دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
کلیدواژهها = کانت
تعداد مقالات: 26
درونماندگاری فرّار است! نقدی بر خوانش نظریة زبان یلمزلف بهمثابه نقد عقل محض زبانی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 10 اردیبهشت 1401
چکیده
مقالة حاضر نقدی است بر خوانش صفایی (۱۴۰۰) از گلوسمشناسی یلمزلف بهمثابه «نقد عقل محض زبانی». صفایی در خوانش انتقادی خود از کتاب «تمهیدات»، با ارجاع به انگارة شناختی کانت و چند رویکرد دیگر، ... بیشتراثرپذیری کیرکگور از کانت در معرفتشناسی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 06 تیر 1401
چکیده
میان کانت و کیرکگور در حوزههای گوناگون شناخت، اخلاق، ایمان و هنر میتوان مطالعهای مقایسهای انجام داد. در این مقاله به مقایسهی آرای این دو فیلسوف در مبحث معرفتشناسی میپردازیم. بنیاد اساسی ... بیشترجایگاه تخیل در تربیت اخلاقی از منظر کانت
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 1-26
چکیده
مسئله پژوهش پیشرو شکاف میان نظر و عمل در اخلاق و عدم وضوح جایگاه تخیل در تربیت اخلاقی است. هدف کلی این پژوهش مشخص کردن جایگاه تخیل در تربیت اخلاقی کانت است. کانت از سه تخیل (تولیدی، بازتولیدی و خلاق) در ... بیشتربررسی مقایسهای و انتقادی مفهوم آزادی در اندیشه کانت و هایدگر
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، ، صفحه 643-657
چکیده
آزادی به یک معنا از مهمترین مفاهیم تاریخ فلسفه به شمار میرود که نقش بنیادین در اندیشه فلاسفه دارد؛ اما مانند بسیاری از مفاهیم دیگر، برای بقا در شرایط جدید نیازمند بازتوصیف است. بر این اساس مقاله حاضر ... بیشترکرونا و پاسخ به رنج دیگری در پرتو تکلیف گرایی کانت و مسئولیتپذیری نزد لویناس
دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 263-286
چکیده
ویروس کرونا جوامع بشری را با آسیبهای جسمی- روانی مواجه ساخته است. موضع اخلاقی اشخاص در مواجهه با رنجهای مردم متفاوت است. کانت و لویناس پاسخ به ندای رنجدیدگان را فرصتی مغتنم برای فعل اخلاقی میدانند، ... بیشترجایگاه نظر کانت در میان نظریههای ناظر بر روابط دین و اخلاق
دوره 16، شماره 38 ، اردیبهشت 1401، ، صفحه 562-582
چکیده
چنانکه میدانیم، کانت یکی از مهمترین نظریهها را درباره نسبت میان دین و اخلاق ارائه کرده است. توضیح و تحلیل موضع کانت در خصوص نسبت میان اخلاق و دین و تعیین جایگاه آن با معرفی مهمترین آراء مطرح در این ... بیشترزیباشناسی گردشگری بر اساس نگرش کانت به طبیعت در نقد قوه حکم
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 546-579
چکیده
هدف مقاله مطالعه نگرش کانت به طبیعت در نقد سوم بر اساسِ مولفههای گرایش گردشگری طبیعی است. قصد این است با روش توصیفی-تحلیلی، به این پرسش پاسخ دهیم: چگونه و براساس چه مولفههایی میتوان از نقد سوم کانت ... بیشترروبسپیر- کانت: بررسی نسبت آزادی مطلق و ترور با فلسفه اخلاق کانت بر اساس پدیدارشناسی روح هگل
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 627-653
چکیده
