Journal of Philosophical Investigations
مناقشه فوکو با هایدگر و دریدا در فهم و تفسیر فلسفه افلاطون
مناقشه فوکو با هایدگر و دریدا در فهم و تفسیر فلسفه افلاطون

سیدجمال قریشی خوراسگانی؛ علی کرباسی زاده اصفهانی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 آبان 1400

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.46849.2888

چکیده
  این نوشتار با تمرکز بر تفسیر هایدگر از دکترین حقیقت افلاطون و تفسیر دریدا از فارماکون افلاطون، خط تفسیری‌ای را برجسته می‌کند که در آن افلاطون آغاز فهمی فلسفی است که وجه غیب و پوشیدگی هستی و حقیقت را ...  بیشتر
نگاه منطبق بکت و هایدگر به مسئله مرگ با تکیه بر نمایش آخر بازی
نگاه منطبق بکت و هایدگر به مسئله مرگ با تکیه بر نمایش آخر بازی

محمود صوفیانی؛ محمد فرهمند؛ ابراهیم دانش؛ حسین اصل عبداللهی

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 اسفند 1402

https://doi.org/10.22034/jpiut.2024.59885.3663

چکیده
  مسئلۀ مرگ همواره در طول تاریخ یکی از بزرگ‌ترین و اساسی‌ترین سؤالات انسان بوده و هست. چیستی مرگ و چگونگی فرار از آن یا حتی دست یافتن به اکسیر جاودانگی همواره یکی از موضوعات مهم تاریخ ادبیات بوده است. موضوع ...  بیشتر
بررسی دیدگاه هایدگر درباره نیهیلیسم
بررسی دیدگاه هایدگر درباره نیهیلیسم

حجت اله سلطانی فر؛ رضا گندمی نصرآبادی

دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 227-245

https://doi.org/10.22034/jpiut.2023.58890.3619

چکیده
  با گفتار نیچه «نیهیلیسم» به مسئله‌ای برای اندیشه‌ورزی‌های فلسفی بدل گردید. او که «نیهیلیسم» را «بی‌معنایی همه‌چیز» می‌خواند، با نقد تاریخ متافیزیک غرب، افلاطون‌گرایی و اخلاق مسیحی ...  بیشتر
نسبت میان نظر و عمل در فلسفۀ افلاطون از منظر هیدگر و گادامر
نسبت میان نظر و عمل در فلسفۀ افلاطون از منظر هیدگر و گادامر

کاظم هانی

دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 399-417

https://doi.org/10.22034/jpiut.2023.59165.3635

چکیده
  هرچند ارسطو نخستین فیلسوفی است که حکمت نظری و حکمت عملی را از یکدیگر تفکیک می‌کند، اما قبل از او افلاطون نیز به جدایی یا عدم جدایی نظر و عمل توجه کرده است. در نظر افلاطون «فضیلت معرفت است»؛ یعنی خودشناسی ...  بیشتر
زمان هایدگری در نمایشنامۀ «در انتظار گودو»
زمان هایدگری در نمایشنامۀ «در انتظار گودو»

محمود صوفیانی؛ حسین اصل عبداللهی؛ محمد فرهمند؛ ابراهیم دانش

دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 550-577

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.53989.3397

چکیده
  مسئلۀ زمان همواره در طول تاریخ یکی از بزرگ‌ترین سؤالات فیلسوفان و دانشمندان حوزۀ فیزیک بوده است. بدون شک هر تفکر فلسفی به اشکال مختلف در آثار ادبی و هنری نمود پیدا می‌کند و در این میان نویسندگان و هنرمندانی ...  بیشتر
مفهوم‌شناسیِ «نظام»؛ تفسیر هایدگر از دیدگاه شلینگ
مفهوم‌شناسیِ «نظام»؛ تفسیر هایدگر از دیدگاه شلینگ

الهام کریمی دورکی؛ محمد مشکات

دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 656-676

https://doi.org/10.22034/jpiut.2023.57594.3573

چکیده
  نوشتار حاضر تفکر هایدگر دربارۀ مفهوم «نظام» در رسالۀ شلینگ با عنوان پژوهش‌های فلسفی در باب ذاتِ آزادی انسان (1809) را در نظر می‌آورد. رجوع متأملانۀ هایدگر به رسالۀ شلینگ، در قالب دو درسگفتار و تفسیر ...  بیشتر
بررسی تطبیقی ازخودبیگانگی از نظرگاه علامه محمدتقی جعفری و مارتین هایدگر
بررسی تطبیقی ازخودبیگانگی از نظرگاه علامه محمدتقی جعفری و مارتین هایدگر

