دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = Kant
تعداد مقالات: 27
تحلیلی بر ملاک ارزش اخلاقی از منظر کانت با تکیه بر آرای هِنسون و هِرمن
دوره 17، شماره 44 ، آذر 1402، ، صفحه 766-786
چکیده
در باور کانت یک عمل تنها زمانی ارزش اخلاقی دارد که صرفاً به انگیزۀ انجام وظیفه و بدون دخالت هیچگونه تمایل و منفعت شخصی انجام شود. وی با بیان مثالهایی در کتاب بنیاد، نشان میدهد که وجود تمایلات همسو ... بیشتردرونماندگاری فرّار است! نقدی بر خوانش نظریة زبان یلمزلف بهمثابه «نقد عقل محض زبانی»
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 66-88
چکیده
مقالة حاضر نقدی است بر خوانش صفایی (۱۴۰۰) از گلوسمشناسی یلمزلف بهمثابه «نقد عقل محض زبانی». صفایی در خوانش انتقادی خود از کتاب تمهیدات، با ارجاع به انگارة شناختی کانت و چند رویکرد دیگر، نظریة ... بیشتراثرپذیری کیرکگور از کانت در معرفتشناسی
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 132-152
چکیده
میان کانت و کیرکگور در حوزههای گوناگون شناخت، اخلاق، ایمان و هنر میتوان مطالعهای مقایسهای انجام داد. در این مقاله به مقایسهی آرای این دو فیلسوف در مبحث معرفتشناسی میپردازیم. بنیاد اساسی ... بیشترتناقض ذاتیِ نظریه معرفت کانت: بررسی نظریه معرفت کانت بر اساس ملاک کانت در تشکیل معرفت
دوره 17، شماره 43 ، مرداد 1402، ، صفحه 299-319
چکیده
کانت در نظریه معرفتش، روشی انحصاری برای حصول«علم» ارائه میکند: «علم = اطلاق مقولات بر داده های شهود حسی». محصول اطلاق مقولات بر داده های شهود حسی، قضایای تألیفی پیشینی است؛ قضایایی ... بیشترجایگاه تخیل در تربیت اخلاقی از منظر کانت
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 1-26
چکیده
مسئله پژوهش پیشرو شکاف میان نظر و عمل در اخلاق و عدم وضوح جایگاه تخیل در تربیت اخلاقی است. هدف کلی این پژوهش مشخص کردن جایگاه تخیل در تربیت اخلاقی کانت است. کانت از سه تخیل (تولیدی، بازتولیدی و خلاق) در ... بیشتربررسی مقایسهای و انتقادی مفهوم آزادی در اندیشه کانت و هایدگر
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 643-657
چکیده
آزادی به یک معنا از مهمترین مفاهیم تاریخ فلسفه به شمار میرود که نقش بنیادین در اندیشه فلاسفه دارد؛ اما مانند بسیاری از مفاهیم دیگر، برای بقا در شرایط جدید نیازمند بازتوصیف است. بر این اساس مقاله حاضر ... بیشترکرونا و پاسخ به رنج دیگری در پرتو تکلیف گرایی کانت و مسئولیتپذیری نزد لویناس
دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 263-286
چکیده
ویروس کرونا جوامع بشری را با آسیبهای جسمی- روانی مواجه ساخته است. موضع اخلاقی اشخاص در مواجهه با رنجهای مردم متفاوت است. کانت و لویناس پاسخ به ندای رنجدیدگان را فرصتی مغتنم برای فعل اخلاقی میدانند، ... بیشترزیباشناسی گردشگری بر اساس نگرش کانت به طبیعت در نقد قوه حکم
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 546-579
چکیده
هدف مقاله مطالعه نگرش کانت به طبیعت در نقد سوم بر اساسِ مولفههای گرایش گردشگری طبیعی است. قصد این است با روش توصیفی-تحلیلی، به این پرسش پاسخ دهیم: چگونه و براساس چه مولفههایی میتوان از نقد سوم کانت ... بیشترروبسپیر- کانت: بررسی نسبت آزادی مطلق و ترور با فلسفه اخلاق کانت بر اساس پدیدارشناسی روح هگل
