دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
دوره و شماره: مقالات آماده انتشار
تعداد مقالات: 47
لطفا با کارشناس مجله تماس بگیرید
استدلال استقرائی تأییدی سوئینبرن به مثابه بهترین تبیین خداباوری
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 آبان 1400
چکیده
آیا تبیینهای خداناباورانه میتوانند جهان و انسان را تبیین کنند؟ آیا استدلالهای قیاسی خداباورانه میتوانند تبیین معقولی از جهان ارائه نمایند؟ بسیاری از فیلسوفان دین معاصر براین باورند که استدلالهای ... بیشترمناقشه فوکو با هایدگر و دریدا در فهم و تفسیر فلسفه افلاطون
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 آبان 1400
چکیده
این نوشتار با تمرکز بر تفسیر هایدگر از دکترین حقیقت افلاطون و تفسیر دریدا از فارماکون افلاطون، خط تفسیریای را برجسته میکند که در آن افلاطون آغاز فهمی فلسفی است که وجه غیب و پوشیدگی هستی و حقیقت را ... بیشترنظام اخلاقی سقراط-افلاطون و نقد اخلاق سوفیستی در یونان دورۀ کلاسیک
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 04 دی 1400
چکیده
یونانیان بهدنبال کسب تمامی فضائل فردی و جمعی و در نهایت نیل به نیکبختی بودند. در تعالیم سنتی ایشان تنها فضیلتی که حاصل از توجه خدایان و برای خانواده و شهر بود، ارزشمند شمرده میشد. اما ایشان بهتدریج ... بیشتربراهین اتحاد عاقل و معقول در فلسفهی افلاطون
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1400
چکیده
اتحاد عاقل و معقول آموزهای است که بیان صورت نهایی فلسفی خود را در فلسفهی ملاصدرا بازیافته است. اما این اصل به بیان خودِ ملاصدرا و به شهادت متون فلسفی، ریشه در سنت فلسفی یونان باستان دارد. به عنوان نمونه ... بیشترافلاطون در آستانۀ دورانِ مدرن: پدرانِ افلاطونپژوهیِ مدرن از فیچینوُ تا ماربورگیها
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 اسفند 1400
چکیده
گرچه افلاطون همواره در تاریخِ فلسفه محترم بوده، روندِ کلّیِ فلسفه تا ابتدای دورانِ مدرن ارسطویی است. حتی نوافلاطونیان نیز، به استثنای فلوطین، کمابیش به شیوهی ارسطویی مینوشتند و نوشتههای او را بیش ... بیشترنقد و بررسی روش نگرش فرمالیستی به هنر
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 فروردین 1401
چکیده
هنگامی که ایمانوئل کانت در دقیقه سوم نقد قوه حکم از امر زیبا به مثابه امری که صورت و فرم آن از غایتمندی بدون غایت برخوردار باشد بحث نمود، راه برای طرح نظریات متعددی در قلمرو هنر گشوده شد. یکی از این نظریات ... بیشترمطالعه قیاس ارسطویی با نگاهی به رویکردهای استلزامی و استنتاجی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 27 فروردین 1401
چکیده
منطق ارسطو، قدیمیترین ساختار نظاممند استدلالی، همواره در کانون توجه بوده است. پیرامون قیاس و رابطه فیمابین مقدمات و نتیجه بیش از سایر موضوعات در طول قرنها بحث و جدل شکل گرفته است. در قرن بیستم پس ... بیشترفروکاهشگرایی یا نوخاستهگرایی؟
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 31 فروردین 1401
چکیده
هدف علم، تبیین واقعیت و جهان است و هدف فلسفه نیز هستیشناسی. دیدگاههای فلسفی بر نظریات علمی و نظریات علمی بر نحوه جهانبینی و هستیشناسی تأثیر مستقیم داشته است. از طرفی جریان نوخاستهی نوخاستهگرایی ... بیشترگذار از رویکرد کارکردگرا در فلسفه ذهن به رویکرد بدنمند
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 31 فروردین 1401
چکیده
رویکرد کارکردگرا رویکردی معیار در دهههای اخیر در فلسفهی ذهن و علومشناختی است، که با الهام از علوم کامپیوتر و در مقابل انتقادهای وارد بر نظریات پیشین شکل گرفت. طبق آن مغز سیستم پردازشگری است که ... بیشتردرونماندگاری فرّار است! نقدی بر خوانش نظریة زبان یلمزلف بهمثابه نقد عقل محض زبانی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 اردیبهشت 1401