جلیل جلیلی؛ سعید نیازی

دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 841-856

https://doi.org/10.22034/jpiut.2023.59312.3640

چکیده
  توجه به مسأله مرگِ اصالت و ازخودبیگانگی انسان، یکی از مهم‌ترین مسائلی است که انسان معاصر با آن درگیر است. غفلت از آن باعث‌‌‌ می‌شود که به تعبیر هایدگر، کویر هر روز گسترده‌‌‌‌‌تر گشته و شکاف بین خودبودگی ...  بیشتر
به سوی یک اخلاق اگزیستانسیال؛ واکاوی مواجهه کی‌یرکگور با داستان ابراهیم از منظر فلسفه‌ هایدگر
به سوی یک اخلاق اگزیستانسیال؛ واکاوی مواجهه کی‌یرکگور با داستان ابراهیم از منظر فلسفه‌ هایدگر

حسین قسامی؛ محمد اصغری

دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 464-475

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.53507.3364

چکیده
  این پژوهش بر آن است تا با کنار هم نهادن آرای کی‌یرکگور در کتاب ترس و لرز و تحلیل‌های هایدگر در کتاب هستی‌ و زمان تعریف تازه‌ای از انسان به دست داده، از این رهگذر امکان تبیین اخلاقی نوین را مطرح سازد. ...  بیشتر
ایده هایدگری دانشگاه: مبانی فلسفی مخالفت هایدگر با آزادی آکادمیک
ایده هایدگری دانشگاه: مبانی فلسفی مخالفت هایدگر با آزادی آکادمیک

حسین مصباحیان

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 186-207

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52591.3315

چکیده
  این مقاله تلاش کرده است تا از طریق ایده هایدگری دانشگاه، نزاعی را بر سر دانشگاه صورت‌بندی کند و به بحث بگذارد که می‌توان آن را نزاع اشپینگلری/ وبری خواند. اشپینگلری که به تعلیم یک ملت و تربیت یک رهبر معنوی، ...  بیشتر
بررسی چگونگی مجال یادگیری دادن و تحلیل مراحل و ابعاد آن در الگوی تدریس هیدگر
بررسی چگونگی مجال یادگیری دادن و تحلیل مراحل و ابعاد آن در الگوی تدریس هیدگر

سید ضیاء الدین میری؛ حسن مهرنیا؛ علی لطیفی

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 301-316

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.51460.3197

چکیده
  نوشتار حاضر به دنبال بررسی الگوی تدریسِ مارتین هیدگر، به‌عنوان یکی از مؤثرترین فیلسوفان اگزیستانسِ قرن بیستم است. هیدگر، فرآیند تدریس را منادی به «مجالِ یادگیری‌دادن» تعریف می‌کند و آموختنِ ...  بیشتر
لوگوس هراکلیتوس از منظر پدیدارشناسیِ آغازِ دیگرِ مارتین هایدگر
لوگوس هراکلیتوس از منظر پدیدارشناسیِ آغازِ دیگرِ مارتین هایدگر

محمدجواد صافیان؛ سیدجمال سامع

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 495-513

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.45658.2806

چکیده
  بی‌تردید هراکلیتوس و پارمنیدس از منابع فکری دایمی اندیشه هایدگر هستند. آنچه به این دو جایگاهی ویژه در اندیشه هایدگر بخشیده است، تلقی خاص هایدگر از حکمت سپیده‌دمانی این دو و نقش تفکر ایشان در گشودن راهی ...  بیشتر
مقایسه آراء مارتین هایدگر و علی شریعتی در قبال تکنولوژی
مقایسه آراء مارتین هایدگر و علی شریعتی در قبال تکنولوژی

سیدجواد میری؛ حسین روحانی

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 626-642

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.48484.3018

چکیده
  مارتین هایدگر یکی از شاخص‌ترین متفکران قرن بیستم است که نقدهای بنیادینی را متوجه سوبژکتیویسم مترتب بر جهان مدرن کرده است. هایدگر تاریخ 2500 ساله غرب را به‌مثابه تجلیگاه عقلانیت متافیزیکی به مهمیز نقد ...  بیشتر
بررسی مقایسه‌ای و انتقادی مفهوم آزادی در اندیشه کانت و هایدگر
بررسی مقایسه‌ای و انتقادی مفهوم آزادی در اندیشه کانت و هایدگر