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 627-653
چکیده
هگل در کتاب پدیدارشناسی روح ساختار دیالکتیکی تاریخ آگاهی انسان اروپایی را به تصویر کشیده است. او در تمام گذارهای آگاهی به برآیندهای مختلف، ضرورت و نسبتی دیالکتیکی تشخیص داده است و آن را در تمامی ساحات ... بیشترآزادی مثبت و لیبرالیسم در فلسفه سیاسی کانت
دوره 15، شماره 35 ، شهریور 1400، ، صفحه 182-202
چکیده
موضوع این مقاله تحلیل مفهوم آزادی به عنوان یکی از مسائل بنیادین اندیشه سیاسی در فلسفه کانت است. با توجه به گونهشناسی آیزایا برلین در مورد برداشتهای مختلف منفی و مثبت از آزادی در تاریخ فلسفه، در این ... بیشتربرهان اخلاقی به روایت استفن لیمن
دوره 15، شماره 34 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 248-266
چکیده
استفن لیمن مدعی است؛ 1- در موقعیتهای واقعی شخص از قویترین دلایل برای انجام وظیفه اخلاقی برخوردار است. 2- اگر خدا و زندگی پس از مرگ نباشد، موقعیتهایی وجود خواهد داشت که اخلاقی بودن در آنها مستلزم ... بیشتررشد عقل و نظام حقوقی فراگیر در اندیشه کانت
دوره 15، شماره 34 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 284-299
چکیده
در نظام فلسفی کانت، روشنگری معطوف به آیندهای است که در آن آدمی میتواند به ذات خود یعنی به آزادی و حداکثر شکوفایی استعدادهای خود دست یابد؛ استعدادهایی که طبیعت یا همان مشیت الهی در اختیار وی نهاده است. ... بیشتربررسی تحقق صلح کانتی از رهگذر حاکمیت بین المللی قانون
دوره 14، شماره 33 ، بهمن 1399، ، صفحه 115-129
چکیده
رویکرد پیشینی و جهانشهریِ کانت در پیدایش نظریههای حکومت و صلح جهانی و نیز شکلگیری نهادهای جهانی با رویکردِ حاکمیت بینالمللی قانون مانند سازمان ملل، موثر واقع شده است. دیدگاه وی پیرامون صلح جهانی ... بیشترجایگاه زن در تفکر اسپینوزا و کانت
دوره 14، شماره 30 ، اردیبهشت 1399، ، صفحه 20-37
چکیده
اسپینوزا، فیلسوف هلندی قرن هفدهم و کانت، قهرمان عصر روشنگری، در آثار خود در باب زنان و تفاوتشان با مردان بحث کرده اند. اسپینوزا در فقرات محدودی به بحث زنان و اختلاف جنسیتی مابین انسانها اشاره کرده است ... بیشترمسأله صدق در نقد عقل محض کانت
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، ، صفحه 187-212
چکیده
نبود یک فصل یا مدخل مجزا در باب «صدق» در نقد عقل محض، وجود برخی عبارات و اظهارات مبهم، پیچیده و تفسیربردار درباب صدق در برخی بخشهای آن اثر و شکلگیری تفسیرهای افراطی ضد و نقیض راجع ... بیشترواکاوی و شرح نقش نماد در فلسفه و زیباشناسی کانت
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، ، صفحه 1-24
چکیده
مسئله این پژوهش پرسش از چیستی عملکرد و جایگاه نماد در مکانیسم شناخت کانتی است. در نمادگرایی کانتی نوع متفاوتی از تصور یا قاعده تأمل القا میشود که روی انواع مفاهیم اثر تازهای میگذارد. برای اثبات کردن ... بیشترتحلیل انتقادی مغالطه سوم از «مغالطات عقل محض» کانت
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، ، صفحه 103-121
چکیده