هگل در کتاب پدیدارشناسی روح ساختار دیالکتیکی تاریخ آگاهی انسان اروپایی را به تصویر کشیده است. او در تمام گذارهای آگاهی به برآیندهای مختلف، ضرورت و نسبتی دیالکتیکی تشخیص داده است و آن را در تمامی ساحات ... بیشترذهنی بودن زیبایی شناسی نزد کانت
دوره 15، شماره 37 ، دی 1400، ، صفحه 741-763
چکیده
کانت، زیباییشناسی را در حکم ذوق منحصر میکند. قوه حاکمه، داوری زشت و زیبا را در نسبت با خوشایندی از صورت عین خارجی صادر میکند. وی حکم زیباشناختی را نیز چون حکم شناختی، یک حکم پیشینی تلقی میکند و ... بیشترآزادی مثبت و لیبرالیسم در فلسفه سیاسی کانت
دوره 15، شماره 35 ، شهریور 1400، ، صفحه 182-202
چکیده
موضوع این مقاله تحلیل مفهوم آزادی به عنوان یکی از مسائل بنیادین اندیشه سیاسی در فلسفه کانت است. با توجه به گونهشناسی آیزایا برلین در مورد برداشتهای مختلف منفی و مثبت از آزادی در تاریخ فلسفه، در این ... بیشترفیشته و قوام یافتنِ اجتماعیِ سوژه
دوره 15، شماره 34 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 1-22
چکیده
در مرکز آنچه امروز «فلسفه قارهای» خوانده میشود، تزی است که میتوان آن را «تز اجتماعی بودن سوژه» نامید. مطابق این تز، سوژه ضرورتاً به صورت اجتماعی تقویم مییابد. به عبارت دیگر، چنین نیست ... بیشتربرهان اخلاقی به روایت استفن لیمن
دوره 15، شماره 34 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 248-266
چکیده
استفن لیمن مدعی است؛ 1- در موقعیتهای واقعی شخص از قویترین دلایل برای انجام وظیفه اخلاقی برخوردار است. 2- اگر خدا و زندگی پس از مرگ نباشد، موقعیتهایی وجود خواهد داشت که اخلاقی بودن در آنها مستلزم ... بیشتررشد عقل و نظام حقوقی فراگیر در اندیشه کانت
دوره 15، شماره 34 ، اردیبهشت 1400، ، صفحه 284-299
چکیده
در نظام فلسفی کانت، روشنگری معطوف به آیندهای است که در آن آدمی میتواند به ذات خود یعنی به آزادی و حداکثر شکوفایی استعدادهای خود دست یابد؛ استعدادهایی که طبیعت یا همان مشیت الهی در اختیار وی نهاده است. ... بیشترجایگاه زن در تفکر اسپینوزا و کانت
دوره 14، شماره 30 ، اردیبهشت 1399، ، صفحه 20-37
چکیده
اسپینوزا، فیلسوف هلندی قرن هفدهم و کانت، قهرمان عصر روشنگری، در آثار خود در باب زنان و تفاوتشان با مردان بحث کرده اند. اسپینوزا در فقرات محدودی به بحث زنان و اختلاف جنسیتی مابین انسانها اشاره کرده است ... بیشترمسأله صدق در نقد عقل محض کانت
دوره 13، شماره 27 ، شهریور 1398، ، صفحه 187-212
چکیده
نبود یک فصل یا مدخل مجزا در باب «صدق» در نقد عقل محض، وجود برخی عبارات و اظهارات مبهم، پیچیده و تفسیربردار درباب صدق در برخی بخشهای آن اثر و شکلگیری تفسیرهای افراطی ضد و نقیض راجع ... بیشترواکاوی و شرح نقش نماد در فلسفه و زیباشناسی کانت
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، ، صفحه 1-24
چکیده
مسئله این پژوهش پرسش از چیستی عملکرد و جایگاه نماد در مکانیسم شناخت کانتی است. در نمادگرایی کانتی نوع متفاوتی از تصور یا قاعده تأمل القا میشود که روی انواع مفاهیم اثر تازهای میگذارد. برای اثبات کردن ... بیشترتحلیل انتقادی مغالطه سوم از «مغالطات عقل محض» کانت