چکیده
مقالة حاضر نقدی است بر خوانش صفایی (۱۴۰۰) از گلوسمشناسی یلمزلف بهمثابه «نقد عقل محض زبانی». صفایی در خوانش انتقادی خود از کتاب «تمهیدات»، با ارجاع به انگارة شناختی کانت و چند رویکرد دیگر، ... بیشتررویکرد نظریه-برهانی به مفهوم پیامد منطقی، و نقد تارسکی به آن
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 خرداد 1401
چکیده
بنابر تعریف نظریه-برهانی از مفهوم پیامد منطقی، جملۀ X پیامد منطقی مجموعه مقدّمات Γ محسوب میشود اگر از Γ برهانی برای X وجود داشته باشد. تارسکی استدلال میکند که با افزایش هر تعداد قاعده به نظامهای ... بیشترنسبت سیاست و اخلاق: گفتگویی مفروض بین هانا آرنت و ایمانوئل لویناس
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 خرداد 1401
چکیده
این مقاله تلاش کرده است تا از طریق برقراری گفتگویی مفروض بین هانا آرنت و امانوئل لویناس نشان دهد که سیاست را باید نیازمند بازاندیشی ریشهای و جدی دانست. این بازاندیشی ولی هم باید از طریق گشودن ساخت ... بیشتربررسی و تحلیل پدیدارشناسی دین شانتپیه و ارزیابی نقادان آن
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 خرداد 1401
چکیده
عموم دین پژوهان گاهی شانتپیه دلاسوسایه را بنیانگذار پدیدارشناسی دین می دانند. این پژوهش نخست به تبیین دیدگاه شانتپیه درباره پدیدارشناسی دین می پردازد و ضمن تحلیل پدیدارشناسی دین شانتپیه که در میانۀ ... بیشترتحلیلِ روایتِ تاریخی_هگلیِ دانتو از استحالۀ شیء روزمره به اثر هنری
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 خرداد 1401
چکیده
آرتور دانتو ضمن ردِّ دیدگاههای پیشین و مخالفتِ صریح با ذاتگراییِ مفهومِ هنر، با نگاهِ کاملاً متفاوتی، درصددِ تبیینِ رویکردی جدید در مواجهه با آثار هنریِ چالشبرانگیزِ معاصر است. او با رویگردانی ... بیشتردرهم تنیدگی فلسفه سیاسی دولت و مبانی فکری اقتصاد لیبرال در آراء آدام اسمیت
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 خرداد 1401
چکیده
بحثهایی که امروزه تحت عنوان نظریههای اقتصاد کلاسیک و نظام لیبرال میراثدار آن مطرح میگردد، بیشتر بر نقش انقلاب صنعتی در شکلگیری این نظام تاکید دارد، حال آنکه به نظر میرسد؛ برای فهم صحیح اندیشهها ... بیشترشهر انسانمحور در فلسفه مدرن
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 25 خرداد 1401
چکیده
در نظر متخصصان شهری، انسان برای شهر همواره محور بوده و است اما با کدام نگاه؟ با ظهور آنچه که "انقلاب فلسفی" خوانده شده است، روشن است که بدون رویهها و مسائل اندیشهای لازم، هر علمی صرفاً تداوم ... بیشتراینباوری و ذاتباوری؛ اینهمانی یا تمایز
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 تیر 1401
چکیده
چکیده: ذاتباوری و اینباوری نظریهیهایی برای تبیین مسئله فردیت در اشیاء هستند. برخی فیلسوفان این دو مکتب فلسفی را یکی در نظر میگیرند و برخی دیگر با این ایده مخالف هستند. در این میان به نظر میرسد ... بیشتراثرپذیری کیرکگور از کانت در معرفتشناسی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 تیر 1401
چکیده
میان کانت و کیرکگور در حوزههای گوناگون شناخت، اخلاق، ایمان و هنر میتوان مطالعهای مقایسهای انجام داد. در این مقاله به مقایسهی آرای این دو فیلسوف در مبحث معرفتشناسی میپردازیم. بنیاد اساسی ... بیشترنظریهی فرهنگ ارنست بلوخ و ریچارد داوکینز براساس مؤلفههای برسازندهی «انگارهوارهها» و «ممها»
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 تیر 1401
چکیده
نظریهی فرهنگ در نظام فکری بلوخ و داوکینز برمبنای دو انگارهی «مادهباوری» و «تکاملنگری پویا» و با رویکرد «واگشتگرایی» انجام میشود؛ این تشابه مفهومی و رویکردی سبب میشود که بررسی ... بیشتروهم انگاری و مسئله ی ذهن.