عیسی موسی زاده؛ علی آقایی پور؛ مصطفی عابدی

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 643-657

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.48246.3002

چکیده
  آزادی به یک معنا از مهمترین مفاهیم تاریخ فلسفه به شمار می­رود که نقش بنیادین در اندیشه فلاسفه دارد؛ اما مانند بسیاری از مفاهیم دیگر، برای بقا در شرایط جدید نیازمند بازتوصیف است. بر این اساس مقاله حاضر ...  بیشتر
رهیافتی هایدگری به طرح بدن‌مندی و مسئلۀ تقویم در علوم شناختی
رهیافتی هایدگری به طرح بدن‌مندی و مسئلۀ تقویم در علوم شناختی

سیدجمال قریشی خوراسگانی؛ علی کرباسی‌زاده

دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 348-374

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.44940.2774

چکیده
  در این مقاله به بحث درباره چگونگی نقش‌آفرینی بدن در شناسایی می‌پردازیم. بدین منظور، دو رویکرد تقویمی و علّی در علوم شناختی مطرح می‌شود. این بحث معضلاتی را به پیش کشیده است، ازجمله اینکه هر دو رویکرد، ...  بیشتر
هستی‌شناسی کران‌مندی در فلسفه هایدگر و فوکو
هستی‌شناسی کران‌مندی در فلسفه هایدگر و فوکو

سیدجمال قریشی خوراسگانی؛ علی کرباسی‌زاده اصفهانی؛ یوسف شاقول

دوره 15، شماره 34 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 300-326

https://doi.org/10.22034/jpiut.2019.31480.2214

چکیده
  در این مقاله نقش بنیادین کران‌مندی در کارهای هایدگر و فوکو بررسی می‌شود. استدلال می‌شود که کران‌مندی، فهم هایدگر از هستی و تاریخ هستی و نیز فهم فوکو از مدرنیته و سپس کل تاریخ اندیشه غربی را امکان‌پذیر ...  بیشتر
تحول هرمنوتیکی مفهوم پیشینی نزد هیدگر
تحول هرمنوتیکی مفهوم پیشینی نزد هیدگر

عبدالرضا صفری

دوره 14، شماره 33 ، بهمن 1399، ، صفحه 249-267

https://doi.org/10.22034/jpiut.2020.39140.2531

چکیده
  مراد از تحول هرمنوتیکی مفهوم پیشینی، تحلیل بنیادها و زمینه‌‌های عبور از رویکرد ریاضی مفهوم پیشینی و پایه‌گذاری فهم هرمنوتیکی آن در تفکر هیدگر است. بر اساس یک خوانش تفسیری میان این دو گونه مفهوم پیشینی ...  بیشتر
Mystical Awakening (Yaqzah) and Being-Mindfulness: Towards a Comparative Understanding of the Mystical Relevance of the Ontological Philosophies of Heidegger and Sadra
Mystical Awakening (Yaqzah) and Being-Mindfulness: Towards a Comparative Understanding of the Mystical Relevance of the Ontological Philosophies of Heidegger and Sadra

بیت الله ندرلو؛ محمد بیدهندی؛ محمد جواد صافیان

دوره 14، شماره 32 ، آذر 1399، ، صفحه 169-180

https://doi.org/10.22034/jpiut.2018.8311

چکیده
  Sadra and Heidegger share a common fundamental concern, i.e. the retrieve of the question of Being. Their whole philosophical career in one sense has been devoted to the accomplishment of this single task. They belong to different philosophical traditions and have lived in different worlds and have had different spiritual and intellectual ideals. However, their ...  بیشتر
On the Soul’s Hierarchization: From Aristotle via Heidegger to Phenomenology of Life
On the Soul’s Hierarchization: From Aristotle via Heidegger to Phenomenology of Life

Detlev Quintern

دوره 14، شماره 32 ، آذر 1399، ، صفحه 223-238

https://doi.org/10.22034/jpiut.2020.11563

چکیده
  Based on Aristotelianism, philosophies in Islam, Christianity, Judaism, and traditional phenomenology, Martin Heidegger and late Max Scheler, shared a conceptual understanding of the soul. The plant’s soul – a worldly stage of the individualization of universal creativity - unfolds via the animal towards the human and beyond. The Phenomenology of ...  بیشتر
تحلیل هایدگری از یافت‌حال‌های دازاین در مواجهه با کوید 19
تحلیل هایدگری از یافت‌حال‌های دازاین در مواجهه با کوید 19

