دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = ملاصدرا
تعداد مقالات: 22
ترسیم هندسه هستیشناسی فضا زمان بر اساس مبانی معرفتشناختی ملاصدرا و انیشتین
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 فروردین 1403
چکیده
هدف: از این نوشتار، تبیین کیفیت ایجاد و بررسی ذاتیات فضازمان بر اساس فلسفه صدرایی و قیاس آن با گزارههای فیزیکال است. روش پژوهش: در این مقاله بنحو توصیفی تحلیلی دو مسئله مورد کنکاش قرار گرفت. یافتهها: ... بیشترسه مرتبه اضافه در علم بر مبنای سه سیر فلسفی؛ نگاه ماهوی، اصالت وجود وحدت تشکیکی و وحدت شخصی
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 210-226
چکیده
اهمیت شناخت نوع اضافه بین عالم و معلوم، تعیین جایگاه علم در رویکرد جهان شناختی و کارکرد معرفتشناسانه آن است. پرسش اینکه: با تغییر در مبانی فلسفی، نوع اضافه بین عالم و معلوم چه معنا و کارکردی مییابد؟ ... بیشتربازخوانی نظریۀ شخصیت ملاصدرا از منظر نظریۀ شخصیت صفاتی آلپورت
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 21-44
چکیده
انسانشناسی در شاخۀ نوپای روانشناسی، ذیل عنوان «نظریههای شخصیت» توانسته است در عرصۀ مطالعات رفتاری و ارتباط متقابل افراد کارآمد باشد. ضرورت تبیین و تحلیل ماهیت حقیقی انسان در حوزۀ «بود» ... بیشترراههای وصول به حق تعالی در اندیشۀ ملاصدرا
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 45-62
چکیده
در اندیشه ملاصدرا راههای وصول به حقتعالی عبارتاند از راه عمل و مجاهده، راه علم و معرفت و راه فیض و موهبت که هر یک از آنها میتواند انسان را در سیر استکمالی خویش به سوی حقتعالی یاری کند. منظور از ... بیشترتحولات علم بر مبنای سه سیر فلسفی؛ نگاه ماهوی، اصالت وجود وحدت تشکیکی و وحدت شخصی
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 108-129
چکیده
ملاصدرا سه سیر فلسفی اصالت ماهیت (یا مبنای قوم) اصالت وجود وحدت تشکیکی و اصالت وجود وحدت شخصی را تجربه کردهاست؛ این سه سیر چون حکمِ اصل و محورِ مباحثِ حکمت متعالیه را دارد به تحول در فروع و نتایج میانجامد؛ ... بیشترمابهازای معقولهای ثانی فلسفی از نظر ملاصدرا
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 280-295
چکیده
در آثار ملاصدرا دو نظر دربارۀ مابهازای معقولهای ثانی فلسفی آمده است. طبق نظر اول، معقولهای ثانی فلسفی مابهازای خارجی ندارند، بلکه صرفاً منشأ انتزاع دارند. طبق نظر دوم که آن را نظر نهایی ملاصدرا ... بیشترنقش انوار سانحه سهروردی در نظام فیض صدرایی
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 529-549
چکیده
در نظام فیض سهروردی، یکی از کلیدیترین مفاهیم، بحث انوار سانحه است. او با معرفی این انوار و نحوه اشراق آنها، و نقشی که در ایجاد ارباب انواع دارند، کثرتهای عرضی عقول را به نحو بدیعی توجیه کرد و نشان ... بیشترشهر انسانمحور در فلسفه مدرن
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 338-363
چکیده
با ظهور آنچه که انقلاب فلسفی خوانده شده است، روشن است که بدون رویهها و مسائل اندیشهای لازم، هر علمی صرفاً تداوم جهان پذیرفتهشده در وضعیت فعلی است، و نقش اصلی خود به عنوان عمل انتقادی را در برابر ... بیشترارزیابی تطبیقی هوش حکمی با هوش معنوی و نسبت آن با تعلیم و تربیت
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 111-126
چکیده
ملاصدرا برای اولین بار با به کارگیری واژه «الحکمه الغریزیه» گونه جدیدی از هوش به نام هوش حکمی را ارائه میدهد. وی در زمینه میزان بهرهوری از هوش حکمی و نسبت آن با تعلیم و تربیت سه طیف کلی را ... بیشتربررسی مقایسه ای مفهوم حقیقت محمدیه از منظر ملاصدرا و آدام کدمون از نگاه موسی دلئون
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 292-305
چکیده
هدف از این مقاله بررسی همانندیها و تفاوتهای حقیقت محمدیه و آدام کادمون، از منظر ملاصدرای مسلمان و دلئون کلیمی است، روش پژوهش مطالعه تطبیقی با رویکردی تحلیلی-توصیفی بر اساس روش مطالعات کتابخانهای ... بیشترحقیقت و خطاناپذیری در «منطقِ هویتِ مطلقاً متناقضِ» نیشیدا و «منطقِ صوری - شهودیِ» ملاصدرا
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 581-596
چکیده
غایت نهایی فلسفهورزی، دستکم در فلسفۀ کلاسیک، دریافت حقیقت خطاناپذیر است. فیلسوفان با دیدگاهها و مبانی فکری مختلف میکوشند ساختاری برای دریافت حقیقت بنا نهند. نیشیدا فیلسوف ژاپنی مکتب ذن، کسب حقیقت ... بیشترنقش قوه خیال در تبیین وحی از دیدگاه حکیم ابن سینا و ملاصدرا
دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 214-231
چکیده
این پژوهش به مقایسه و بررسی تبیین وحی در امور جزئی و نقش قوه خیال(متخیله) پیامبر در این فرایند از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا پرداخته است. یافته های تحقیق حاکی از آن است که منبع معارف وحیانی، عقل فعال(=فرشته ... بیشتربررسی تطبیقی کیفیت علم پیشین الهی و نحوه وقوع تجدّد در آن از دیدگاه ملاصدرا، ابوالحسن شعرانی و سید محمد کاظم عصار
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 811-833
چکیده
کیفیت علم پیشین خداوند و چگونگی وقوع تغییر و تبدیل در آن از دیدگاه ملاصدرا، شعرانی و عصار موضوع نوشتار حاضر است. در این پژوهش که به روش توصیفی، تحلیلی و تطبیقی نگاشته شده است، ابتدا دیدگاه ملاصدرا درباره ... بیشترهمسنجی قاعده بسیطالحقیقه و عبارت عرفانی «إن مسمی الله احدی بالذات کلٌ بالأسماء»
دوره 15، شماره 35 ، شهریور 1400، ، صفحه 115-133
چکیده
قاعده بسیطالحقیقه، بیان کننده نسبت مصداق حقیقی آن یعنی خدا با عالم است. همسویی این نسبت در حکمت متعالیه و عرفان، همچنین تصریح ملاصدرا به دریافت شهودی عارفان از درونمایه این قاعده، اندیشه را به جستجوی ... بیشتررابطه لذت و سعادت از دیدگاه ابن سینا و ملاصدرا
دوره 15، شماره 35 ، شهریور 1400، ، صفحه 268-292
چکیده
انسانها از زمانی که پا به عرصه حیات میگذارند تا ابد با پدیدههای لذّت و سعادت مواجه هستند. این دو مفهوم بسیار به هم نزدیکاند ولی تفاوت عمده باهم دارند و آن این که لذّت در موارد لحظهای نیز به کار ... بیشتربررسی تطبیقی رئوس ثمانیه در فلسفه سینوی و حکمت صدرایی
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، ، صفحه 353-373
چکیده
بررسی تطبیقی رئوس ثمانیه در فلسفه سینوی و حکمت صدراییچکیده فلسفه ابنسینا به اقتفای فلسفه فارابی با تدقیق در آرا، حکمای یونان باستان، شالوده حکمت اسلامی و از پایه های مهم و اساسی حکمت متعالیه به شمار ... بیشترتحلیل فلسفی رابطه قضا و قدر با مسأله استجابت دعا از نظر ملاصدرا
دوره 12، شماره 25 ، بهمن 1397، ، صفحه 113-135
چکیده
یکی از مفاهیم عمیق در ادیان توحیدی و اسلامی، فرهنگ دعا و نیایش است. اگر حقیقت دعا و استجابت آن به خوبی تبیین نگردد، ابهاماتی با برخی مباحث کلامی همانند پذیرش نظام قضا و قدر الهی به دنبال خواهد داشت. در ... بیشتربررسی و نقد دو مانع دگرگرایی خدا در فلسفة صدرایی
دوره 12، شماره 25 ، بهمن 1397، ، صفحه 137-156
چکیده
خودگرایی اخلاقی غالباً در قلمرو انسانی و ذیل نظریة اخلاقی غایت محور مطرح میشود. اما پرسشها و مؤلفههای آن در ساحت ربوبی قابل رصد است. به باور نگارنده، در فلسفة ملاصدرا دو شاهد و قرینه بر خودگرایی ... بیشتررابطه نفس و قوا از دیدگاه ملاصدرا و مدرس زنوزی
دوره 12، شماره 23 ، شهریور 1397، ، صفحه 91-109
چکیده
با توجه به اهمیت مسأله نفس در بین فلاسفه و حکما در طول تاریخ اندیشه بشر، این پژوهش درصدد است نقاط اشتراک و افتراق دیدگاه ملاصدرا و آقا علی زنوزی را در باب نفس و قوا و نسبت بین آنها، مورد بررسی قرار دهد. ... بیشتربررسی و تحلیل نسبت بین کمال انسانی و ساحت های طولی و عرضی حیات در فلسفه ملاصدرا
دوره 10، شماره 18 ، فروردین 1395، ، صفحه 265-282
چکیده
حیات انسان بر خلاف سایر موجودات واجد ساحتهای متفاوتی است که می توان آنها را به ساحتهای طولی و عرضی تقسیم کرد. فلاسفه اسلامی به طور سنتی و با بهره گیری از منابع فلسفی یونان از جمله اندیشه های افلاطون و ارسطو ... بیشترA comparative Survey on the Stages of Philosophical Training in Plato’s Allegory of Cave, in the Four Mystical Journeys, and in Mulla Sadra’s al-Asfar
دوره 6، شماره 11 ، آبان 1391، ، صفحه 81-94
چکیده
At the beginning of his magnum opus al-Hekmat al-Muta’aleiat fi al-Asfar al-Aqliiat, Mulla Sadra says that he has nominated and arranged his book according to “the four journeys” of the Mystics. What he and the Mystics say on these journeys reminds those familiar with Greek philosophy of Plato’s Phaedrus and Republic (Journey of souls ... بیشتربرهان صدیقین در فلسفة ملاصدرا و مقایسة آن با برهان وجودی آنسلم و دکارت
دوره 1، شماره 202 ، دی 1386، ، صفحه 17-58