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 29 تیر 1401
چکیده
نظریات فلسفه ذهن در نسبت پاسخ به مسئلهی ذهن، به وهمانگاری و غیروهمانگاری تقسیم میشوند؛ وهمانگاری در مورد مسئلهی ذهن قائل به وهمی بودن هر آن چیزی است که نفس خوانده میشود، و به لحاظ مسئلهی ... بیشترمفهوم گرایی الهی، راه حلی برای چالش افلاطون گرایی و نقد کریگ بر آن
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 02 مرداد 1401
چکیده
مفهومگرایی راهحلی برای حل مشکلی است که افلاطونگرایی برای خداباوری ایجاد میکند. این دیدگاه توسط آلوین پلانتینگا، و گِرِگ ولتی، دو فیلسوف معاصر آمریکائی، ارائه شده است. قائلان به این دیدگاه معتقد ... بیشترتناقض ذاتیِ نظریه معرفت کانت (بررسی نظریه معرفت کانت بر اساس ملاک کانت در تشکیل معرفت)
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 شهریور 1401
چکیده
کانت در نظریه معرفتش، روشی انحصاری برای حصول "علم" ارائه میکند: «علم = اطلاق مقولات بر داده های شهود حسی». محصول اطلاق مقولات بر داده های شهود حسی، قضایای تألیفی پیشینی است؛ قضایایی ... بیشترحواس چشایی و بویایی از دیدگاه حکمت متعالیه و علوم اعصاب
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 شهریور 1401
چکیده
حس چشایی و بویایی از حواسی است که مورد توجه فیلسوفان اسلامی مانند ملاصدرا و دانشمندان علوم اعصاب بوده است. در فلسفه و علوم اعصاب چشایی و بویایی وسیلهای برای درک بوها و مزهها است. در مورد چگونگی درک ... بیشترنگاهی به رویکردهای اخیر در معرفتشناسیِ فضیلتِ اعتمادگرا
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 شهریور 1401
چکیده
در این مقاله ابتدا منطقِ حاکم بر برخی از مهمترین تحولات در شاخۀ اعتمادگرا از معرفتشناسیِ فضیلت به تصویر درمیآید. برای تحققِ این هدف در بخش 2 تحلیلِ سهگانۀ سوزا از معرفت به مثابۀ دستآوردی معرفتی ... بیشترتخیل تولیدی در نقاشی از نگاه ریکور
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 شهریور 1401
چکیده
مطالعۀ تخیل همواره در حوزۀ هنر و زیباییشناسی دارای اهمیت خاصی بوده و این امر در نظام فلسفی ریکور نقشی محوری ایفا میکند که مطالعۀ مجزای این بخش از فلسفۀ او کمتر مورد توجه قرار گرفته است. ریکور با ارائۀ ... بیشتربررسی عالم خیال منفصل ازمنظر پدیدارشناسی هنری کربن در داستان نوجوان (بر اساس داستان «سورنا و جلیقة آتش» از مسلم ناصری)
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 شهریور 1401
چکیده
هنری کربن فیلسوف فرانسوی است که پدیدارشناسی هوسرل را با فلسفه اسلامی و به خصوص حکمت شیخ اشراق و ملاصدرا پیوند زد. عالم خیال منفصلی که از این پیوند حاصل شد، دنیای برزخی است که حوادث و رویدادها در آن بین ... بیشترپاسخی نوتومیستی به مسئله شرور حیوانی: مرور و ارزیابی دیدگاه کایل کلتز
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 08 شهریور 1401
چکیده
رنج حیوانی و مسئله شر به عنوان چالشی برای خداباوری اخیرا، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. کلتز در صدد پاسخگویی به این مسئله، با نگرشی نوتومیستی است و این مقاله بررسی و ارزیابی دفاعیه کلتز را به عهده دارد ... بیشتربررسی مفهوم ذهن و جایگاه عقل نزد هیوم در باور به علیت با رویکرد طبیعتگرایانه
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 شهریور 1401
چکیده
معمولا در بیان دیدگاه هیوم از علیت بر ابعاد سلبی و نتایج شکاکانه آن متمرکز میشوند. در حالی که طبق تفسیر طبیعتگرایانه، دغدغه هیوم تبیین ماهیت انسان و تعیین محدوده فهم بشر است. هدف او این نیست که رابطه ... بیشتربررسی و تبیین "نیچهی هایدگر" از دیدگاه جیانی واتیمو