کانت در مغالطه سوم از مغالطات عقل محض بر آن است که نشان دهد شناخت اینهمانی و شخصیت نفس امکانپذیر نیست و استدلالی که مدعی اثبات اینهمانی و شخصیت نفس است، یک استدلال مغالطی است. اما سخنان و توضیحاتی که ... بیشترنقد و بررسی تفسیر اخلاقی از استنتاج زیباشناختی در اندیشه کانت
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، ، صفحه 213-232
چکیده
نیاز به استنتاج در نقد سوم ناشی از ادعای اعتبار کلی و ضروری حکمی است که ابژکتیو نیست، بلکه سوبژکتیو و شخصی است. کانت در بخش استنتاج نقد قوه حکم در صدد پاسخگویی به این مساله است که چگونه یک حکم شخصی میتواند ... بیشتربررسی مقایسهای مفهوم پدیدار نزد کانت و هیدگر، دلالتها و نتایج هریک
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، ، صفحه 233-246
چکیده
پدیدار نزد کانت امری است که صرفاً از طریق ادراک حسی حاصل شده است و به عبارتی صرفاً معتبر به اعتبار فاعل شناسا است و با وجود نفس الامری هیچ گونه سنخیتی ندارد، زیرا ما از آن رو که شهودی جز شهود حسی نداریم ... بیشترآلن بدیو و هستیشناسی تفریقی در کانت
دوره 12، شماره 25 ، بهمن 1397، ، صفحه 231-252
چکیده
کانت را بیهیچ تردید باید از تأثیرگذارترین چهرهها در تاریخ فلسفه غرب دانست؛ طرح انقلاب کپرنیکی و نیز ارتباط درهمتنیدۀ سوژه و ابژه، تحولی شگرف را پدید آورد. نقد عقل محض از بااهمیتترین آثار ... بیشترHow to Escape Irrelevance: Performance Philosophy, Public Philosophy and Borderless Philosophy
دوره 12، شماره 24 ، مهر 1397، ، صفحه 55-82
چکیده
Carlo Cellucci has rightly pointed out that contemporary professional academic philosophy has a serious problem of irrelevance. Performance philosophy and public philosophy are two recent attempts to solve that problem and radically transform professional academic philosophy into what I call real philosophy. Nevertheless, performance philosophy and public ... بیشترمفهوم "علاقه": کانت و آدورنو
دوره 12، شماره 22 ، خرداد 1397، ، صفحه 63-76
چکیده
کانت دقیقه اولِ تحلیل امر زیبا در جزء اول کتابش را به بررسی حکم ذوقی از وجهه نظر کیفیت اختصاص می دهد و می گوید انسان برای آنکه چیزی را زیبا بنامد باید حکم کند که آن شئ متعلق رضایت یا عدم رضایتِ ... بیشترکانت و مساله معنی داری یا بی معنایی متافیزیک
دوره 10، شماره 19 ، آبان 1395، ، صفحه 93-113
چکیده
اینکه آیا از نظر کانت متافیزیک، معنادار است یا نه، مسأله اصلی این نوشتار است. در اینجا برآنیم تا در راستای این مسأله کلی، نظر کانت را در ذیل دو سوال زیر مورد بررسی قرار دهیم:اساساً معناداری و بیمعنایی ... بیشترجایگاه " انسانشناسی" در نظام اخلاقی کانت
دوره 10، شماره 18 ، فروردین 1395، ، صفحه 219-241
چکیده
تأسیس یک نظام اخلاقی کارآمد، منوط به شناخت دقیق و همه جانبهی سرشت انسان، به عنوان موضوع اخلاق، است؛ اینکه ما چه تلقی از انسان و طبیعتش داریم، او را موجودی ذاتاً اخلاقی یا ذاتاً بد و شرور میدانیم، یا ... بیشترتحلیل خوانش هیدگر از نقد اوّل ایمانوئل کانت
دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 155-175