ، بهمن 1399، ، صفحه 130-146
چکیده
فلسفه نزد هوسرل علمی کلی، بنیادی و متقن درباره جهان است. او به دنبال تأسیس پدیدارشناسی استعلایی به مثابه فلسفهای کلی یا علمی متقن بود اما برای دست یافتن به چنین هدفی باید امکان یک معرفت ابژکتیو درباره ... بیشترپدیدارشناسی، «راه» تفکر و تحقیق
دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، ، صفحه 127-144
چکیده
تفکر که بهعنوان وجه متمایزکننده بشر از سایر موجودات است، دلیل فرهنگی خواندن انسان نیز هست. تفکر نه صرفاً یک گام یا خطی بسته بلکه یک "راه" منسجم و یکپارچه و درعینحال پرفرازونشیب است. ضرورت "به راه درآمدن" ... بیشترپدیدارشناسی افسردگی بیماران نجاتیافته از سرطان و راهیابی به فلسفهدرمانی به عنوان رویکردی مراقبتی
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، ، صفحه 139-158
چکیده
سرطان یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در دنیاست. ویژگی مقاومت به درمان و پیشرفت سریع آن یکی از دلایل بالا بودن میزان مرگ و میر ناشی از آن است. مبتلایان پس از شنیدن خبر ابتلا به این بیماری به شدت روحیه خود را ... بیشترتحلیل پدیدارشناسانه نوعی تصویر در شعر سهراب سپهری
دوره 12، شماره 25 ، بهمن 1397، ، صفحه 189-207
چکیده
بررسیها نشان میدهد که میان بنیادهای فلسفی شعر سپهری و مباحث پدیدارشناسی مطابقتها و همسانیهایی وجود دارد. لُبّ سخن سپهری همصدا با پدیدارشناسان آن است که آدمی باید خود مستقیماً از طبیعت شناختی ... بیشترپدیدارشناسی تجربۀ زیباشناختی مکان: مطالعة موردی میدان نقش جهان
دوره 11، شماره 20 ، شهریور 1396، ، صفحه 23-60
چکیده
مفهوم زیبایی یکی از مناقشه برانگیزترین مفاهیم فلسفی در تاریخ اندیشه است. فیلسوفان بسیاری کوشیدهاند این مفهوم را تعریف و صورت بندی کنند. در این پژوهش به دنبال مفهوم زیبایی و تجربۀ زیباشناختی ... بیشترقصدیت و بازنمود در گفتگوی دریفوس و سرل
دوره 11، شماره 20 ، شهریور 1396، ، صفحه 91-115
چکیده
گفتگوی دریفوس، به عنوان یکی از بزرگترین پدیدارشناسان آمریکایی و سرل، به عنوان یکی از بزرگترین فیلسوفان تحلیلی، تاریخی چهل ساله دارد. از نظر سرل پدیدارشناسی نابینا، سطحی و دچار خطاهای سیستماتیک است. ... بیشترجایگاه ابژة زیباییشناختی در شعر از دیدگاه میکل دوفرن
دوره 10، شماره 18 ( ویژه نامه پدیدارشناسی) ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 1-20
چکیده
شعر در فرهنگهای مختلف ویژگیهای خاص خود را دارد و با رویکردهای گوناگونی به آن نگاه شده است. در مقالۀ حاضر با رویکرد پدیدارشناختی به شعر نگریستهایم و از دیدگاه یکی از پدیدارشناسان فرانسوی، میکل دوفرن، ... بیشترزمانمندی آگاهی و تاریخمندی آگاهی: گذر هوسرل از پروژه استعلایی
دوره 10، شماره 18 ( ویژه نامه پدیدارشناسی) ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 21-35
چکیده
در این مقاله از طریق شرح اجمالی نظر هوسرل دربارۀ زمان-آگاهی و بهخصوص تمرکز بر سطح سوم زمانمندی، استدلال شده است که در واپسین تأملات وی درباب زمان که در دستنوشتههای C منتشر شده است، چرخشی در پدیدارشناسی ... بیشتررابطه دیالکتیکی شرایط و مؤلفه های عینیّت در فلسفه هوسرل
دوره 10، شماره 18 ( ویژه نامه پدیدارشناسی) ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 63-93
چکیده
در این مقاله میکوشیم با نشاندادن شرایط عینیت و مؤلفههای بنیادی آن در پدیدارشناسی هوسرل رابطه دوسویه و دیالکتیکی آنها را آشکار کنیم. آگاهی استعلائی و ساختار قصدی آن اصلیترین شرط امکان عینیت ... بیشترجایگاه امر حسی در پدیدارشناسی هنر دوفرن
دوره 10، شماره 18 ( ویژه نامه پدیدارشناسی) ، اردیبهشت 1395، ، صفحه 95-109
چکیده
میکل دوفرن، فیلسوف پدیدارشناس فرانسوی، در رشتهای از آثار خویش، به ویژه مهمترین اثرش به نام پدیدارشناسی تجربه زیباییشناسانه، توصیفی منظومهوار از تجربه زیباییشناسانه به دست داده است. این ... بیشترراهحل هگل برای دوگانگی ذهن و عینِ دکارتی
دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 61-78
چکیده
هدف از جستار کنونی بررسی راه حل هگل در برخورد با ثنویتِ ذهن و عین دکارتی است. معنای چنین دوگانگیای این است که ما در امر شناخت با دو قلمرو جداگانه و کاملاً مباین با یکدیگر روبرو هستیم: قلمرو اندیشهها، ... بیشترروش پژوهش هایدگر در کتاب وجود و زمان
دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، ، صفحه 71-92
چکیده
مارتین هایدگر موضوع فلسفهی خود را وجود قرار میدهد و معتقد است این موضوع در تاریخ تفکر مورد غفلت قرار گرفته و باید توجه خود را به آن معطوف داشت . وی اساس تفکر خود را توجه به هستی و پرسش از وجود میداند ... بیشترصورتگرایی در اخلاق کانتی از نگاه شلر
دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، ، صفحه 149-163
چکیده
مسئلهی مورد بررسی در این مقاله عبارت از این است که آیا اندیشهی اخلاقی کانت، چنان که شلر ادعا کرده است، صورتگرایانه است یا خیر. در اینجا پس از توضیح معنای صورتگرایی و پیشینهی انتقاداتی که از این ... بیشترAn Aesthetics of Nature Consequences of Merleau-Ponty’s embodied ontology
دوره 6، شماره 11 ، آبان 1391، ، صفحه 129-137