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 15 شهریور 1401
چکیده
از آنجا که تفسیر واتیمو از نیچه مستلزم بررسی دیدگاه هایدگر و دیلتای، به عنوان نقاط اصلی مورد نظر وی، است. از اینرو، در این مقاله در نظر داریم نخست، اشارهای به تفسیر هایدگر از نیچه، بهعنوان آخرین فیلسوف ... بیشتربررسیِ تمایزاتِ معناداریِ زندگی و خوشبختی از دیدگاه تدئوس متز
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 24 مهر 1401
چکیده
تدئوس متز کوشیده است تا نشان دهد که معنای زندگی مانند اخلاق و خوشبختی، یکی از مقولات هنجاری زندگی می باشد و بر تمایز معنای زندگی و خوشبختی تاکید دارد. بنا برتعریفِ متز، خوشبختی متشکل از تجربیات مثبت است ... بیشترتحلیل و بررسی خلاقیت به مثابه اصل غایی در فلسفۀ وایتهد
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 آذر 1401
چکیده
چکیده آلفرد نورث وایتهد بر این باور است که در هر نظام فلسفی یک امر غایی وجود دارد که اساس آن به شمار میآید. در فلسفۀ ارگانیسم او، که اصالت را به صیرورت و پویش میدهد، این امر غایی عبارتست از خلاقیت. اما ... بیشترمقایسه ی تطبیقی زمینه های فلسفی دو داستان حی بن یقظان و رابینسون کروزو
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 05 آذر 1401
چکیده
هدف این پژوهش مقایسه زمینه های فلسفی موجود در داستان حی بن یقظان و داستان رابینسون کروزو بود. روش پژوهش بصورت توصیفی – تحلیلی با بهره گیری از شیوه تحلیل محتوا همراه با رویکرد استقرایی بوده است. در بررسی ... بیشترجزئی و کلی در آثار ارسطو
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 آذر 1401
چکیده
دو اصطلاح καθόλου و καθ’ ἕκαστον نخستین بار در آثار ارسطو به معنای کلی و جزئی مطرح شده است. افلاطون غالباً اصطلاح ὅλον را به کار میبرد که به معنای ... بیشترراههای وصول به حق تعالی در اندیشه ملاصدرا
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 16 آذر 1401
چکیده
در اندیشه ملاصدرا و حکمت متعالیه برای وصول به حقتعالی که هدف نهایی انسان در سیر استکمالی نفس است، راههایی معرفی شدهاند. این راهها عبارتاند از راه عمل و مجاهده، راه علم و معرفت و راه فیض و موهبت ... بیشترمفهوم تجربه نزد هگل و وایتهد: شناخت و فراشناخت
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 آذر 1401
چکیده
بحث از تجربه نزد هگل و وایتهد با یک مبنای اساسی و شبیه بههم، مطرح اما در دو مسیر کاملاً متفاوت بسط مییابد. مبنای این دو فیلسوف در مورد تجربه گره زدن بحث از آن به چیستی هستی است؛ هر چند این موضوع نیز بهرغم ... بیشتربررسی تحلیلی ایده بیلدونگ هردر و استنتاج مؤلفههای مفهومی تربیت بر پایهی آن
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 آذر 1401
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی تحلیلی مفهوم بیلدونگ مورد نظر هردر میباشد که با مبنا قراردادن آن بتوان برای نظام تعلیم و تربیت مؤلفههای مفهومی نوینی ارائه داد. هردر با عنایت به تاریخ و فرهنگ غایتی را برای ... بیشترخوانش فارابی از اوسیای ارسطو
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 آذر 1401
چکیده
فارابی در ده اثر خود از جوهر و مشتقات آن به صورت پراکنده سخن گفته است. در میان این آثار، پیدر-پی به نقلقولهایی از ارسطو و تفسیر فارابی از آن نقلقولها برخورد میکنیم. وی جوهر معنی دادن اوسیای ارسطو ... بیشترتقریری تازه از نقد داماسکیوس بر مبدءِ متعالیِ نوافلاطونی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 22 آذر 1401
چکیده