فریده آفرین

دوره 14، شماره 31 ، مرداد 1399، ، صفحه 247-278

https://doi.org/10.22034/jpiut.2020.40171.2578

چکیده
  هدف مقاله این است که از نحوه طرح مفاهیم هایدگر در «هستی و زمان» برای شرح نسبت‌ها، یافت‌حال و حال‌های دازاین در مواجهه با کوید 19 استفاده کند. با روش تحلیلی-تطبیقی و رویکرد اگزیستانسیالیسم کاربردی ...  بیشتر
نقش دازین در هنر اندیشیِ هیدگر
نقش دازین در هنر اندیشیِ هیدگر

بهروز الیاسی؛ محمدجواد صافیان

دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، ، صفحه 45-63

https://doi.org/10.22034/jpiut.2019.28817.2093

چکیده
  هنراندیشی محصول دورۀ دوم اندیشۀ هیدگر است که در آن رویداد‌‌اندیشی بر هستی‌شناسی بنیادین سیطره می‌یابد. در بادی امر به نظر می‌آید که از نقش ویژۀ دازاین در هنراندیشی کاسته شده است؛ اما به واقع می‌توان ...  بیشتر
"مسألة ما" در اندیشة هایدگر

مسعود زمانی

دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، ، صفحه 239-260

https://doi.org/10.22034/jpiut.2020.8382

چکیده
  "دازاین ما"، "دازاین امروزی ما"، دازاین تاریخی ما" و نظایرشان تعابیری هستند که هایدگر بخصوص در آثار خود در نخستین سال‌های پس از انتشار وجود و زمان در موارد بسیاری به‌ کار می‌برد. تکرار این تعابیر در زبان ...  بیشتر
تفسیر هایدگر از فرونسیس و رابطه آن با آگاثون (ایده خیر)
تفسیر هایدگر از فرونسیس و رابطه آن با آگاثون (ایده خیر)

مریم صمدیه؛ مجید ملایوسفی

دوره 13، شماره 29 ، بهمن 1398، ، صفحه 299-316

https://doi.org/10.22034/jpiut.2019.31405.2211

چکیده
  در دیدگاه هایدگر، آلثیا مقوله­ای است که به واسطه آن می­توان به رابطه بین فرونسیس و آگاثون پی برد؛ چرا که هایدگر آلثیا را در معنای یونانی آن یعنی کشف و گشودگی و نه صدق و مطابقت با واقع به کار برده است. ...  بیشتر
Heidegger in Iran: A Historical Experience Report
Heidegger in Iran: A Historical Experience Report

بیژن عبدالکریمی

دوره 13، شماره 28 ، آبان 1398، ، صفحه 195-205

https://doi.org/10.22034/jpiut.2019.36784.2449

چکیده
  This research aims to investigate how Heidegger's thoughts are received in Iran and how the Iranian interpretation of Heidegger has influenced contemporary Iranian thinking. The significance of Heidegger’s philosophy for Iranian thinkers can be due to the fact that Heidegger is the most radical critique of the Western civilization, modernity, and modern ...  بیشتر
بررسی مقایسه‌ای مفهوم پدیدار نزد کانت و هیدگر، دلالت‌ها و نتایج هریک
بررسی مقایسه‌ای مفهوم پدیدار نزد کانت و هیدگر، دلالت‌ها و نتایج هریک

محمدجواد صافیان اصفهانی

دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، ، صفحه 233-246

https://doi.org/10.22034/jpiut.2019.8029

چکیده
   پدیدار نزد کانت امری است که صرفاً از طریق ادراک حسی حاصل شده است و به عبارتی صرفاً معتبر به اعتبار فاعل شناسا است و با وجود نفس الامری هیچ گونه سنخیتی ندارد، زیرا ما از آن رو که شهودی جز شهود حسی نداریم ...  بیشتر
هیدگر و پرسش از بیماری انسانی: چشم اندازی دازین‌کاوانه
هیدگر و پرسش از بیماری انسانی: چشم اندازی دازین‌کاوانه

خشایار برومند؛ علی اصغر مصلح

دوره 12، شماره 25 ، بهمن 1397، ، صفحه 43-60

https://doi.org/10.22034/jpiut.2019.8019

چکیده
  این مقاله، پرسش از طبیعت بیماری انسانی نزد هیدگر با تکیه بر رویکرد دازین­کاوانه در پژوهش­های روانی مورد بررسی قرار می­دهد؛ موضوعی که با وجود اهمیت تاریخی و جایگاه برجسته­ آن در طرح نقش تحلیل وجود ...  بیشتر