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، ، صفحه 103-121
چکیده
کانت در مغالطه سوم از مغالطات عقل محض بر آن است که نشان دهد شناخت اینهمانی و شخصیت نفس امکانپذیر نیست و استدلالی که مدعی اثبات اینهمانی و شخصیت نفس است، یک استدلال مغالطی است. اما سخنان و توضیحاتی که ... بیشترنقد و بررسی تفسیر اخلاقی از استنتاج زیباشناختی در اندیشه کانت
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، ، صفحه 213-232
چکیده
نیاز به استنتاج در نقد سوم ناشی از ادعای اعتبار کلی و ضروری حکمی است که ابژکتیو نیست، بلکه سوبژکتیو و شخصی است. کانت در بخش استنتاج نقد قوه حکم در صدد پاسخگویی به این مساله است که چگونه یک حکم شخصی میتواند ... بیشتربررسی مقایسهای مفهوم پدیدار نزد کانت و هیدگر، دلالتها و نتایج هریک
دوره 13، شماره 26 ، خرداد 1398، ، صفحه 233-246
چکیده
پدیدار نزد کانت امری است که صرفاً از طریق ادراک حسی حاصل شده است و به عبارتی صرفاً معتبر به اعتبار فاعل شناسا است و با وجود نفس الامری هیچ گونه سنخیتی ندارد، زیرا ما از آن رو که شهودی جز شهود حسی نداریم ... بیشترآلن بدیو و هستیشناسی تفریقی در کانت
دوره 12، شماره 25 ، بهمن 1397، ، صفحه 231-252
چکیده
کانت را بیهیچ تردید باید از تأثیرگذارترین چهرهها در تاریخ فلسفه غرب دانست؛ طرح انقلاب کپرنیکی و نیز ارتباط درهمتنیدۀ سوژه و ابژه، تحولی شگرف را پدید آورد. نقد عقل محض از بااهمیتترین آثار ... بیشترمفهوم "علاقه": کانت و آدورنو
دوره 12، شماره 22 ، خرداد 1397، ، صفحه 63-76
چکیده
کانت دقیقه اولِ تحلیل امر زیبا در جزء اول کتابش را به بررسی حکم ذوقی از وجهه نظر کیفیت اختصاص می دهد و می گوید انسان برای آنکه چیزی را زیبا بنامد باید حکم کند که آن شئ متعلق رضایت یا عدم رضایتِ ... بیشترجایگاه " انسانشناسی" در نظام اخلاقی کانت
دوره 10، شماره 18 ، فروردین 1395، ، صفحه 219-241
چکیده
تأسیس یک نظام اخلاقی کارآمد، منوط به شناخت دقیق و همه جانبهی سرشت انسان، به عنوان موضوع اخلاق، است؛ اینکه ما چه تلقی از انسان و طبیعتش داریم، او را موجودی ذاتاً اخلاقی یا ذاتاً بد و شرور میدانیم، یا ... بیشترتحلیل خوانش هیدگر از نقد اوّل ایمانوئل کانت
دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 155-175
چکیده
مارتین هیدگر در کتابِ «کانت و مسئلۀ متافیزیک»، با چشمپوشی از تفاسیری که غالباً «نقدِ عقلِ محض» را یک پروژۀ معرفتشناسانه دانستهاند، آن را بهمنزلۀ اثری هستیشناسانه شرح میکند. وی میکوشد ... بیشترصورتگرایی در اخلاق کانتی از نگاه شلر
دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، ، صفحه 149-163
چکیده
مسئلهی مورد بررسی در این مقاله عبارت از این است که آیا اندیشهی اخلاقی کانت، چنان که شلر ادعا کرده است، صورتگرایانه است یا خیر. در اینجا پس از توضیح معنای صورتگرایی و پیشینهی انتقاداتی که از این ... بیشترتفکیک پدیدار و ذات معقول: مسألهای جدید و یا تقریری نو از مسألهای کهن
دوره 5، شماره 9 ، آذر 1390، ، صفحه 177-199