مهمترین مشخصهی تفکر نوافلاطونی در نظر گرفتن مبدئی فوق عقل و ورای وجودست. مبدئی که مطلقاً ناگفتنی است و هیچ عنوانی شایستهی آن نیست و تنها به طریق سلب میتوان راجع به آن سخن گفت. اما چنین مبدء متعالیای، ... بیشترزمان هایدگری در نمایشنامۀ در انتظار گودو
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 01 آبان 1401
چکیده
مسئلۀ زمان همواره در طول تاریخ یکی از بزرگترین سؤالات فیلسوفان و دانشمندان حوزۀ فیزیک بوده است. بدون شک هر تفکر فلسفی به اشکال مختلف درآثار ادبی و هنری نمود پیدا میکنند و در این میان نویسندگان و هنرمندانی ... بیشتررتوریک و نسبت آن با سیاست در اندیشه ارسطو
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 07 دی 1401
چکیده
رتوریک که در ادبیات فلسفی ما به خطابه برگردانده شده است، بهعنوان یکی از صناعات خمس که اقناعی اما غیریقینی است شناخته میشود و فلسفهورزان آن را بهعنوان صناعتی غیرفلسفی و غیرمعتبر کنار نهادهاند. ... بیشتربررسی جایگاه و شرایط گفتگوی بین ادیان
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 دی 1401
چکیده
فرض کنید دینِ متعالی به عنوان حقیقتی شامل کل زندگی هر انسان تقریر شود، در این صورت، شایسته است که ما فراتر از یک الهیات تطبیقی وابسته به گفتگو، جهت اعتبار بخشی به وجود خود، در عین امید داشتن در جهت پرداختن ... بیشترنقد دکارت بر افلاطونگرایی در مسألهی نفس و بدن
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 دی 1401
چکیده
در این مقاله رویارویی انتقادی دکارت را با اتهام افلاطونگرایی در معضل نفس و بدن بررسی میکنیم. دکارت همیشه در معرض این اتهام بود که نفس و بدن را چنان از هم جدا می کند که دیگر قابل بههمپیوستن نیستند ... بیشترواکاوی انتقادی دیدگاه توماس نیگل در باب پوچی زندگی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 23 دی 1401
چکیده
یکی از مهمترین چالشها در بحث معنای زندگی، مسئله پوچی است. آیا زندگی بشر دارای بنیانی ارزشمند و هدفمند است یا چنین ویژگیای در زندگی دست نیافتنی است؟ توماس نیگل یکی از متفکرانی است که با پاسخ منفی به ... بیشترمعماری و فصاحت(بازخوانی کتاب"دگرگونی آرمان ها در معماری مدرن- قیاس زبانشناسی"اثر پیترکالینز بر اساس ساختارگشایی دریدا)
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 03 بهمن 1401
چکیده
کتاب "دگرگونی آرمان ها در معماری مدرن1750-1950" اثر پیتر کالینز را می توان به عنوان یکی از رفرنس های مهم تاریخ تئوری معماری نام برد که درآن کالینز تلاش می کند با بهره گیری از تفاوت آرای تاریخ کلاسیک و ... بیشترتوجیه پذیری تجربه حسی و تجربه دینی در نظام فکری آلستون؛ مناقشات و پاسخ ها
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 17 بهمن 1401
چکیده
آلستون با تمایز دو دیدگاه توجیهی تجربه حسی؛ یعنی دیدگاه توجیهی مستقیم و غیر مستقیم بر این باور است که تجربه حسی متعلقات خودش را به صورت مستقیم توجیه می کند؛ یعنی در تجربه حسی ما مستقیما با عین خارجی در ... بیشترحکمت زمین: جهانِ معنای نقاشیهای مکتب شیراز-بهبهان از منظر فلسفۀ پدیدارشناسانه- هرمنوتیکی هانری کربن با رجوع به متون مزداییِ ایران باستان
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 اسفند 1401
چکیده
پژوهشِ حاضر کوشیده به یاریِ دستگاه پدیدارشناسانه-هرمنوتیکی هانری کربن به جهانِ معنایِ پنج نمونه از نقاشیهای تمثیلی گلچین اشعار به تاریخ 801ه.ق متعلق به مکتب شیراز-بهبهان راهیابد. سه پرسش اصلی این پژوهش ... بیشترعشق ورزی در شهر مطلوب؛ تطبیق اندیشه افلاطون در «ضیافت» و سهروردی در «فی حقیقه العشق»
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 21 اسفند 1401