دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
موضوعات = %D9%85%D8%B9%D8%B1%D9%81%D8%AA %D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%DB%8C
تعداد مقالات: 41
«یقین اخلاقی»؛ یک مفهوم، چند دیدگاه (ارزیابی دو رویکرد نسبی و مطلق در باب «یقین اخلاقی» با تکیه بر در باب یقین ویتگنشتاین)
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 13-29
چکیده
یکی از مفاهیم اخلاقیِ مهمی که در سالهای گذشته ذهن بسیاری از فیلسوفان را به خود مشغول داشته، مفهوم «یقین اخلاقی» است. این معنی که آیا گزارههای اخلاقیای وجود دارند که آن چنان یقینی به بارآورند ... بیشترفلسفه وجودی عنصر خنده در تئاتر مولیر (مورد مطالعه، نمایشنامۀ خسیس)
دوره 18، شماره 46 ، اردیبهشت 1403، ، صفحه 345-362
چکیده
مضمون فلسفی خنده در هنرهای نمایشی، بخصوص در تئاتر کلاسیک فرانسوی زبان سده هفده میلادی، بیش از پیش به ژانر کُمیک گره خورده است. در این نوع ادبی ملایم، ولی طنزآمیز، که با انتقاد به قصد اصلاح عیوب رفتاری ... بیشترThe Deficits of Scientific Scepticism: Revisiting the Higher Values of Contextualistic Pluralism in Justification of Truth and Knowledge Claims
دوره 17، شماره 45 ، دی 1402، ، صفحه 116-127
چکیده
Scientific scepticism, fundamentally, questions the veracity and epistemic value of claims not supported by scientific evidence. Motivated by the assumption that only the empirical investigation of reality leads to the truth, the scientific sceptics often maintain that only scientific method is best suited for this purpose. Claims found to be wanting in scientific ... بیشترA Review of the Theory of "The Spirit of Meaning" with Emphasis on Al-Ghazali's Point of View
دوره 17، شماره 45 ، دی 1402، ، صفحه 147-158
چکیده
Considering the fact that the words in the intra-religious attitude are considered in two ways, the first is towards jurisprudential words and the second is a rational and conceptual view focusing on their meanings. we have tried to deal with one of the most important issues of intra-religious attitude with a rational approach by descriptive and analytical method, ... بیشترAn Evaluation of Kant’s Transcendental Idealism Using the Inversion Theory of Truth
دوره 17، شماره 45 ، دی 1402، ، صفحه 159-174
چکیده
This paper examines the work of Immanuel Kant in the light of a new theory on the nature of truth, knowledge and falsehood (the Inversion Theory of Truth). Kant’s idea that knowledge could be absolutely certain, and that its truth must correspond with reality, is discredited by a dissection of the Correspondence Theory of Truth. This examination of the ... بیشترAnalytical Study of the Role of the Industry of Religion of Ibn Khaldun, Discipline and Technology of the Self of Foucault in Power Domination
دوره 17، شماره 45 ، دی 1402، ، صفحه 175-190
چکیده
In some point of view, neither Michel Foucault nor Ibn Khaldun are considered philosophers in the conventional classifications, but both are very important in intellectual and, of course, in philosophical contexts, especially for those who are interested in the deep study of human life from the perspective of political thought.The main concern of two thinkers, ... بیشترMemory as a Mass-Based Graph: Towards a Conceptual Framework for the Simulation Model of Human Memory in Al
دوره 17، شماره 45 ، دی 1402، ، صفحه 203-214
چکیده
There are two approaches for simulating memory as well as learning in artificial intelligence; the functionalistic approach and the cognitive approach. The necessary condition to put the second approach into account is to provide a model of brain activity that contains a quite good congruence with observational facts such as mistakes and forgotten experiences. ... بیشترتوجیهِ تیغِ اُکام در چارچوبِ نظریۀ ساختارهای دیالکتیکیِ بِتس
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 63-88
چکیده
مطابق با تیغ اُکام، مفروضات نباید بیش از ضرورت افزوده شوند. اگرچه این تجویز اصلی همهپذیر را پیش مینهد، توجیه آن بحث برانگیز است. به سخن دقیقتر، چه دلیلی داریم که تیغ اُکام راهنمای صدق باشد؟ ... بیشترتأملی بر مدعای رورتی در خصوص دین: دین به مثابه توقفکننده گفتگو
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 330-353
چکیده
رورتی مدعی است متافیزیکدانان و عالمان دین با تفکیک حوزه عمومی(سیاست) از حوزه خصوصی(دین) همرأی و متفقالقولاند. درحالیکه متافیزیکدانان درصدند این هدف را با کشف ذات عمومی و خصوصی دریابند، ... بیشترتوجیه پذیری تجربه حسی و تجربه دینی در نظام فکری آلستون؛ مناقشات و پاسخ ها
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 695-716
چکیده
آلستون با تمایز دو دیدگاه توجیهی تجربه حسی؛ یعنی دیدگاه توجیهی مستقیم و غیر مستقیم بر این باور است که تجربه حسی متعلقات خودش را به صورت مستقیم توجیه میکند؛ یعنی در تجربه حسی ما مستقیما با عین خارجی در ... بیشتردرونماندگاری فرّار است! نقدی بر خوانش نظریة زبان یلمزلف بهمثابه «نقد عقل محض زبانی»
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 66-88
چکیده
مقالة حاضر نقدی است بر خوانش صفایی (۱۴۰۰) از گلوسمشناسی یلمزلف بهمثابه «نقد عقل محض زبانی». صفایی در خوانش انتقادی خود از کتاب تمهیدات، با ارجاع به انگارة شناختی کانت و چند رویکرد دیگر، نظریة ... بیشتراثرپذیری کیرکگور از کانت در معرفتشناسی
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 132-152
چکیده
میان کانت و کیرکگور در حوزههای گوناگون شناخت، اخلاق، ایمان و هنر میتوان مطالعهای مقایسهای انجام داد. در این مقاله به مقایسهی آرای این دو فیلسوف در مبحث معرفتشناسی میپردازیم. بنیاد اساسی ... بیشترنگاهی به رویکردهای اخیر در معرفتشناسیِ فضیلتِ اعتمادگرا
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 211-234
چکیده
در این مقاله ابتدا منطقِ حاکم بر برخی از مهمترین تحولات در شاخۀ اعتمادگرا از معرفتشناسیِ فضیلت به تصویر درمیآید. برای تحققِ این هدف در بخش 2 تحلیلِ سهگانۀ سوزا از معرفت به مثابۀ دستآوردی معرفتی ... بیشترتناقض ذاتیِ نظریه معرفت کانت: بررسی نظریه معرفت کانت بر اساس ملاک کانت در تشکیل معرفت
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 299-319
چکیده
کانت در نظریه معرفتش، روشی انحصاری برای حصول«علم» ارائه میکند: «علم = اطلاق مقولات بر داده های شهود حسی». محصول اطلاق مقولات بر داده های شهود حسی، قضایای تألیفی پیشینی است؛ قضایایی ... بیشترتبیین معرفتشناختی تجربه در اندیشه دکارت
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 634-649
چکیده
چنین مینماید که با توجه به مبانی فکری دکارت، بهسادگی نمیتوان دربارة امکان تجربه در فلسفة او سخن گفت چراکه او در شاهکار فلسفیاش، تأملات در فلسفة اولی، از همان آغاز با طرح شک افراطی بساط عالم حس را ... بیشتربررسی مفهوم ذهن و جایگاه عقل نزد هیوم در باور به علّیت با رویکرد طبیعتگرایانه
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 695-714
چکیده
معمولا در بیان دیدگاه هیوم از علّیت بر ابعاد سلبی و نتایج شکاکانه آن متمرکز میشوند. در حالی که طبق تفسیر طبیعتگرایانه، دغدغه هیوم تبیین ماهیت انسان و تعیین محدوده فهم بشر است. هدف او این نیست که رابطه ... بیشترAn Analysis of the User's Interpretation of the Product; Comparative Study of Experience Design and Reception Hermeneutic
دوره 16، شماره 41 ، دی 1401، ، صفحه 310-323
چکیده
The product resulting from the design process can be depicted as a text carrying the meaning whose readers are its users. Among the prominent theories dealing with the category of the meaning in the text, the reception hermeneutic in epistemology, and the experience approach in design, have been discussed in this research. This study aimed to find out whether ... بیشترCritical Study of the Epistemological Foundation of Constitutionalism in Face of Modernism
دوره 16، شماره 41 ، دی 1401، ، صفحه 479-489
چکیده
The encounter of Iranians with the modernism of the West happened for the first time during the constitutional period and through familiarization with the events and political technologies that happened in Russia, Japan, and Turkey. According to what Gadamer says, according to their political, social, economic, mental, and cultural structures, Iranians have received ... بیشتربررسی رویکرد تربیت ذهن بر مبنای دیدگاه حکمت متعالیه با تاکید بر تقویت قوه خیال درآموزش کودکان
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 33-51
چکیده
نقش تربیت ذهن و تاثیر آن بر رشد عقلانی کودکان موضوعی است که اخیرا مورد توجه جدی صاحبنظران عرصه تعلیم و تربیت قرار گرفته است. سابقه طرح این مساله را میتوان در آثار قدما بویژه صدرالمتالهین جستجو کرد. ... بیشترمفهومشناسی تطبیقی مساله اراده آزاد و اختیار در تعلیم و تربیت بر اساس الگوی «انسان مشکک»
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 149-167
چکیده
بحث پیرامون مساله اراده و نقش آن در حیات بشر، قدمتی طولانی دارد. در حوزه تمدنی اسلام، ریشههای این بحث به نیمه اول قرن اولیه و تقابل اشاعره و معتزله باز میگردد. این مقاله که با روش کیفی و رویکرد توصیفی ... بیشترآیا ویتگنشتاین متاخر به ورطۀ نسبیگرایی درمیغلتد؟ یک ارزیابی از منظر عقلانیت نقاد
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 208-224
چکیده
ویتگنشتاین متاخر هر نوع شناختی را در قالب بازیهای زبانی معرفی میکند که بر شکلهای زندگی مبتنیاند. از جمله لوازم دیدگاه او در دوره متاخر تاملات فلسفیاش، یکی نیز این است که بازیهای زبانی خاص به ... بیشتربررسی مقایسه ای مفهوم حقیقت محمدیه از منظر ملاصدرا و آدام کدمون از نگاه موسی دلئون
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 292-305
چکیده
هدف از این مقاله بررسی همانندیها و تفاوتهای حقیقت محمدیه و آدام کادمون، از منظر ملاصدرای مسلمان و دلئون کلیمی است، روش پژوهش مطالعه تطبیقی با رویکردی تحلیلی-توصیفی بر اساس روش مطالعات کتابخانهای ... بیشترتحلیل گفتمان، علوم انسانی بومی، یا علوم انسانی جهان
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 445-463
چکیده
دو گفتمان کلان درباره علوم انسانی وجود دارد: اول، گفتمان جهانی علوم انسانی که ریشه در مباحث رابطه علوم انسانی و علوم طبیعی دارد و نسخه واحدی برای علم و از جمله علوم انسانی قایل است. دوم، گفتمان علوم انسانی ... بیشترحقیقت و خطاناپذیری در «منطقِ هویتِ مطلقاً متناقضِ» نیشیدا و «منطقِ صوری - شهودیِ» ملاصدرا
دوره 16، شماره 40 ، آبان 1401، ، صفحه 581-596
چکیده
غایت نهایی فلسفهورزی، دستکم در فلسفۀ کلاسیک، دریافت حقیقت خطاناپذیر است. فیلسوفان با دیدگاهها و مبانی فکری مختلف میکوشند ساختاری برای دریافت حقیقت بنا نهند. نیشیدا فیلسوف ژاپنی مکتب ذن، کسب حقیقت ... بیشترتدارک رویکردی نو به فلسفه تعلیم و تربیت: اقتضاء تحولات فناورانه عصر حاضر
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 27-39